چهل‌سالگی سرو/ جانشین سابق فرمانده یگان ویژه ناجا در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

کشور نیازمند روحیه جهادی و انقلابی است/ مسؤولان برای احیای فرهنگ دفاع مقدس تلاش کنند

سردار حبیب‌الله جان‌نثاری گفت: امروز کشور ما نیازمند روحیه جهادی و انقلابی است و پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس می‌توانند نقش مهمی در ترویج این روحیه در جامعه داشته باشند.
کد خبر: ۴۱۲۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۱ - 22August 2020

کشور نیازمند روحیه جهادی و انقلابی است/ مسؤولان برای احیای فرهنگ دفاع مقدس تلاش کنندبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، در طول هشت سال دفاع مقدس افراد بسیاری برای دفاع از کیان و خاک خود همه چیز را رها کردند و عازم جبهه‌های حق علیه باطل شدند. در این مدت عده‌ای از آن‌ها شهید، عده‌ای جانباز و عده‎ای نیز اسیر شدند. امروز کسانی که خود را جامانده از قافله شهدا می‌دانند، پیشکسوتان دفاع مقدس هستند؛ کسانی که خاطرات زیادی از آن دوران داشته و تجربیات زیادی در حوزه‌های مختلف جنگ دارند.

یکی از این پیشکسوتان سردار «حبیب‌الله جان‌نثاری» جانشین سابق فرمانده یگان ویژه ناجا و از بازماندگان «لشکر 28 روح الله» است که با او گفت‌وگویی داشتیم.

ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

دفاع پرس: پیشکسوتان دفاع مقدس چه نقشی در ادامه یافتن راه شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند؟

دفاع مقدس یک فرصت بسیار طلایی و سرنوشت‌ساز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که در قالب تهدید به ما تحمیل شد که البته بهترین فرصت برای رشد فکر انقلابی و حرکت انقلابی هم بود.

پیشکسوتان عرصه دفاع یک تکلیف شرعی، قانونی و اخلاقی بر عهده دارند که فرهنگ دفاع مقدس را به نسل‌های بعد منتقل کنند. جوانان ما باید بدانند که در طول هشت سال دفاع مقدس چه اتفاقاتی رخ داد که ما پیروز شدیم و می‌توان گفت: یکی از انتظارات شهدا از بازماندگان دفاع مقدس انتقال رشادت‌ها، از خودگذشتگی‌ها و از همه مهمتر اهداف و آرمان‌های شهدا به جوانان است.

شهدا ارزشمندترین سرمایه خود را که جانشان بود، فدا کردند تا امروز این آرامش و آسایش در کشور برقرار شود و پیشکسوتان دفاع مقدس باید علاوه بر اینکه ادامه دهنده راه شهدا باشند، باید راه و سیره شهدا را نیز به جوانان معرفی کنند.

امروز اگر پیشکسوتان دفاع مقدس آنچه را که در زمان جنگ دیدند، برای جوانان بازگو نکنند، آن برهه حساس و پر از رشادت و از خودگذشتگی فراموش خواهد شد.

پیشکسوتان و حتی دستگاه‌های متولی باید به حوزه‌های مختلف اعم از فرهنگ دفاع مقدس، نبرد در دفاع مقدس، روحیه رزمندگان در دفاع مقدس، مدیریت انقلابی در دفاع مقدس و فرماندهی در دفاع مقدس بپردازند تا امروز هم مدیران و هم جوانانی که در آینده مدیر خواهند شد، فرهنگ دفاع مقدس را سرلوحه کار خود قرار دهند.

حضرت آقا فرمودند که دفاع مقدس یک گنجینه تمام نشدنی است و خیلی از ابعاد و موضوعات دفاع مقدس هنوز بیان نشده است.

امروز پیشکسوتان و کسانی که جنگ را اداره کردند در ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج باید بتوانند تمامی موارد را به نسل جوان منتقل کنند.

در دفاع مقدس نیروی انتظامی از ژاندارمری، شهربانی و کمیته انقلاب تشکیل شده بود. ژاندارمری وظیفه حفاظت از مرز‌ها را بر عهده داشت؛ اولین گروهی که با نیرو‌های بعثی روبه‌رو شد، نیرو‌های ژاندارمری بودند. واحد‌هایی از شهربانی در جنگ حضور داشتند و در شهر‌ها امنیت را برقرار می‌کردند. از کمیته انقلاب اسلامی نیز به صورت داوطلبانه در جبهه‌ها حضور داشتند و این مطالب باید به نسل جوان منتقل شود. امروز متاسفانه علی‌رغم کار‌هایی که صورت گرفته خیلی از مطالب در خصوص دفاع مقدس بیان نشده است.

دفاع پرس: سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف و به خصوص سازمان‌های مسئول چه وظایفی در قبال پیشکسوتان دفاع مقدس دارند؟

جنگ تحمیلی یک تهدید بود، اما از سوی مقابل، آن زمان برای آب‌دیده شدن بچه‌های انقلاب یک فرصت نیز بود که میدان ببینند و آماده اداره کشور شوند.

در طول هشت سال دفاع مقدس، رزمندگان زندگی خود را رها کردند و برای دفاع از مرز‌های کشور راهی جبهه جنگ شدند. مسوولین و متولیان فرهنگی کشور باید قدر این افراد را بدانند و بستری را فراهم کنند تا این افراد بتوانند تجربیات و خاطرات خود را منتقل کنند. امروز کشور ما نیازمند روحیه جهادی و انقلابی است و پیشکسوتان عرصه دفاع می‌توانند نقش مهمی در ترویج این روحیه در جامعه داشته باشند.

مهم‌ترین تکلیف امروز مسوولان کشوری و لشکری این است که ارزش‌های دفاع مقدس را پررنگ کنند. امروز سازمان‌های مسوول باید در راستای احیای فرهنگ دفاع مقدس تلاش کنند و آن چیزی که کشور ما را نجات داد، یعنی فرهنگ دفاع، ایثار و از خودگذشتگی را به جوانان منتقل کنند.

امروز هم جنگ در عرصه‎های مختلف توسط دشمنان بر کشور ما تحمیل شده است و آن چیزی که می‌تواند جوانان و کشور ما را در برابر هجمه‌های دشمنان محافظت کند، همین فرهنگ دفاع، ایثار و از خودگذشتگی است.

دفاع پرس: راه بهره‌گیری از تجربیات پیشکسوتان دفاع مقدس و استفاده از آن تجربیات توسط جوانان چیست؟

امروز ابزار‌های متفاوتی برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به جوانان وجود دارد، که یکی از این ابزار‌ها هنر است. متولیان فرهنگی می‌توانند با همکاری پیشکسوتان و استفاده از سینما، تئاتر، کتاب، همایش‌ها و یادواره‌ها، فرهنگ دفاع مقدس را به جوانان منتقل کنند.

همه مدیران و مسوولان کشور باید برای هفته دفاع مقدس برنامه داشته باشند و برجستگی‌های دفاع مقدس را معرفی کنند.

امروز فضای مجازی یک فرصت بسیار خوب برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس است و مدیران و مسوولان نظام باید بدانند که اگر مدیر شده اند و به راحتی زندگی می‌کنند به برکت دفاع مقدس و خون شهداست.

دفاع پرس: در دوره کنونی که کشور با مشکلات اقتصادی و معیشتی روبه‌رو است، پیشکسوتان چه نقشی در جهت کمک به مردم می‌توانند ایفا کنند؟

پیشکسوتان در طول هشت سال دفاع مقدس شرایط سخت و دوران تحریم‌ها را لمس کردند. پیشکسوتان در سخت‌ترین شرایط کشور رفتند و از کشور دفاع کردند. مهمات در دفاع مقدس سهمیه بندی بود و اگر می‌خواستیم «آتشِ تهیه» بریزیم می‌بایست از سهمیه روزانه جمع کرده، صرفه جویی می‌کردیم و با این اوضاع ما در دفاع مقدس روبه‌روی دشمن تا بن دندان مسلح ایستادگی کردیم؛ شرایط امروز یک جنگ اقتصادی است و دشمن به‌جای جنگ سخت، جنگ نرم را انتخاب کرده و مردم باید همچون رزمندگان دفاع مقدس زندگی کنند و در حوزه‌های مختلف صرفه‌جویی کنند و با مسوولان همراه باشند.

در طول هشت سال دفاع مقدس که بدترین تحریم‌ها علیه ما برقرار بود، سربلند شدیم و امروز هم اگر وحدت بین مردم و مسوولین باشد، مطمئن باشید این شرایط را با سربلندی پشت سر خواهیم گذاشت.

مردم همواره پای نظام ایستاده‌اند و هر جا نیاز بوده در صحنه‌های مختلف حضور داشتند و این مسوولان و مدیران هستند که باید در کنار مردم باشند. همانطور که در طول هشت سال دفاع مقدس فرماندهان در کنار نیرو‌های خود در یک خط می‌جنگیدند.

دفاع پرس: از تجربیات پیشکسوتان نیروی انتظامی در این سازمان چه استفاده‌هایی می‌شود؟

یکی از عوامل موفقیت‌های یگان ویژه در ماموریت‌های ابلاغی، فرهنگ دفاع مقدس است؛ چرا که این یگان از دل لشکر 28 روح‌الله تشکیل شده است و ادامه دهنده راه رزمندگانی است که در طول هشت سال دفاع مقدس با از خودگذشتگی و ایثار، جان خود را تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کردند.

امروز فرماندهانی که در دفاع مقدس حضور داشتند، فرماندهان یگان ویژه ناجا هستند و تجربیاتی که در طول دفاع مقدس به دست آوردند را به نسل جوانی که وارد یگان ویژه می‌شوند، منتقل می‌کنند.

بیش از 80 درصد از نیرو‌های یگان ویژه جوان هستند، اما با روحیه انقلابی و جهادی یک یگان انقلابی، ولایت‌مدار، ایثارگر و فداکار را تشکیل داده‌اند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها