۴ هدف مهم سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به لبنان

رئیس دفتر سیاسی حماس از سفر به لبنان چند هدف را دنبال می‌کرد و بر مواضع مهمی بویژه در زمینه مقاومت مسلحانه و موشک‌های مقاومت تأکید کرد.
کد خبر: ۴۱۴۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵ - 07September 2020

۴ هدف مهم سفر «هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس به لبنانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از وبگاه «النشره»، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس از هفته گذشته وارد لبنان شده و با مقامات و شخصیت‌های مختلف در این کشور از جمله «سید حسن نصرالله» دیدار کرده است.

این سفر از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا در میان فشار‌های رو به افزایش آمریکا برای نابودی مسأله فلسطین از جمله فشار «معامله قرن» تا عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی مانند امارات با رژیم صهیونیستی انجام می‌شود؛ لبنان مرکز ثقل اردوگاه‌های فلسطینی در خارج به شمار می‌رود و تعدادی زیادی از آوارگان فلسطینی در این کشور زندگی می‌کنند.

وبگاه «النشره» به نقل از منابع فلسطینی چهار مأموریت اصلی برای سفر هنیه به لبنان ذکر کرد:

اول؛ مشارکت در نشست دبیران کل گروه‌های فلسطینی که مابین سفارت فلسطین در بیروت و رام‌الله به ریاست «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان» از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد و هدف از آن پایان اختلافات برای مقابله با توطئه‌های کنونی علیه مسأله فلسطین بود.

کارشناسان بر اساس شاخص‌هایی خبر از موفقیت این نشست می‌دهند؛ اهمیت این نشست فقط در گردآوردن تمام طیف‌های فلسطینی نبود بلکه برای اولین بار صرفا به خواست خود فلسطینی‌ها و بدون میانجیگری یا نظارت برگزار شد و این نشان می‌دهد آن‌ها حساسیت مرحله فعلی را درک کرده‌اند.

مسأله دیگر تأکید گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی بر مرجعیت «ساف» به‌عنوان تنها نماینده قانونی ملت فلسطین بود؛ موضعی که باعث خشنودی عباس شد. در مقابل عباس از لغو توافق‌های تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی و آمریکا خبر داد، موضوعی که منجر به خشنودی حماس و دیگر گروه‌ها شد؛ همچنین مسأله بعدی، توافق بر تشکیل کمیته‌های پیگیری بر اساس جدول زمانی مشخص از جمله کمیته پایان اختلافات فتح و حماس بود.

دوم؛ برگزاری سلسله دیدار‌هایی با مقامات رسمی، سیاسی و امنیتی لبنان و در مقدمه آن «میشل عون» رئیس‌جمهور، «نبیه بری» رئیس پارلمان، «حسان دیاب» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور؛ «عباس ابراهیم» رئیس امنیت عمومی لبنان و تعدادی از سران احزاب و ... مانند سید حسن نصرالله، «عبداللطیف دریان» مفتی اهل سنت و «ولید جنبلاط» رئیس حزب التقدمی الاشتراکی بود تا مواضع فلسطینی - لبنانی برای مقابله با فشار‌های سیاسی و پیامد‌های معامله قرن و عادی سازی روابط هماهنگ شود.

سوم؛ بازدید از اردوگاه‌های فلسطینی در لبنان و اعلام مواضع و پیام‌های مهم از جمله مقاومت مسلحانه و موشک‌های مقاومت و تأکید بر عدم عادی‌سازی روابط، آوارگی اجباری و سرزمین جایگزین.

چهارم؛ برگزاری نشست‌های داخلی با کادر و مقامات حماس در لبنان و خارج برای برآورد مرحله پیشین و برنامه‌ریزی برای مرحله آینده.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار