شکست توطئه خارجی برای ایجاد درگیری شیعی-شیعی در عراق

یکی از رهبران ائتلاف «دولة القانون» خبر داد که یک طرح تحت حمایت خارجی وجود دارد که طرف‌های داخلی آن را اجرایی می‌کنند و هدف آن، فتنه‌افروزی و جنگ داخلی شیعی-شیعی در عراق است.
کد خبر: ۴۱۲۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰ - 24August 2020

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «سعد المطلبی» از رهبران ائتلاف «دولة القانون» به رهبری «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق، از توطئه خارجی جدید علیه مردم این کشور خبر داد.

المطلبی به پایگاه خبری «شفق‌نیوز» گفت که «یک طرح تحت حمایت خارجی وجود دارد که طرف‌های داخلی آن را اجرایی می‌کنند و هدف آن، فتنه‌افروزی و جنگ داخلی شیعی-شیعی در شهرهای مرکزی و جنوب عراق است».

وی با بیان اینکه، این طرح از رهگذر، «افزایش اعتراضات و خارج کردن آن از روند مسالمت‌آمیز» صورت می‌گیرد، تصریح کرد، این طرح طی چند روز گذشته، با افزایش اعتراضات مردمی در شهرهای مرکزی و جنوبی عراق آغاز شد.

این نماینده عراقی ادامه داد، نقطه آغاز این طرح، «آتش زدن، تخریب و حمله به مقر احزاب و گروه‌ها و همچنین فراخوان حمل سلاح توسط تظاهرات‌کنندگان بود، ولی با درایت تظاهرات‌کنندگان صلح‌جو این طرح، ناکام ماند».

معترضان عراقی خشمگین در جنوب این کشور، روز شنبه هفته جاری با حمله به مقر احزاب و گروه‌های سیاسی در استان ذی‌قار، این مقرها را تخریب کردند.

ده‌ها نفر از میان خیل معترضان، مقر گروه‌های «الحکمه»،«العصائب»، «الدعوة»،«بدر» و حزب کمونیست را با بولدوزر تخریب کردند.

در همین ارتباط، «محمد البلداوی» عضو فراکسیون «صادقون» در پارلمان عراق روز گذشته درباره نقشه‌های آمریکا و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای به آتش کشیدن جنوب عراق و بازگرداندن آشوب و خشونت به آنجا هشدار داد.

البلداوی در واکنش به اوج گرفتن اعتراضات خشونت آمیز در برخی شهرهای عراق گفت: «قدرت‌هایی منطقه‌ای در پشت پرده برانگیختن خشونت و هرج و مرجی است که در استان‌های بصره و ذی‌قار وجود دارد».

این عضو پارلمان عراق تصریح کرد: «پس از اینکه استان‌های شمالی و غربی عراق از طریق پروژه باندهای تروریستی داعش به آتش کشیده شد، برنامه‌های مخرب آمریکا و برخی کشورهای خلیج (فارس) بار دیگر برای به آتش کشیدن جنوب عراق با بهره‌برداری از تظاهرات مردمی کلید خورده است».

وی با اشاره به فراخوان‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از سوی عده‌ای مزدور برای دست به سلاح شدن و اقدامات خشونت آمیز علیه نیروهای امنیتی به راه افتاده است، گفت: «آن‌هایی که در میدان اعتراضات تبلیغ خشونت را می‌کنند، مزدوران آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) هستند و هدفشان تنها خرابکاری و ایجاد هرج و مرج است».

اعتراضات و تظاهرات‌ها در استان‌های مرکزی و جنوبی عراق که از اول اکتبر ۲۰۱۹ علیه به فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی آغاز شده با برکناری «عادل عبدالمهدی» و انتخاب «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست‌وزیر جدید و شیوع همه‌گیری کرونا مدتی فروکش کرد اما طی چند هفته اخیر بار دیگر استانهای مختلف عراق شاهد اعتراضات خیابانی است. استان‌های بغداد، ذی‌قار، بصره و نجف اشرف همچنان شاهد تظاهرات است و معترضان خواستار برکناری شماری از مسئولان و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات انبار شده طی چندین سال گذشته در کشور هستند.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق دو روز پیش به همراه وزیر کشور و تعدادی از مقامات امنیتی به‌منظور اطلاع از تحولات اوضاع در بصره که طی روزهای اخیر شاهد بروز ناامنی‌ و چند عملیات مشکوک ترور فعالانی مدنی بوده است، به این شهر سفر کرد.

نخست‌وزیر عراق در نشستی با فرماندهان امنیتی بر ضرورت بازگشت ثبات به استان‌های جنوبی و مقابله با گروه‌های غیرقانونی که قصد ایجاد هرج و مرج در این مناطق با سوء استفاده از اعتراضات را دارند، تاکید کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار