همسران شهدا سربازان گمنام دفاع مقدس هستند/ صبر همسر شهید اسدالله پازوکی در «دل من هیچ»

یک نویسنده کتاب گفت: کتاب «دل من هیچ» نگاهی به صبر و استقامت زنانی دارد که در کنار همسران خود ایستادند تا حضور پررنگ فرماندهان در هشت سال دفاع مقدس رقم بخورد، همسران شهدا سربازان گمنامی بودند که بار سنگین تدارکات جبهه جنگ و وظایف مدیریت و نگهداری از خانواده را در سخترین شرایط بردوش می‌کشیدند.
کد خبر: ۴۱۴۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵ - 05September 2020

همسران شهدا سربازان گمنام دفاع مقدس هستند/صبر و استقامت همسر شهید اسدالله پازوکی در «دل من هیچ»به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سمانه زالی در گفت‌وگویی، پیرامون کتاب «دل من هیچ» گفت: کتاب «دل من هیچ» برگرفته از زندگینامه شهید اسدالله پازوکی فرمانده محور عملیات «محمد رسول الله(ص)» است که در سال ۶۴ و در عملیات والفجر ۸ منطقه فاو بر اثر ترکش خمپاره و در سن ۲۸ سالگی به شهادت رسید، پیکر این شهید والامقام در شهرستان ورامین به خاک سپرده شده است.

وی در همین راستا ادامه داد: کتاب «دل من هیچ» که در انتشارات روایت فتح منتشر شده، زندگینامه داستانی شهید اسدالله پازوکی به روایت طوبی پازوکی همسر این شهید بزرگوار است، این کتاب روایتی حقیقی از زندگی این شهید بوده و بیانگر ابعاد زندگی وی و صبر همسران شهیدان همچنین از خود گذشتگی مردان غیور ایران است، نقش زنانی که با از خود گذشتگی زمینه رابرای دفاع همسرانشان از سرزمین مادری فراهم کردند.

زالی به فعالیت‌های شهید اسدالله پازوکی اشاره و اظهارکرد: با پیروزی انقلاب اسلامی شهید اسدالله پازوکی به عضویت سپاه در آمد و پس از شرکت در قائله کردستان به جبهه‌های جنوب عازم شد و سه سال بعد به شهادت رسید. زندگی این شهید بزرگوار از این جنبه قابل توجه و بررسی است که او در کنار دغدغه‌های خانواده هرگز جبهه را رها نکرد، حتی مادرش فکر می‌کرد با ازدواجش می‌تواند پسرش را از رفتن به خط مقدم باز دارد اما هیچ گاه این اتفاق رخ نداد.

وی جذابترین بخش کتاب «دل من هیچ» را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: کتاب «دل من هیچ» از زبان چندین راوی زندگی شهید اسد الله پازوکی را بیان کرده است، اما جذابترین بخش کتاب زمانی است که شهید اسد الله پازوکی خانواده را با خود همراه کرده و به جبهه‌های غرب کشور می‌رود، او خانواده را در بدو ورود به خانه‌ای در کردستان برد که هیچ پنجره‌ای به بیرون نداشت، در عین حال هوا بسیار سرد بود و خانه نیز آب شرب نداشت، شهید پازوکی به خانواده قول داد تا کسی را برای درست کردن پنجره به خانه بیاورد و سفارش این کار را هم همان زمان داده بود، چند ساعت بعد به ماموریت اعزام شد و از قضا پنجره ساز هم نیامده بود، خانواده برای چندین روز در سرما باقی ماندند تا شهید پازوکی از ماموریت باز می‌گردد.

نویسنده کتاب «غلامرضا رمضایی؛ یادگاران ۲۳» با اشاره به علاقه همسر شهید اسدالله پازوکی به این شهید بزرگوار اشاره اظهار کرد: علاقه همسر شهید اسد الله پازوکی به همسرش همچنان وجود دارد، او هنوز با همسر خود در افکارش زندگی می‌کند وقتی از در خانه وارد می‌شود به مرد خانهِ خود که همان شهید اسدالله پازوکی است سلام می‌دهد و با او سخن می‌گوید. طوبی پازوکی شخصیتی جذاب دارد او زنی از خود گذشته و صبور است که علاقه خود به همسر شهیدش را همچنان همانند روز‌های نخست آشنایشان در وجودش حفظ کرده است، با اینکه شهید اسدالله پازوکی زمان زیادی را در جبهه حضور داشت و کمتر در کنار او کوله بار زندگی را به دوش می‌کشید، اما همچنان به او علاقه دارد.

وی ویژگی‌های اخلاقی شهید اسدالله پازوکی را برشمرد و ابراز کرد: کتاب «دل من هیچ» به ویژگی‌های شهید اسدالله پازوکی اشاره دارد او به بیت المال توجه‌ای ویژه داشت و تلاش می‌کرد تا مبادا به بیت المال خدشه‌ای وارد شود، در یکی از فصل‌های کتاب «دل من هیچ» اشاره شده که روزی شهید پازوکی همراه با ماشین سپاه به خانه آمد و بعد از رسیدن اتفاقی رخ داد که باید با ماشین به شهر می‌رفتند، اما او حاضر به استفاده از ماشین نشد و تاکید کرد این ماشین برای بیت المال است و استفاده شخصی از آن درست نیست.

زالی در همین راستا ادامه داد: شهید اسدالله پازوکی فردی خوش اخلاق و خوش برخورد بود، در عین حال بسیار مسئولیت پذیر چه در خانواده و چه در عرصه نظامی محسوب می‌شد و این امر را بار‌ها در عمل نشان داد، بی شک همین مسئولیت پذیر بودن او سبب شده تا یکی از فرماندهان مهم در هشت سال دفاع مقدس باشد.

زالی با اشاره به شیوه نوشتن کتاب «دل من هیچ» خاطرنشان کرد: کتاب «دل من هیچ» به شیوه‌ای داستانی به زندگی شهید اسدالله پازوکی پرداخته است، هرچند داستان از زبان همسرش که دختر عموی او محسوب می‌شود بیان شده، اما کتابی سراسر جذابیت است، این کتاب در عین پرداخت به زندگی شهید اسدالله پازوکی، نگاهی به صبر و استقامت زنانی دارد که در کنار همسران خود ایستادند تا حضور پر رنگ فرماندهان در هشت سال دفاع مقدس به وجود آید. همسران شهدا سربازان گمنامی بودند که بار سنگین تدارکات جبهه جنگ و وظایف مدیریت و نگهداری از خانواده را در سخترین شرایط بردوش می‌کشیدند.

منبع: میزان

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار