مسئول سیاست خارجی اتحاده اروپا:

آمریکا نمی‌تواند از مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند

«جوزف بورل» در واکنش به تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن نمی‌تواند این مکانیسم را فعال کند.
کد خبر: ۴۱۱۹۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱ - 21August 2020

آمریکا نمی‌تواند از مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با اشاره به درخواست آمریکا از سازمان ملل برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه تاکید کرد که ایالات متحده نمی‌تواند از این سازوکار استفاده کند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته ۲۰ اوت (۳۰ مرداد) با اشاره به اینکه ایران به طور «قابل توجه» توافق هسته‌ای را نقض کرده است، شخصاً در مقر سازمان ملل متحد حاضر شد و رسماً از شورای امنیت این سازمان خواست تا تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران دوباره اعمال شود.

با این حال چند ساعت پس از این تصمیم جوزف بورل در بیانیه‌ای افزود: «همانطور که بار‌ها یادآور شده‌ام، آمریکا به‌طور یکجانبه مشارکت در برجام را در تاریخ ۸ مه ۲۰۱۸ متوقف کرده و متعاقب آن در هیچ فعالیت مربوط به توافق هسته‌ای ایران شرکت نکرده است بنابراین آمریکا با توجه به اینکه کشور مشارکت کننده در برجام نیست، نمی‌تواند از روند بازگشت تحریم‌های پیش‌بینی شده طبق قطعنامه ۲۲۳۱، استفاده کند.»

بورل تاکید کرد که به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، هر کاری انجام خواهد داد تا این توافق‌نامه حفظ و به‌طور کامل از سوی همه طرف‌ها اجرا شود.
وی افزود: «برجام همچنان یک عامل اصلی در جلوگیری از تکثیر جهانی سلاح‌های هسته‌ای و برقراری ثبات منطقه‌ای است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی این سخنان را علیه تصمیم آمریکا بیان کرد که بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز پیش از آن با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که از درخواست دولت ترامپ برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، پشتیبانی نخواهند کرد.

مکانیسم ماشه در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پیش‌بینی شده است و طبق آن به طرف‌های برجام اجازه می‌دهد در صورتیکه ایران توافق هسته‌ای را نقض کرد همه تحریم‌های بین‌المللی به‌طور خودکار برگردند. این قطعنامه پس از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها