مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان شمالی:

جوانان بسیاری در واقعه ۱۷ شهریور برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی گفت: در روز ۱۷ شهریور، جوانان بسیاری جان خویش را از دست دادند و به خاطر به ثمر رسیدن نهال انقلاب اسلامی، به قربانگاه عشق و شهادت شتافتند.
کد خبر: ۴۱۴۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶ - 07September 2020

جوانان بسیاری در واقعه 17 شهریور برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی به شهادت رسیدندامیر سرتیپ دوم «محمد نجاتی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس، از خراسان شمالی با اشاره به واقعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ اظهار داشت: در صبح جمعه آن روز مردم تهران پس از ادای فریضه صبح، برای چهارمین روز متوالی از خانه‌ها بیرون آمده و سیل‌آسا به سمت خیابان‌ها آمدند و مرکز تجمع آنان میدان ژاله (میدان شهدای کنونی) بود.

وی ادامه داد: همین که مردم به خیابان‌ها رسیدند، ناگهان با دیدن تانک‌ها و زره‌پوش‌های نظامی و مأموران مسلسل به دست حکومت، غافلگیر شدند، ولی بدون اعتنا به سربازان، به حرکت خود ادامه دادند.

نجاتی عنوان کرد: در این روز، ازدحام جمعیت و عملکرد نیرو‌های نظامی باعث شد جوانان بسیاری جان خویش را از دست دهند و به خاطر به ثمر رسیدن نهال انقلاب اسلامی، به قربانگاه عشق و شهادت شتافتند.

وی با اشاره به اینکه رژیم در حال فروپاشی، تعداد کل شهیدان ۱۷ شهریور را ۵۸ نفر و مجروحان این فاجعه را ۲۰۵ نفر اعلام کرد، گفت: شمار دقیق قربانیان مظلوم حادثه ۱۷ شهریور در میدان شهدا هیچگاه مشخص نشد، ولی به یقین، تعداد شهدا بیش از ۴ هزار تن بوده است چرا که تنها در میدان ژاله ۵۰۰ نفر شهید شده بودند و بیش از ۲۰۵ نفر نیز مجروح شدند.

نجاتی خاطرنشان کرد: در روز ۱۸ شهریور، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، سید محمدرضا گلپایگانی، سید محمد کاظم شریعتمداری و سید روح الله خمینی در واکنش به کشتار خونین میدان ژاله بیانیه‌هایی را منتشر کردند تا این عمل جنایت آمیز دولت پهلوی را محکوم کنند. به دنبال آن، مردم و بازاریان در شهر‌های مختلف اعتصاب کردند. کارگران پالایشگاه نفت تهران هم در اعتراض به این عمل دست به اعتصاب زدند.

وی عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دادگاه‌های انقلاب در شهر‌های مختلف ایران برپا شد که تعدادی از افسران به دلیل شرکت مستقیم در واقعه ۱۷ شهریور به اعدام محکوم شدند.

نجاتی درخصوص پیام امام خمینی (ره) به هموطنان پس از کشتار ۱۷ شهریور گفت: ایشان در پیامی که فرستادند اعمال وحشیانه رژیم پهلوی را محکوم کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار