گروه استانهای دفاعپرس _ عصمت دهقانی؛ تاریخ گواهی میدهد که عاشورا افسانه و اسطوره نیست بلکه مسئله ابدیت تاریخ است و حالا در عظمت حادثه عاشورا باید نوشت و نوشت تا آبروی تیغهایی که بر گلوی تشنهی کودکی شش ماه فرود آمد بریزد.
باید نوشت و فریاد زد تا همگان آخرین فصل کتاب غربت و از طرفی بیوفایی یاران ریا را وقتی که چراغ خیمه خاموش میشود بخوانند و بشنوند، تا آنها که حسینیاند بمانند و با خون خود آخرین سجاده عشق را در محراب نماز بگزارند و وقتی که چراغ خاموش میشود چهره مردانگی را روشن کند تا در گوش روزگار نجوایی بپیچد که:
با چهار حرف ساده نامت را نخواهم برد
پشت سرت اینجا هزاران نقطه چین مانده است
از عاشورا باید گفت؛ تا همگان بدانند که قافلهی تیر چگونه از دشت تن حسین بن علی(ع) گذشته است، قصه پر غصه عاشورا باید فریاد کشید تا همگان بدانند خنجر ظلم امویان چگونه بیشرمانه پا بر پابوس محمد مصطفی (ص) گذاشت.
باید علم عزاداری حسین فاطمه را برپا کرد تا همگان بدانند، حجی که در کعبه ناتمام ماند در زمین کربلا با بوسه بر خنجر تمام شد.
از کربلا باید گفت؛ تا شاعران قصه رنج و غربت فرزند رسول الله را شاه بیت غزلهایشان کنند. از طرفی عزاداری حسین بن علی(ع) مرثیه نیست بلکه حماسه سرایی است؛ قصهی چراغ هدایت و کشتی نجات است؛ قصه مقاومت در راه دین و در هم شکستن پایههای دیواره ظلم است؛ قصه رهایی و آشنایی است؛ قصه پاشیدن بذر ایمان و چیدن خوشههای عشق به کرامت انسانی است که خداوند او را اشر ف مخلوقات آفریده است
آری، عاشورا فریاد عزت است و نه گفتن به ذلت، قصه عاشورا قصه تقسیم جهان است به دو نیم، هر چه سوی حسین است حسینی و هر چه سوی یزید است یزیدی، قصه نخلهایی است که ایستاده میمیرند.
از حادثه عاشورا باید نوشت، باید از هفتاد و دو کهکشان نور که در آبیترین لحظههای غرور به انتقام نور و باران در کشتی آفتاب نشستند، گفت و شنید.
امسال با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا و توصیههای پزشکی مبنی بر پرهیز از حضور در اجتماعات، حال و هوای عزاداریهای ماه محرم مقداری متفاوت شده است. دشمنان قسم خورده شیعیان که از هر فرصتی برای کم رنگ کردن ارزشهای مکتب تشیع استفاده میکنند، این بار نیز با شگردهای شیعه ستیزی به میدان آمده و با استفاده از ابزار رسانه و تبلیغات در فضای مجازی، بر پایی مراسمات عزاداری حسینی را عامل گسترش شیوع کرونا در ایر ان و کشورهای شیعه نشین میدانند، غافل از اینکه مردم فهیم و انقلابی ایران اسلامی تهدید کرونا را نیز به فرصتی برای همدلی و توجه بیش از پیش به نیازمندان تبدیل کردند و با رعایت پروتکلهای بهداشتی، مراسمات عزاداری را با شوری آمیخته با شعور حسینی برگزار میکنند.
فلسفه عزادریهای ماه محرم
مرور تاریخ انقلاب، تاثیر مراسمات عزاداری را در یکدلی و اتحاد مردم به خوبی نشان میدهد. براساس فلسفه و قیام عاشورا و شهادت امام حسین(ع) ملت ایران توانست با خون بر شمشیر ظلم طاغوتیان و یزیدیان زمان پیروز شود.
چه زیبا معمار کبیر انقلاب امام خمینی(ره) فرمودند: «این محرم را زنده نگه دارید، هر چه داریم از محرم است و از این مجالس ما باید به عمق این شهات و تاثیر این شهادت در عالم برسیم و توجه کنیم که تاثیر او امروز هم هست اگر این مجالس وعظ و خطابه و عزاداری و اجتماعات سوگواری نبود کشور ما پیروز نمیشد.»
و اما امروز ...
با توجه به قدرت نمایی حکومتهای جور، باید در زنده نگه داشتن یاد و خاطره اباعبدالله تلاش کرد. شناخت قیام سید و سالار شهیدان و ترویج اندیشههای مکتب حسینی مایه ظلم ستیزی است اگر از حادثه خونین دیروز به امروز و فردای جامعه خود پلی نزنیم و به اشک و آه و ناله بسنده کنیم حماسه حسینی را در کربلا محدو د کرده ایم. حسین اشک میخواهد اما نه برای خود بلکه برای مظلومیت انسان، برای مظلومیت حق، با این هدف است که گریه در عزای امام حسین(ع) به ثمر مینشیند و شیعه در هر دوران فریاد آرادیخواهی را شجاعانه سر میدهد.
صداقت، سادگی، قاطعیت، سازش ناپذیری، ایمان راسخ به خدا، مدیریت جهادی، پشت و پا زدن به تعلقات مادی در راه رسیدن به هدف والای انسانیت و عبد مخلص خدا بودن، مهمترین سجایایی است که رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس از مکتب عاشورا به ارث برده بودند و با داشتن چنین روحیهای توانستند هشت سال دفاع مقدس را پیروزمندانه پشت سر بگذارند.
اگر ماندگارترین حماسه تاریخ شیعه در نیمروز دشت کربلا آفریده شد و کربلا روح دیانت را زنده کرد، دفاع مقدس آن را تدام بخشید.
انتهای پیام/