چهل‌سالگی سرو- بازخوانی/ محسن هاشمی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

ترویج فرهنگ «دفاع مقدس» فشار حداکثری دشمن را خنثی می‌کند/ دوران دفاع مقدس مقطع بی‌نظیری در تاریخ معاصر کشور است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: دوران دفاع مقدس، مقطع بی‌نظیری در تاریخ معاصر کشور است که خوشبختانه مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به‌خوبی در زمینه حفظ دستاوردها و نشر و ترویج فرهنگ والای آن تلاش می‌کنند.
کد خبر: ۴۱۳۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۲ - 02September 2020

گروه اجتماعی دفاع‌پرس: دفاع مقدس مقطع بی‌نظیری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز دستاوردهای بی‌بدیل آن دوران را گنجینه‌ای تمام‌نشدنی دانسته‌اند و همواره بر لزوم به ودیعه گذاشتن این میراث ارزشمند برای آیندگان تأکید کرده‌اند.

بر این اساس با «محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیرامون موضوعاتی چون «اهمیت حفظ و نشر فرهنگ و دستاوردهای دفاع مقدس»، «جایگاه و نقش اجتماعات عظیمی همانند پیاده‌روی اربعین و اردوهای راهیان‌نور در کشور، منطقه و جهان» و... به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

دفاع‌پرس: دفاع مقدس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که نقطه اتصال و اتحاد همه گروه‌ها و احزاب است؛ به نظر شما حفظ دستاوردهای دفاع مقدس چه تأثیری در پیشبرد اهداف و آرمان‌های نظام دارد و تا چه اندازه لازم و ضروری است؟

اگر به تاریخ معاصر ایران نگاه کنیم، از نهضت مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی و دوران تثبیت انقلاب اسلامی، دفاع مقدس مقطعی است که نه‌تنها به‌عنوان یک الگو در تاریخ جمهوری اسلامی قرار گرفته است، بلکه همواره به‌عنوان نماد ایستادگی در جهت دفاع از آرمان‌ها، اعتقادات، میهن و تمامیت ارضی کشور مطرح است.

ترویج فرهنگ «دفاع مقدس» فشار حداکثری دشمن را خنثی می‌کند/ دوران دفاع مقدس، مقطع بی‌نظیری در تاریخ معاصر کشور است

این دوران هشت ساله، مقطع بی‌نظیری در تاریخ معاصر کشور است که خوشبختانه مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به خوبی از پس حفظ دستاوردها و نشر و ترویج فرهنگ والای آن برآمده‌اند. ما باید یاد شهدا، جانبازان و ایثارگرانی را که در این عرصه از جان و مال خود گذشتند، گرامی بداریم؛ چراکه اگر آنها نبودند، چنین حماسه‌ای رقم نمی‌خورد. امنیت امروز کشور حاصل جانفشانی این بزرگواران است و باید همیشه یادشان گرامی داشته شود. امروز باید ایده‌ها و تفکر شهدا را مطرح کنیم تا جوانان از آنها الگو بگیرند.

شهرداری تهران در خصوص مسائل فرهنگی در دو بُعد فعالیت می‌کند؛ «سازمان فرهنگی و هنری» و همچنین «معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران» هر دو در راستای مسائل فرهنگی، اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. امروز خوشبختانه این دو سازمان در راستای مسائل مربوط به خانواده‌های شهدای دفاع مقدس، جانبازان و ایثارگران برنامه‌های فرهنگی خود را به‌طور جد انجام می‌دهند که احساس می‌کنم که مسئولان نظام از این وضعیت آگاه و راضی هستند.

در بُعد شورای اسلامی شهر تهران نیز امروز در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته است که به‌عنوان مثال می‌توان به نام‌گذاری معابر اشاره کرد.

دفاع‌پرس: اجتماعات ارزشمندی ازجمله راهپیمایی عظیم اربعین و اردوهای راهیان نور در کشور شکل می‌گیرد که خوشبختانه مورد استقبال گسترده مردم و به‌خصوص جوانان واقع شده است؛ تحلیل شما از این برنامه‌ها چیست؟

راهپیمایی اربعین حسینی یک فعالیت عبادی - سیاسی است که از نظر نظام جمهوری اسلامی اهمیت خاصی دارد؛ این اجتماع عظیم به جهانیان نشان می‌دهد که شیعیان نسبت به موضوع و فرهنگ عاشورا حساس هستند و اتحادشان را در زمینه ظلم‌ستیزی بر اساس رفتار امام حسین (ع) تنظیم می‌کنند؛ به‌ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به این موضوع حساس هستند.

ترویج فرهنگ «دفاع مقدس» فشار حداکثری دشمن را خنثی می‌کند/ دوران دفاع مقدس، مقطع بی‌نظیری در تاریخ معاصر کشور است

در موضوع راهیان نور نیز امروز همکاری خوبی با موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داریم و یکی از بخش‌های فعالیت این مجموعه، فعالیت در زمینه اعزام زائران و به‌خصوص جوانان به راهیان نور است.

دفاع‌پرس: باوجود مشکلات عدیده‌ای که به‌ویژه در زمینه مسائل امنیتی، دیپلماسی و اقتصادی وجود دارد، رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر موضوعات فرهنگی تأکید دارند؛ شما به‌عنوان مدیری فرهنگی، با توجه به شرایط حاکم بر منطقه و جهان، و فشار حداکثری دشمن جهت مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی که شرایط را برای مردم بیش از پیش دشوار کرده است، چشم‌انداز کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امروز کشور در شرایط حساسی قرار دارد و با تهدیدات متعدد بین‌المللی روبه‌رو است؛ لذا اگر ما بخواهیم تهدیدات خارجی را از کشورمان دور کنیم، باید از تجربه دفاع مقدس استفاده کنیم. ما باید از قدرت مردم در صف و وحدت مسئولان در ستاد استفاده کنیم تا به پیروزی که مد نظرمان است، برسیم.

مهم‌ترین عنصر استفاده از قدرت مردم در صف فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی است؛ این فعالیت‌ها می‌توانند قدرت مردم را برای تعالی جامعه بسیج کنند. به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی برای مسائل فرهنگی و اجتماعی اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و همیشه تأکید دارند که مراقب فرهنگ و رفتار مردم باشیم.

ترویج فرهنگ «دفاع مقدس» فشار حداکثری دشمن را خنثی می‌کند/ دوران دفاع مقدس، مقطع بی‌نظیری در تاریخ معاصر کشور است

رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به برنامه تربیتی که برای آموزش و پرورش نوشته شده است، حساس هستند و تأکید می‌کنند که «مسائل فرهنگی، اعتقادی، اخلاقی، فناوری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در مسئله تربیتی و آموزشی مد نظر قرار بگیرد». ما هرگز نباید به آموزش و پرورش به‌عنوان هزینه نگاه کنیم و بلکه باید آن‌را سرمایه‌گذاری بدانیم؛ ما اکنون حدود 15 میلیون دانش آموز داریم که این یعنی 20 درصد جامعه؛ این در حالی است که بودجه کشور 20 درصد هم صرف آموزش و پرورش نمی‌شود.

امروز رمز پیروزی و موفقیت ما در استفاده و به‌کارگیری فرهنگ و تجربیات دفاع مقدس است. اگر از تجربیات دفاع مقدس به درستی استفاده شود، هیچ قدرتی نمی‌تواند با اعمال فشار ما را به عقب براند و قطعاً حرکت ما رو به جلو خواهد بود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار