دفاع‌پرس بررسی کرد؛

پشت پرده سفرهای «امانوئل ماکرون» به لبنان/ آیا رئیس‌جمهور فرانسه به فکر لبنانی‌هاست؟

در پشت پرده سفرهای ماکرون به لبنان، اهدافی به غیر از کمک به این کشور در این شرایط سخت نهفته است.
کد خبر: ۴۱۴۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱ - 05September 2020

پشت پرده سفرهای «امانوئل ماکرون» به لبنان/ آیا رئیس‌جمهور فرانسه به فکر لبنانی‌هاست؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: روز چهارم آگوست (۱۴ مرداد) به‌دلیل اشتعال مواد نیترات آمونیوم در انبار ۱۲ بندر بیروت، انفجاری مهیب منطقه این بندرگاه را ویران کرد تا علاوه بر جان باختن ۱۹۰ نفر و همچنین زخمی شدن شش هزار و ۵۰۰ نفر، خسارت‌های جدی به شمار زیادی از منازل و ادارات شهر بیروت وارد شد.

پس از این انفجار، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به‌عنوان اولین مقام خارجی به لبنان سفر کرد و تهدید کرده بود در صورتیکه اصلاحاتی که مورد نظر وی است در لبنان انجام نشود، خود وارد عمل خواهد شد.

رئیس‌جمهور فرانسه شامگاه دوشنبه نیز برای دومین بار پس از انفجار مهیب در بندر بیروت، به لبنان سفر کرد و با مقامات این کشور دیدار داشت.

نکته بسیار مهم این است که در پشت پرده سفر ماکرون به لبنان، اهدافی به غیر از کمک به این کشور در این شرایط سخت نهفته است.

شاید بتوان گفت که «امیل لحود» رئیس‌جمهور پیشین لبنان در مصاحبه با شبکه «المیادین»، به‌خوبی پشت پرده سفر رئیس‌جمهور فرانسه به لبنان را تشریح کرده است.

لحود با اشاره به اینکه اسرائیل می‌خواهد عرب‌ها ضعیف بمانند، تاکید کرد: فرانسه خواستار صلح میان لبنان و اسرائیل است، همان کاری که امارات انجام داد و فردا سعودی نیز انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور پیشین لبنان در مصاحبه با المیادین، به گزارش روزنامه «فیگارو» نیز اشاره می‌کند؛ لحود گفت که براساس گزارش «فیگارو»، فرانسه سیاستمداران لبنانی را با پول‌هایی که از قبل از ۱۷ اکتبر (زمان شروع ناآرامی‌ها در لبنان) قاچاق کرده‌اند، تهدید کرده است تا سریع‌تر بر سر نخست‌وزیر توافق کنند.

شاید بتوان گفت که ماکرون علاوه بر سوق دادن لبنان به‌سمت صلح با رژیم صهیونیستی، یک هدف دیگر هم در سر می‌پروراند و آن رقابت با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه است.

رئیس‌جمهور ترکیه، «فواد آوکتای» معاونش را با پیشنهاد بازسازی بندر بیروت و ساختمان‌های مجاور بندر به بیروت فرستاد و بندر مرسین ترکیه را در خدمت لبنانی‌ها قرار داده است تا بندر بیروت ترمیم شود.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در خصوص رقابت فرانسه و ترکیه تصریح کرد که جنگ سرد میان اردوغان و ماکرون در شرق مدیترانه شعله‌ور است، به‌ویژه در لیبی و آب‌های قبرس و یونان که ثروت‌های گاز و نفتی فراوان دارد؛ بعید نیست که به رویارویی نظامی تبدیل شود، به‌ویژه که تنش‌ها به اوج خود رسیده و منتظر جرقه‌ای است.

این تحلیلگر می‌نویسد: ماکرون این روز‌ها هجمه شدیدی را علیه ترکیه به پیش می‌برد و آنرا دشمن بزرگ می‌داند و اردوغان همتای ترک خود را به در پیش گرفتن سیاست توسعه‌طلبانه متهم کرده است و اینکه اردوغان عامل بی ثباتی منطقه است و با منافع اروپایی سازگار نیست؛ بنابراین سفر‌های ماکرون به لبنان را باید از این منظر نیز نگریست.

با توجه به مطالب مطرح شده باید تاکید کرد که «امانوئل ماکرون» تمام تلاشش را برای منافع رژیم صهیونیستی به‌کار گرفته و دستاویزی برای مداخله دشمنان لبنان در این کشور شده است؛ او همچنین نیم‌نگاهی برای پیروزی در رقابت با همتای ترکیه‌ای خود دارد.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار