تعرض به نیروهای امنیتی و تخریب اموال عمومی و خصوصی مردود است

نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق امروز طی بازدید از مقر فرماندهی پلیس فدرال و نشست امنیتی با وزرا و فرماندهان امنیتی و بر ضرورت مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات‌ها و توقف هرگونه تعرض به نیروهای امنیتی تاکید کرد.
کد خبر: ۴۱۳۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰ - 27August 2020

تعرض به نیروهای امنیتی و تخریب اموال عمومی و خصوصی مردود استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق ضمن رد هرگونه تعرض به نیروهای امنیتی بر ضرورت مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات‌ها تاکید کرد.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «الاخباریه» منتشر شد، آمده است: نخست‌وزیر عراق امروز ضمن بازدید از مقر فرماندهی پلیس فدرال در بغداد، با وزرا، سرویس‌ها و فرماندهان امنیتی و پلیس نشستی را برگزار کرد و طی این نشست به بررسی تحولات امنیتی در کشور پرداخت.

بر اساس این بیانیه، الکاظمی در این نشست از تلاش‌های نیروهای امنیتی در مهار و کنترل گروه‌های تروریستی داعش و تعقیب باندهای جنایتکار و برقراری ثبات و امنیت در مناطق مختلف عراق تقدیر کرد.

وی در ادامه بر حق تظاهرات مسالمت‌آمیز و وظیفه نیروهای امنیتی در تامین امنیت لازم از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو تاکید کرد و هرگونه تعرض به نیروهای امنیتی مامور حمایت از تظاهرات‌ها در سراسر میدان‌های اعتراض در استانهای عراق را رد کرد و گفت که بستن خیابان‌ها و جاده‌ها و واردکردن خسارت به اموال عمومی و خصوصی مردود است.

در این بیانیه آمده است: در نشست مذکور درباره آمادگی‌های امنیتی و آماده‌سازی فضای مناسب برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه ژوئن آتی و تلاش برای تدوین طرح‌های امنیتی ضامن اجرای انتخابات آزاد، شفاف و عادلانه رایزنی شد.

نخست‌وزیر عراق شب گذشته نیز با برخی رهبران برخی فراکسیون‌های سیاسی دیدار کرد و به گفته «محمد الغبان» رئیس فراکسیون پارلمانی الفتح، الکاظمی در این نشست متعهد شد تدابیر لازم را برای برقراری امنیت و ثبات و پایان دادن به هرج و مرج در برخی استان‌های جنوبی اتخاذ کند.

بنا بر این گزارش، رهبران احزاب سیاسی با الکاظمی درباره حوادث و تشدید ناآرامی‌ها در استان‌های جنوبی گفت‌وگو کردند و بر ضرورت برقراری امنیت و ثبات و عدم دادن اجازه به خرابکاران برای برهم زدن امنیت کشور تاکید کردند و گفتند که اعمال اقتدار دولت و حاکمیت قانون از مهم‌ترین مسئولیت‌های دولت الکاظمی است که از آن انتظار می‌رود بستر و فضای سالم و امنی برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه ژوئن ایجاد کند.

اعتراضات و تظاهرات‌ها در استان‌های مرکزی و جنوبی عراق که از اول اکتبر ۲۰۱۹ علیه به فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی آغاز شده با برکناری «عادل عبدالمهدی» و انتخاب «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست‌وزیر جدید و شیوع همه‌گیری کرونا مدتی فروکش کرد اما طی چند هفته اخیر بار دیگر استانهای مختلف عراق شاهد اعتراضات خیابانی است. استانهای بغداد، ذی‌قار، بصره و نجف اشرف همچنان شاهد تظاهرات است و معترضان خواستار برکناری شماری از مسئولان و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات انبار شده طی چندین سال گذشته در کشور هستند.

چند روزی است که تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز در برخی مناطق بصره و ذی‌قار از مسیر خود خارج شده و شماری از معترضان به مقرها و ساختمان‌های دولتی و دفاتر احزاب سیاسی کشور حمله می‌کنند و به تخریب ساختمان‌ها و مقرهای مذکور یا بستن جاده‌های اصلی دست می‌زنند.

در واکنش به منحرف شدن تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز اخیر در استان‌های جنوبی عراق و به خشونت کشیده شدن آنها، برخی شخصیت‌های سیاسی عراق ضمن هشدار درباره توطئه‌های دستگاه اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا و مزدوران آن در عراق، بعید نمی‌دانندکه در عملیات‌های ترور، تفرقه‌‌افکنی‌ها و نیز به آتش کشیدن اموال عمومی و خصوصی در استان‌های جنوبی، دستگاه جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا دخیل باشد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار