باید در سینما به اتفاقات تاریخی مانند ۱۷ شهریور بپردازیم/ فروش میلیاردی آثار سخیف هنر نیست

تهیه کننده سریال «موسی (ع)» گفت: بعضی از رویدادهای انقلاب اسلامی تاریخ ساز هستند که واقعه هفدهم شهریور نیز یکی از همین رویدادها است، متاسفانه این روزها شاهد آن هستیم که مسئولین فرهنگی به طور کامل چنین مفاهیم و موضوعاتی را به فراموشی سپرده اند و به راحتی از کنار آنها می گذرند.
کد خبر: ۴۱۴۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰ - 07September 2020

باید در سینما به اتفاقات تاریخی مانند ۱۷ شهریور بپردازیم/ فروش میلیاردی آثار سخیف هنر نیستبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، احمد میرعلایی تهیه کننده سریال موسی (ع) در گفت‌وگویی پیرامون عدم پرداختن به قیام ۱۷ شهریور در عرصه سینما اظهار داشت: متاسفانه تاکنون اهمیت چندانی به قیام بزرگی همچون ۱۷ شهریور ماه داده نشده است و اهتمام خاصی هم برای پرداختن به این موضوعات در سینمای ایران دیده نمی‌شود.

وی در همی راستا ادامه داد: بعضی از رویداد‌های انقلاب اسلامی تاریخ ساز هستند که قیام ۱۷ شهریور نیز یکی از همین رویداد‌ها است، متاسفانه این روز‌ها شاهد آن هستیم که مسئولین فرهنگی به طور کامل چنین مفاهیم و موضوعاتی را به فراموشی سپرده اند و به راحتی از کنار آن‌ها می‌گذرند.

تهیه کننده سریال «موسی (ع)» با اشاره به لزوم آشنایی نسل جدید با ارزش‌ها و تاریخ انقلاب اسلامی گفت: باید واقع بین باشیم، نسل بعدی ما نسلی نیست که کتاب ورق بزند، پس ما وظیفه داریم تا به هر شکلی این نسل را با این تاریخ آشنا کنیم، طبیعتا سینما و تلویزیون یکی از بهترین گزینه‌ها برای ثبت و واکاوی تاریخ انقلاب اسلامی است.

وی در همین رابطه تاکید کرد: امروزه نیازمند آن هستیم که تنها به تاریخ مکتوب بسنده نکنیم، البته که کار مکتوب کمک بزرگی در حفظ تاریخ است، اما پرداختن به مدیوم‌های دیگر هم مهم است، نکته مهم در این میان آن است که برای ساخت چنین پروژه‌هایی به بودجه نیاز است، در اینجاست که مسئولین فرهنگی باید وارد عمل شوند.

میرعلایی ۱۷ شهریور را اتفاقی بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: ما اگر ۱۷ شهریور را نداشتیم شاید در ادامه نمی‌توانستیم بسیاری از افتخارات را در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته باشیم، شهدای ۱۷ شهریور به ما آموزش دادند که چگونه در برابر ظلم ایستادگی کنیم.

وی عدم پرداخت مناسب به سینمای دفاع مقدس را معضلی بزرگ خواند و ادامه داد: ما نباید فراموش کنیم که نگین انقلاب اسلامی دفاع مقدس است، متاسفانه پرداخت درستی نسبت به این مقوله نشده است، از نظر من آنچه انقلاب اسلامی را در برابر دشمنان ایمن کرده دفاع مقدس است. اما نکته آنجاست که دفاع مقدس را چه کسانی انجام دادند، همان مردمی که در قیام بزرگی همچون ۱۷ شهریور ماه جلوی دشمن داخلی و خارجی ایستادند.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون اظهار کرد: در قبال آثار ارزشی و ساخت آن‌ها مسئولین فرهنگی باید همت کنند و از سویی هنرمندان ما باید بدانند شاید فیلمشان درباره موضوعات ارزشی جشنواره‌ای نباشد، اما ساخت آن‌ها لازم و واجب است، موضوعات دوران دفاع مقدس و اوایل انقلاب اسلامی سرشار از سوژه‌های بکر هستند، اما منِ سینماگر شاید به دلیل ناتوانی به جای پرداختن به آن‌ها به سراغ سوژه‌های سطحی می‌روم.

وی با اشاره به کنار کشیدن برخی کارگردانان از ساخت آثار انقلابی اضافه کرد: برخی کارگردانان می‌ترسند که با ساخت فیلم‌های ارزشی و انقلابی انگ بخورند و به همین دلیل از ساخت چنین آثاری طفره می‌روند، حاضرند از اعتقادات خود بگذرند، اما انگی به آن‌ها زده نشود، در صورتی که از نظر من ساخت چنین فیلم‌هایی نه تنها انگ نیست بلکه ارزش است.

وی ادامه داد: ساخت آثار با مفهوم و پرمحتوا سخت است و شاید به همین دلیل هر کارگردانی سراغ آن نمی‌رود و اگر نه ساخت اثر مبتذل که گیشه میلیاردی داشته باشد کار سختی نیست، همانطور که می‌بینیم بسیاری به جای پرداختن به موضوعات مهم به سراغ ابتذال می‌روند. متاسفانه برخی مسئولین فرهنگی از فروش میلیاردی سینما بر خود می‌بالند در صورتی که این فروش‌ها افتخار نیستند.

وی با اشاره بر لزوم ساخت آثار با کیفیت ارزشی اشاره کرد: حال که ما مضامین غنی در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داریم باید به دنبال ساخت با کیفیت آثار برویم، باید این مضامین را به شکلی بسازیم که نسل امروز بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و از سویی سرگرم هم بشود. ما نیازمند هستیم تا مخاطب زمان خود را بشناسیم و این مخاطب سنجی نیازمند تحقیق و پژوهش است. از نظر من رفتن به سوی آثار ارزشی نیازمند هزینه، صبر و حوصله است، نمی‌توان شتاب زده به سمت چنین تولیداتی رفت، زیرا جواب عکس می‌دهند.

میرعلایی خاطرنشان کرد: تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چشمه لایزال موضوعات جذابی است که از هرکدام از آن‌ها می‌توان فیلم و سریال ساخت، متاسفانه ساخت آثار ارزشی دارای یک تب است می‌آید و می‌رود، موضوعاتی مثل ۱۷ شهریور هم همینگونه هستند، ما نباید بگذاریم که موضوعات مهم تاریخ انقلاب اسلامی فراموش شوند.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها