یادداشت/

عراق و گرفتاری‌های همیشگی این کشور

چگونه می‌توان از رژیمی که خود داعش را پرورش داده و راهی سوریه و عراق کرده درخواست کمک داشت؟ آمریکایی‌ها اگر قصد نابودی تروریست‌های تکفیری وهابی داعش را داشتند آن را تأسیس نمی‌کردند.
کد خبر: ۴۱۲۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲ - 23August 2020

عراق و گرفتاری‌های همیشگی این کشوربه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، کافی بود مصطفی الکاظمی، سفر العبادی نخست وزیر پیشین عراق به آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما را به یاد می‌آورد، آنگاه این‌گونه عاجزانه برای دیدار ترامپ شتاب نمی‌کرد. العبادی نخست وزیر پیشین عراق سفری به آمریکا داشت و در آن سفر در جمعی در انتظار دیدار با اوباما با بی‌توجهی و بی محلی رئیس جمهور آمریکا روبرو شد.

بی احترامی رئیس جمهور آمریکا به نخست وزیر عراق در حاشیه روز پایانی اجلاس گروه هفت، باعث تعجب حاضران در این نشست شد تحقیر تا این اندازه برای هیچ مقام و مسئول هر کشوری قابل تحمل نیست. بی احترامی اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا به نخست وزیر عراق بی احترامی به مردم این کشور بود.

الکاظمی نخست وزیر عراق چندی پیش به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد و در این سفر با مقامات ارشد نظام همچون رهبر معظم انقلاب اسلامی، رییس جمهور و دیگر مقامات کشورمان دیدار کرد. عزت و احترامی که جمهوری اسلامی ایران به نخست وزیر کشور همسایه گذاشت، نشان از درک و شعور بالای جمهوری اسلامی ایران نسبت به مردم و دولت این کشور داشت.

الکاظمی پیش از آن که به تهران سفر کند، برنامه سفر به عربستان سعودی را در دستور کار خود داشت که مقامات رژیم سعودی به بهانه بیماری پادشاه! این سفر را لغو کردند و هنوز هم الکاظمی نتوانسته به ریاض سفر کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار الکاظمی نخست وزیر عراق با ایشان، نکاتی را بیان کردند که اگر از سوی الکاظمی با توجه بیشتری روبرو شده بود، او یا به آمریکا سفر نمی‌کرد تا دیداری با ترامپ داشته باشد، یا این که در این سفر قاطعانه از رییس جمهور آمریکا می‌خواست که نیرو‌های خود را از خاک عراق خارج کند.

در حالی که بر اساس اخبار منتشر شده گویا الکاظمی از ترامپ درخواست داده تا برای مبارزه با تروریست‌های داعش در عراق، کمک کند! چگونه می‌توان از رژیمی که خود داعش را پرورش داده و راهی سوریه و عراق کرده درخواست کمک داشت؟ آمریکایی‌ها اگر قصد نابودی تروریست‌های تکفیری وهابی داعش را داشتند آن را تأسیس نمی‌کردند.

برای آمریکا کافی است که دست از حمایت از تروریست‌ها بردارد، سلاح و پول به آن‌ها نرساند، در کوتاه‌ترین زمان، تروریست‌های تکفیری نابود خواهند شد. عراق اکنون تبدیل به پایگاه مهم آمریکایی‌ها در منطقه شده است که حتی برای تغذیه نیرو‌های آمریکایی مستقر در خاک سوریه که اشغال کرده‌اند، کاروان‌های نظامی آمریکا از خاک عراق به سوریه راهی می‌شوند و بخش زیادی از تسلیحات و تجهیزات نظامی در اختیار تروریست‌های مستقر در سوریه قرار می‌گیرد.

الکاظمی اگر خواهان عراق مستقل، امن و قدرتمند است، باید تلاش خود را برای اخراج نیرو‌های آمریکایی از خاک کشور خود متمرکز کند. یاری خواستن از دشمن عراق و مردم آن، اشتباهی است که سال‌هاست نخست وزیران این کشور در پی آن بوده و هستند.

حضرت امام خامنه‌ای در دیدار نخست وزیر عراق با ایشان فرمودند: «دیدگاه آمریکایی‌ها درباره‌ی عراق درست در نقطه مقابل ما است، زیرا آمریکا به معنی واقعی کلمه دشمن است و موافق عراق مستقل، قوی و دارای حکومتی با رأی اکثریت نیست. برای آمریکایی‌ها اینکه چه فردی نخست‌وزیر عراق باشد مهم نیست؛ آن‌ها به‌دنبال حکومتی همچون حکومت پل برمر حاکم آمریکایی عراق در اوایل سقوط صدام هستند. ایران درخصوص روابط عراق با آمریکا دخالتی نمیکند، اما انتظار دارد که دوستان عراقی، آمریکا را بشناسند و بدانند که حضور آمریکا در هر کشوری منشأ فساد، خرابی و ویرانی است. جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمِ دولت، ملت و مجلس عراق برای اخراج آمریکایی‌ها پیگیری شود، زیرا وجود آن‌ها موجب ناامنی است.»

با توجه به سخنان و توصیه‌هایی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار الکاظمی داشتند، سفر او به آمریکا و دیدار و گفتگو با دونالد ترامپ، شاید برای نخست وزیر عراق ثابت کرده باشد که آمریکا دشمن عراق است و هیچ‌گاه خواهان عراقی مستقل، قوی و دارای حکومتی مردمی نیست.

داعش ۶ سال پیش به عراق حمله کرد و به گونه‌ای وحشیانه پیش می‌رفت که گویی ظرف چند روز همه عراق را اشغال خواهد کرد و اماکن مذهبی شیعیان را نابود خواهد کرد. در آن برهه بحرانی و بسیار حساس و سرنوشت ساز، آیا آمریکایی‌ها به یاری دولت و ملت عراق شتافتند و خود را فدایی عراق، ائمه اطهار و مردم این کشور کردند یا ایران وارد معرکه‌ای شد که مثلث شوم غربی عبری عربی آن را بنا گذاشته‌اند؟

مدافعان حرم اگر نبودند در سوریه و عراق، تاکنون از این دو کشور جز نامی باقی نمانده بود. الکاظمی باید در سیاست‌های خود به ویژه سیاست خارجی تجدید نظر کرده و اصلاحاتی را در روند تصمیم گیری و تصمیم سازی انجام دهد.

نخست وزیر عراق اکنون در شرایط نسبتاً مطلوب در داخل قرار دارد، اکثر جریان‌های سیاسی در این کشور از او حمایت می‌کنند و الکاظمی باید از این فرصت نهایت استفاده را ببرد. اکنون مهمترین دستور کار الکاظمی فقط اخراج نیرو‌های آمریکایی باید باشد. ریشه همه مشکلات عراق حضور آمریکا و اشغال این کشور از سوی نیرو‌های تروریست ایالات متحده است که نه تنها عراق را نا امن کرده بلکه امنیت منطقه را نیز به خطر انداخته است.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار