«خون و نفت»؛ روایتی جدید از نحوه قدرت گرفتن بن سلمان در عربستان

انتشار کتابی جدید درباره نحوه قدرت گرفتن «محمد بن سلمان» در عربستان، بار دیگر نگاه ها را متوجه این شاهزاده سعودی کرده است.
کد خبر: ۴۱۳۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱ - 02September 2020

«خون و نفت»؛ روایتی جدید از نحوه قدرت گرفتن بن سلمان در عربستانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، از سال ۲۰۱۵ میلادی یعنی زمان ظهور محمد بن سلمان در عرصه سیاسی عربستان، این کشور شاهد تحولات زیادی بوده که تمامی آن‌ها به افزایش قدرت بن سلمان منتهی شده اند.

در همین باره به تازگی کتابی با عنوان «خون و نفت» منتشر شد که در آن به نحوه قدرت گرفتن بن سلمان و اقدامات وی در طول پنج سال گذشته پرداخته شده است.

این کتاب توسط «بردلی هوپ» (Bradley Hope) و «جاستین شک» (Justin Scheck) که هر دو از خبرنگاران روزنامه وال استریت ژورنال هستند نگاشته شده و در آن با تعداد زیادی از چهره‌های سعودی و همچنین کارکنان کاخ سفید که از نزدیک در جریان اقدامات محمد بن سلمان قرار دارند مصاحبه شده است.

به نام اغلب افرادی که در این کتاب با آن‌ها مصاحبه شده اشاره‌ای نشده و این کار با هدف حفظ جان آن‌ها انجام گرفته است.

«جکی نورثام» (JACKIE NORTHAM) از ستون نویس‌های «ان پی آر» که این کتاب را مطالعه کرده در گزارشی می‌نویسد که محتویات این کتاب، اطلاعات جدیدی را درباره ولیعهد عربستان سعودی ارائه کرده است.

این کتاب با پرداختن به تحولات سال ۲۰۱۵ و نشستی که در آن محمد بن سلمان به عنوان وزیر دفاع عربستان معرفی شد آغاز و در ادامه به جنگ یمن اشاره می‌کند.

در این کتاب آمده که بن سلمان وعده داده بود جنگ یمن ظرف مدت بسیار کوتاهی به پایان می‌رسد، اما اکنون پنج سال از حملات ائتلاف سعودی به یمن می‌گذرد و این کشور با بزرگترین فاجعه انسانی رو به رو است.

در این کتاب آمده وقتی عملیات زمینی ائتلاف سعودی در یمن راه به جایی نبرد همه منتظر بودند تا به نوعی این جنگ به پایان برسد، اما با کمال تعجب بن سلمان با فراخواندن جنگنده‌ها، فرمان آغاز عملیات هوایی علیه یمن را صادر کرد.

بخش بعدی این کتاب به ماجرای کنفرانس «داووس صحرا» و هزینه‌های میلیاردی محمد بن سلمان برای گرفتن مشاوره از مؤسسات و اندیشکده‌های خارجی اشاره داشته و می‌گوید که نتیجه این اقدامات آن بوده که بن سلمان خود را به عنوان فردی اصلاح گر که می‌تواند عربستان را وارد قرن جدید کند و خواسته‌های نسل جوان این کشور را برآورده کند معرفی کرده است.

بخش دیگر این کتاب به ماجرای کنار زدن «محمد بن نایف» از ولیعهدی عربستان و همچنین موج گسترده بازداشت شاهزاده‌ها و چهره‌های ثروتمند عربستان و اخذ پول‌های هنگفت در ازای آزادی آن‌ها اشاره داشته و در آن آمده که برای آزادی هریک از این افراد توافقات جداگانه انجام و مبالغ مختلفی اخذ شده که البته همه آن‌ها محرمانه هستند.

در بخش بعدی این کتاب به ماجرای فراخواندن سعد الحریری به عربستان و حبس و همچنین صدور دستور منزوی کردن قطر اشاره شده و آمده است که دلیل اصلی اقدام بن سلمان علیه قطر و حریری آن بود که هر دو در برابر ایران موضعی نرم داشتند.

بخش دیگر این کتاب به ماجرای قتل «جمال خاشقچی» در کنسولگری عربستان در استانبول و تحولاتی که پس از آن رقم خورد اشاره دارد.

نورثام در بخش پایانی گزارش خود در ان پی آر، دو سوال را مطرح کرده و می‌نویسد: در چنین شرایطی که محمد بن سلمان همه امور عربستان را در دست دارد پدر وی «ملک سلمان» کجاست؟ و چرا او اقدامی برای کنترل رفتار پسرش انجام نمی‌دهد؟

وی سپس اینطور نتیجه گیری می‌کند دلیل اصلی آنکه پادشاه عربستان اقدامی برای تغییر رفتار ولیعهد خود انجام نمی‌دهد آن است که آمریکا و شخص دونالد ترامپ، خواستار چنین وضعیتی نیستند. وقتی ترامپ گزارش نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا درباره نقش بن سلمان در قتل «خاشقچی» را نادیده گرفت مشخص شد که وی از اقدامات ولیعهد عربستان رضایت دارد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار