شمارش معکوس برای آغاز سرنوشت سازترین مرحله جنگ یمن

منابع نظامی از آمادگی تمامی نیرو‌های مسلح مدافع یمن برای آغاز جنگ مأرب که سرنوشت سازترین مرحله جنگ یمن به نفع انصارالله توصیف شده، خبر داده‌اند.
کد خبر: ۴۱۳۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳ - 27August 2020

شمارش معکوس برای آغاز سرنوشت سازترین مرحله جنگ یمنبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، با سقوط یکی از مهمترین خطوط دفاعی ائتلاف متجاوز سعودی اماراتی در منطقه جنوبی و غربی استان مأرب در یمن، تحولی تاریخی در جنگ یمن ایجاد خواهد شد. روندی که عربستان سعودی از گرایش به سمت آن وحشت دارد.

تعیین تکلیف نهایی سرنوشت جنگ در مأرب هنوز بسته به تصمیم گیری سیاسی مقامات صنعا دارد، اما در شرایط کنونی اختلاف در میان نیرو‌های هوادار ائتلاف متجاوز افزایش پیدا کرده و برخی از آن‌ها نسبت به شکست سختی که در جبهه‌های مختلف در شمال با آن مواجه خواهند شد، هشدار داده‌اند.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شده‌اند بخش‌های گسترده‌ای در استان البیضاء را از دست گروه تروریستی القاعده و داعش آزادسازی کند. این موضوع شوک زیادی را به تصمیم‌سازان عربستان سعودی وارد کرده است. این در حالی است که آن‌ها طی مدت گذشته تلاش زیادی برای پوشش هوایی و پشتیبانی زمینی و لجستیک نیرو‌های تروریستی تکفیری در این منطقه از خود نشان دادند.

القاعده و داعش با وجود اختلافات گسترده‌ای که با یکدیگر دارند، طی ماه‌های گذشته به مهمترین خط دفاعی مقدم نیرو‌های ائتلاف متجاوز در بخش جنوب غربی استان مأرب تبدیل شده‌اند، لذا موفقیت نیرو‌های صنعا در بازپس گیری مرکز ثقل این دو گروه تروریستی در استان بیضا باعث کاهش روحیه ائتلاف متجاوز و نیرو‌های داخلی هوادار ائتلاف شده است و روند عقب‌نشینی نیرو‌های نظامی از شهر مأرب را افزایش داده است. این روند تا حدی شدت گرفته که صحبت‌ها از سقوط اردوگاه ماس حکایت دارد که مهم‌ترین اردوگاه دفاعی شهر به شمار می‌رود.

تاکنون صنعا گزارشی از دستاورد‌های خود در این جبهه ارائه نکرده است، این اتفاق درست مانند اتفاقات مشابه است و نیرو‌های صنعا تلاش دارند مرحله پایانی عملیات مأرب را نیز بعد از صدور تصمیم سیاسی برای ورود به این شهر انجام دهند تا در نهایت گزارش خود را در این خصوص منتشر کنند.

با این وجود الاخبار به نقل از منابع نزدیک به ائتلاف متجاوز به یمن تاکید کرد که نیرو‌های حامی صنعا در آستانه تحقق یک پیروزی تاریخی در این جنگ قرار دارند که می‌تواند پیامد‌های گسترده‌ای بر روند جنگ داشته باشد.

نیرو‌های سعودی با وجود استفاده گسترده از هواپیما‌های جنگی از توقف پیشروی نیرو‌های صنعا به سمت مأرب ناتوان هستند. نیرو‌های محلی هوادار عربستان سعودی نیز احساس می‌کنند که شکست آن‌ها نزدیک شده است، لذا کشمکش‌های قبیله‌ای و ایدئولوژیک و شخصی در میان آن‌ها بالا گرفته و هر کدام از این جریان‌ها ساز خود را می‌زند و هیچ فعالیت مشترکی با هم ندارند.

در حال حاضر گروه‌های شبه نظامی محلی که زیر پرچم متجاوزان سعودی اماراتی در مأرب فعالیت می‌کنند، به صورت زیر تجزیه شده‌اند:

اول: گروه‌های موسوم به مشروعیت یمن که زیر نظر عبد ربه منصور هادی رئیس جمهورمخلوع این کشور قرار دارند که عبارتند از:

- گردان‌های وابسته به صغیر بن عزیز رئیس ستاد دولت عبدالهادی که زیر نظر حزب کنگره خلق یمن مدیریت می‌شود.

- گروه وابسته به امارات

- گردان‌های تحت امر علی محسن الاحمر که شاخه نظامی حزب تکفیری اصلاح به شمار می‌رود.

دوم: شبه نظامیان حزب الاصلاح که پرتعدادترین و سازمان یافته‌ترین گروه‌های شبه نظامی در این منطقه به شمار می‌رود.

سوم: قبایلی که در کنار متجاوزان سعودی - اماراتی مبارزه می‌کنند. این قبایل شامل قبایل مراد و بخشی از قبیله عبیدة هستند که البته اخیرا با انصارالله توافقاتی داشته‌اند.

چهارم: شبه نظامیان سلفی به فرماندهی یحیی الحجوری که با حزب الاصلاح نیز درگیر هستند.

پنجم: مزدوران استان‌های جنوبی که نیرو‌های سعودی آن‌ها را طی چند ساعت جذب کرده‌اند تا بتوانند شکست متحدان خود در داخل یمن را جبران کنند.

الاخبار در این گزارش می‌افزاید که گزینه‌های اندک سعودی‌ها باعث شد تا مایکل آرون سفیر انگلیس در یمن به کمک سعودی‌ها برود. او در تماس تلفنی با سلطان العرادة استاندار یمن مدعی شد که نیرو‌های ائتلاف پیشنهاد آتش بس در این استان را مطرح کرده‌اند، اما انصارالله این پیشنهاد را رد کرد. در حالی که نیرو‌های انصار الله از حمله به مناطق مسکونی ابا دارند و هیچ فرد غیر نظامی در درگیری‌های اخیر به دست انصار الله کشته نشده است، اما آرون حمله به مأرب را غیر انسانی توصیف کرد. این در حالی است که نمایندگان ائتلاف متجاوز سعودی - اماراتی ماه گذشته جنایت فجیعی را در حق خانواده آل سبیعیان انجام دادند که باعث کشته شدن هفت نفر از افراد این خانواده از جمله تعدادی از زنان و کودکان آن‌ها شد. اتهام این خانواده حمایت از انصارالله بود.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار