دفاع‌پرس بررسی کرد؛

«کرونا» و «تبعیض نژادی» در آمریکا/ اینجا همه‌چیز برای سفیدپوستان است

«تاثیرگذاری نابرابری‌های نژادی موجود در کشور آمریکا بر تعداد مبتلایان به کرونا» موضوع مهمی بوده که طی ماه‌های اخیر توسط رسانه‌های مختلف دنیا به آن پرداخته شده است.
کد خبر: ۴۱۴۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۱ - 06September 2020

«کرونا» و «تبعیض نژادی» در آمریکا/ اینجا همه‌چیز برای سفیدپوستان استگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: «تاثیرگذاری نابرابری‌های نژادی موجود در کشور آمریکا بر تعداد مبتلایان به کرونا» موضوع مهمی است که طی ماه‌های اخیر توسط رسانه‌های مختلف دنیا به آن پرداخته شده است.

اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بود که گزارش‌های زیادی در خصوص «تاثیرگذاری نابرابری‌های نژادی موجود در کشور آمریکا بر تعداد مبتلایان به کرونا» در رسانه‌های مختلف جهان منتشر شد.

روزنامه بریتانیایی گاردین در مطلبی با تیتر «آخرین پرچمداران یک دوره؛ ویروس کرونا چگونه نسل آمریکایی‌های سیاهپوست را تهدید می‌کند» به واکاوی «تاثیرگذاری نابرابری‌های نژادی موجود در کشور آمریکا بر تعداد مبتلایان به کرونا» پرداخت.

در گزارش گاردین آمده بود: اینکه چرا آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بیش از سفیدپوستان در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند، به‌دلیل تمرکز جوامع آن‌ها در مناطق شهری و اشتغال آن‌ها در صنایع اساسی است؛ علاوه بر این در مناطقی از آمریکا همچون غرب میانه و شمال شرقی کشور، همچنان شاهد نابرابری‌های نژادی در محل کار و زندگی هستیم؛ موضوعی که سبب آسیب‌پذیرترشدن این اقلیت در آمریکا شده است.

گاردین در گزارش خود به دو اظهارنظر از کارشناسان حوزه‌های مختلف نیز اشاره کرده بود؛ «دکتر توماس لوایست» رئیس بخش بهداشت عمومی و طب گرمسیری در دانشگاه تولین (دانشگاهی واقع در ایالت لوییزیانا) گفته بود که جنوب کشور با موج شدید بیماری روبرو است؛ جایی که فقر و مراقبت‌های بهداشتی نامناسب، سبب بالاتر بودن آمار افراد دارای دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی شده است؛ بیماری‌های زمینه‌ای که احتمال ابتلا به کووید - ۱۹ را بالا می‌برد؛ «دنیل دوز» استاد حقوق و سیاست بهداشت در دانشکده پزشکی مورهاوس ایالت جورجیا نیز بر این باور بود که بسیاری از سیاهپوستان با نابرابری‌هایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که منجر به افزایش نرخ مرگ و میر در میان آن‌ها شده است؛ بسیاری از آن‌ها حتی در شرایطی می‌میرند که در شان یک انسان نیست.

پایگاه خبری «ایندیپندنت» نیز در همان ایام نوشت: در ایالت ایلینویز «شیکاگو»، تعداد آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بیشتر از ۷۰ درصد جان باختگان به کرونا را به خود اختصاص می‌دهند؛ شهردار این شهر گفته بود که این شوکه‌کننده است، اما با توجه به «نابرابری در سیستم بهداشتی که سال‌ها از آن سخن گفته‌ایم، چندان تعجب‌آور نیست».

در «لوییزیانا»، ایالت جنوبی آمریکا نیز وضعیت به همین شکل بود؛ در این ایالت در حالی ۷۰ درصد جان‌باختگان ویروس کرونا از جامعه سیاه‌پوستان این منطقه بودند که از نظر درصد جمعیتی در این ایالت، آن‌ها تنها ۳۲ درصد را به خود اختصاص می‌دهند؛ در «میشیگان» نیز که آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار حدود ۱۴ درصد کل جمعیت را به خود اختصاص می‌دهند، طبق آمارها، ۴۰ درصد مرگ گزارش شده در این ایالت بر اثر ویروس کرونا به این جامعه اختصاص داشت.

سی ان ان نیز اواسط اردیبهشت ماه در گزارشی اعلام کرد که سیاه‌پوستان ۱۳ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، اما ۲۷ درصد جان باختگان کووید - ۱۹ را در بر می‌گیرند؛ در مقابل ۶۰ درصد جمعیت آمریکا سفیدپوست هستند، اما ۴۹ درصد قربانیان کووید - ۱۹ از سفیدپوستان هستند.

سی ان ان در گزارش خود آورده بود که در میسوری، ویسکانسین و واشنگتن دی سی، آفریقایی‌تبار‌های آمریکا ۶ برابر بیش از سفیدپوستان می‌میرند؛ در آرکانزاس، لوئیزیانا، نیویورک، اورگن و کارولینای جنوبی، مرگ و میر آفریقایی‌تبار‌ها سه تا چهار برابر بیشتر از سفیدپوستان است.

این گزارش‌ها و آمار‌ها از تبعیض نژادی آمریکا در قبال شهروندان آفریقایی‌تبار و سیاهپوستش تا جایی ادامه یافت که یک خبر باعث شد تا بسیاری از سیاهپوستان آمریکایی به کف خیابان‌ها بیایند؛ پنجم خرداد ماه «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی به‌دست پلیس آمریکا در شهر مینیاپولیس از ایالت مینه‌سوتا به طرز فجیعی کشته شد.

شعله‌ور شدن آتش زیر خاکستر حامیان حقوق سیاهپوستان با مرگ «جورج فلوید»

اعتراضات به مرگ فلوید به دیگر کشور‌ها نیز تسری یافت و آتش زیر خاکستر حامیان حقوق سیاهپوستان در سرتاسر دنیا شعله‌ور شد؛ در کنار این اعتراضات به مرگ شهروند سیاهپوست آمریکایی، نابرابری‌های مختلف نیز باعث افزایش آمار قربانیان کرونایی سیاهپوست در آمریکا می‌شد؛ با فروکش کردن اعتراضات در خصوص مرگ «جورج فلوید»، کمی از توجهات نسبت به «تاثیرگذاری نابرابری‌های نژادی موجود در کشور آمریکا بر تعداد مبتلایان به کرونا» کاهش یافت.

طی چند روز اخیر تصاویری مربوط به لحظات دستگیری خشونت‌آمیز «دانیل پرود» یک شهروند سیاهپوست آمریکایی در شهر راچستر که منجر به مرگ وی شد، از سوی رسانه‌های این کشور منتشر شده و انتقادات و واکنش‌های زیادی را در پی داشته است؛ همین تصاویر کافی بود تا مجددا اعتراضات به تبعیض نژادی در آمریکا افزایش یابد و موضوع «تاثیرگذاری نابرابری‌های نژادی موجود در کشور آمریکا بر تعداد مبتلایان به کرونا» مطرح شود.

چهاردهم شهریور ماه شبکه خبری سی ان ان در گزارشی با اشاره به میزان مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا خبر داد که نرخ مرگ و میر مبتلایان به کرونا در میان سیاهپوستان آمریکایی ۲/۴ برابر سفیدپوستان است؛ همچنین نرخ مرگ و میر مبتلایان به کرونا در میان بومیان آمریکایی و لاتین تبار‌ها نیز ۱.۵ برابر سفیدپوستان در آمریکا است.

یک نکته در خصوص این تبعیض‌های نژادی در آمریکا بسیار مهم بوده؛ نکته مهم، این است که نابرابری موجود، ناشی از سیاست‌گذاری‌های چندین ساله‌ای است که هم‌اکنون در بحران ویروس کرونا، خود را به بدترین شکل نشان داده است؛ سیاست‌های مربوط به مسکن و تمرکز افراد با درآمد کم در برخی مناطق، دسترسی محدود آنان به سیستم بهداشتی و بیمه از مواردی است که باعث می‌شود این نابرابری چشمگیرتر شود.

در کنار تلفات جانی سیاهپوستان، خسارت اقتصادی کرونا نیز برای سیاهپوستان آمریکا بیش از سفیدپوستان این کشور است؛ میزان بیکاری ناشی از شیوع این بیماری برای سفیدپوستان، ۱۴/۲ درصد و برای سیاهپوستان ۱۶/۷ درصد است.

در پایان باید گفت که تمامی این آمارها باعث شد تا نژادپرستی آمریکایی در این ایام نِمود زیادی برای جهانیان پیدا کند؛ همچنین کرونا تلفات جبران‌ناپذیری را به جامعه سیاهپوستان آمریکا تحمیل کرد، تلفاتی که حاصل بی توجهی چندین ساله دولت‌های مختلف به این قشر از مردم آمریکاست.

گزارش از مهدی مهدیار

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار