چهل‌سالگی سرو- بازخوانی/

روایت اولین فرمانده پدافند هوایی سپاه از جنگ شهر‌ها

اولین فرمانده پدافند هوایی سپاه روایتی از مظلومیت ملت ایران را در دوره جنگ شهر‌ها بیان کرد.
کد خبر: ۴۱۳۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۵ - 05September 2020

چگونگی انهدام اولین «میگ ۲۵» عراق توسط پدافند هوایی سپاهبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار «احمدی» اولین فرمانده پدافند هوایی سپاه درباره چگونگی تشکیل پدافند هوایی در سپاه و فعالیت‌های آن، اظهار داشت: اوایل جنگ تحمیلی در تماسی که با شهید «علی قربانی» داشتم، ایشان درباره سوابق خدمتی من در نیروی هوایی ارتش پرسید که توضیحاتم باعث شد تا بعد از آن به‌عنوان مسئول راه اندازی و آموزش پدافند هوایی سپاه فعالیت خود را آغاز کنم.

وی افزود: بدین‌ترتیب اولین آتش‌بار پدافند هوایی شامل شش قبضه توپ ضد هوایی را به تعدادی از پاسداران میدان تیر «علی‌آباد» قم آموزش دادم و در واقع این‌ها اولین خدمه جنگ‌افزار توپ ۲۳ میلی‌متری در سپاه شدند.

سردار احمدی با اشاره به اینکه برای اولین بار پدافند نیروی هوایی سپاه با شش توپ ضد هوایی فعالیت خود را آغاز کرد، ادامه داد: دومین آتش‌بار پدافند هوایی سپاه را هم در غرب کشور با گرفتن غنایمی از عراقی‌ها تشکیل دادیم؛ البته پدافند هوایی سپاه در شرایطی شکل می‌گرفت که کشور‌های دیگر بدترین و کم اثر‌ترین سلاح‌ها را به ایران می‌دادند.

وی در خصوص صدای توپ‌های ۲۳ میلی‌متری که در زمان جنگ شهر‌ها شنیده می‌شد هم بیان کرد: استفاده از این نوع سلاح‌ها فقط دارای بحث روانی بود؛ یعنی برای این منظور شلیک می‌کردند که مردم به واسطه سرو صدای این سلاح‌ها احساس کنند کسانی هستند تا از آن‌ها در برابر حملات هوایی دشمن دفاع کنند.

اولین فرمانده پدافند هوایی سپاه در ادامه عنوان کرد: البته بعد‌ها «رفیق‌دوست» به عنوان وزیر وقت سپاه در سفری به لیبی موفق شد یک سایت موشکی «سام ۲» را در ازای اعطای نصف آتش‌بار «هاگ» از این کشور دریافت کند؛ اما این سامانه قبل از بکارگیری در جنوب ایران، توسط نیروی هوایی ارتش مورد اصابت قرار گرفت و عملاً از آن استفاده نشد.

احمدی تصریح کرد: این موضوع باعث شد تا رفیق‌دوست در سفری به چین سامانه موشکی «HQ ۲» را که کپی سامانه «سام ۲» روسی بود، خریداری کرده و برای استفاده پدافند نیروی هوایی سپاه به کشور منتقل کند با این توضیح که سامانه مورد اشاره در ارتش چین بازنشسته شده بود و در انبار‌های آن‌ها قرار داشت.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار