خطر ارتداد و انحراف با تبعیت از کفار

دشمنان اسلام همواره درصدد ضربه زدن به مسلمانان هستند و باید بدانیم تبعیت از گفتار و کردار کفار خطر ارتداد و انحراف را به دنبال دارد.
کد خبر: ۴۱۲۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰ - 28August 2020

خطر ارتداد و انحراف با تبعیت از کفارگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس_ سید حسن محمدی طباطبایی؛ دشمن همواره در صدد تضعیف روحیه اراده و باور (اعتقاد) ما بوده و برای نیل به این هدف از هیچ کوششی شبانه روز دریغ نمی‌کند. در مقابل وظیفه ما این است که در فراز و نشیب‌ها مراقب تبلیغات و وسوسه‌های دشمن باشیم و بدانیم که تبعیت از گفتار و کردار کفار خطر ارتداد و انحراف از راه حق را در پی دارد.

خداوند در کلام الله مجید چنین دستور می‌دهد: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تُطیعُوا الَّذینَ کَفَرُوا یَرُدُّوکُمْ عَلی‏ أَعْقابِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرینَ‌ای کسانیکه ایمان آورده اید، اگر از کافران پیروی کنید شما رااز دینتان به کفرپیشین باز می‌گردانند و آنگاه شما از زیانکاران خواهید شد. (آل عمران آیه ۱۴۹).»

در تفسیر آیه فوق باید به سه نکته زیر توجه شود. اول اینکه وجه تناسب آیه مورد بحث با آیات قبل این است که در آیات گذشته خداوند به طاعتی امر کرد که سبب پیروزی و پاداش و محبّت الهی است و آن طاعت، اقتدا به ربّیّون امّت‏های گذشته است در یاری پیامبرانشان که ثمره‏اش پاداش دنیا و آخرت برای آن‏ها بود. در این آیه مؤمنان را از اطاعت کافران، یعنی مشرکان عرب و یهود و نصارا و منافقان، که نتیجه آن خزی دنیا و آخرت است، نهی می‏کند. چه زیانى از این بالاتر که انسان اسلام را با کفر، و سعادت را با شقاوت، و حقیقت را با باطل معاوضه کند. (تسنیم ذیل آیه شریفه)

دوم آنکه چنین به نظر مى رسد که بعد از پایان جنگ احد دشمنان اسلام با یک سلسله تبلیغات مسموم کننده در لباس نصیحت و دلسوزى تخم تفرقه در میان مسلمانان میپاشیدند و با استفاده از وضع نامساعد روانى عده اى از مسلمانان تلاش مى کردند که آن‌ها را نسبت به اسلام بد بین کنند، شاید یهود و مسیحیان نیز در این قسمت با منافقان همکارى داشتند، همانطور که در میدان احد نیز با دامن زدن به شایعه بى اساس کشته شدن پیغمبر صلى اللّه علیه و آله براى تضعیف روحیه مسلمانان کوشش مى کردند. در شأن نزول این آیه میخوانیم که در جنگ اُحد، وقتى که مسلمانان شکست خوردند، رهبر منافقان عبداللَّه‏ بن اُبىّ فریاد زد: به برادران مشرک ملحق شوید و همان بت‏ پرستى را ادامه دهید. این آیه به مسلمانان اخطار مى‌دهد و از پیروى آن‌ها بر حذر مى دارد و مى گوید: «اگر از کفار پیروى کنید شما را به عقب بر مى گردانند و پس از پیمودن راه پر افتخار تکامل معنوى و مادى در پرتو تعلیمات اسلام، به نقطه اول که نقطه کفر و فساد بود سقوط مى دهند و در این موقع بزرگترین زیانکارى دامنگیر شما خواهد شد. چه زیانى از این بالاتر که انسان اسلام را با کفر و سعادت را با شقاوت و حقیقت را با باطل معاوضه کند. سپس در آیه بعد تاءکید مى کند که شما بالاترین پشتیبان و بهترین یاور را دارید مى گوید خدا پشتیبان و سرپرست شما است و او بهترین یاوران است (بل الله مولاکم و هو خیر الناصرین)». یاورى است که هرگز مغلوب نمى شود و هیچ قدرتى با قدرت او برابرى ندارد در حالیکه یاوران دیگر ممکن است گرفتار شکست و نابودى شوند.

اما این آیه پیام‌هایی را در بردارید که در ادامه آمده است. اول خطر ارتداد و انحراف در کمین مؤمنان است. «الّذین آمنوا... یردّوکم على اعقابکم» 

در فراز و نشیب‌‏ها، مراقب تبلیغات و وسوسه‌‏هاى دشمن باشید، مبادا کم‏کم به آنان گرایش پیدا کنید. «ان تطیعوا الّذین کفروا». دوم کفر پس از ایمان، ارتجاع وسقوط است. «على اعقابکم... خاسرین». سوم خسارت واقعى، به هدر دادن سرمایه‏‌هاى ایمانى، فکرى و روحى است، از دست دادن بهشت و گرفتن دوزخ است. «فتنقلبوا خاسرین» چهارم شکست در میدان جنگ خسارت نیست، شکست اعتقادى و ارتداد، خسارتى بس بزرگ است. (تفسیر نور ذیل آیه)

بعد از توجه به سه نکته فوق اینک به عنوان مصداق بارزی از توجه به این دستور مهم الهی در این عصر خوب است نگاهی به عکس العمل برخی نسبت به مقابله با فتنه سال‌های اخیر داعش و در امتداد آن القائات انحرافی کفار و معاندین و منافقین در جامعه بیاندازیم. در همین ماجرای داعش و تجاوزگری‌های غاصبانه و وحشیانه آن‌ها به خاک عراق و سوریه، برخی از افراد در لباس دلسوزی و بعضا منافقانه و معاندانه در صدد القای این مطلب بودند خاک عراق و سوریه چه ربطی به ما دارد و چرا باید جوانان ما در آنجا بجنگند. برخی شهدای مدافع حرم را جوانانی می‌خواندند که در جنگ مسلمان با مسلمان برادر کشی می‌کند و کشته می‌شوند. اخیرا که داعشیان از تضاهرات و اوضاع آشفته عراق نهایت بهره را بردند و اظهار موجودیت دوباره کردند، برخی زبان به سرزنش گشوده اند که تاکنون شهدای زیادی را برای ریشه کن کردن داعش داده‌ایم و حال با ظهور دوباره داعش رفتن جوانان به جنگ کاری بیهوده است و اینگونه ده‌ها مورد سرزنش در جهت دلسردی مقاومت اسلامی منطقه و جامعه اسلامی و حزب اللهی ایران در جامعه رواج می‌دهند.

بهتر این است که از زبان، ولی امر زمانمان به پاسخ یاوه گویی این افراد بپردازیم. آنجا که معظم له در پاسخ به نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی درباره پایان سیطره داعش فرمودند این نصرت الهی و مصداق و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی بود.

تأکید میکنم که از کید دشمن غفلت نشود. آن‌هایی که با سرمایه گذاری سنگین این توطئه شوم را تدارک دیده بودند آرام نخواهند نشست و سعی خواهند کرد آن را در بخشی دیگر از این منطقه و یا به شکلی دیگر دوباره به جریان افکنند. حفظ انگیزه، حفظ هوشیاری، حفظ وحدت، زدودن هر پسماند خطرناک، کار فرهنگی بصیرت افزا و آمادگی‌های همه جانبه نباید فراموش شود.

در مورد مقابله با افکار و القائات کفار، معاندان و منافقان در حوادث اخیر جامعه اسلامی ذکر این نکته ضروریست که مقام معظم رهبری با استناد به امثال این آیه مورد بحث و اعتقادی صحیح که برگرفته از آیات و روایات است، تخم نفاق و سرزنش و دلسردی جامعه توسط کافران، منافقان و معاندان را در نطفه خفه کردند، آنجا که فرمودند: می‌گویند (داعش) بکلّی از بین نرفتند، خیلی خوب، دوباره هم بیایند دوباره همان است؛ «اِن عَادَتِ العَقرَبُ عُدنَا لَها»؛ عقرب را با کفش زد له کرد، گفت اگر دوباره هم بیاید دوباره همین کفش دستم است، باز هم می‌زنم.»

این صلابت در کلام، ولی فقیه زمانمان از آن جهت است که راه و آرمان نهضت و انقلاب اسلامی ایران بر پایه اصل غیر قابل خدشه حکومت الله در جامعه تدوین شده پس در این جهت در مقابل کفار، معاندین و منافقین قد علم کرده و اجازه تحریف مبانی دین و تضعیف ایمان و باور جامعه را نخواهد داد چرا که «بل الله مولاکم و هو خیر الناصرین»

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها