یادداشت/

استکبارستیزی انقلاب اسلامی الگوی جبهه مقاومت است

بعد استکبارستیزانه انقلاب اسلامی شاخصه‌ای مهم و الگویی بی‌نظیر برای کشورهای مورد ظلم بخصوص جبهه مقاومت است.
کد خبر: ۴۱۴۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۳ - 12September 2020

استکبارستیزی انقلاب اسلامی الگوی جبهه مقاومت استگروه بین‌الملل دفاع‌پرس ـ مهرداد صالحی؛ نهضتی که ملت مسلمان ایران در سال 1357 به پیروزی رساندند بر اساس آموزه‌های متعالی اسلام شکل گرفت. مردم با توجه به رهنمودهای امام خمینی (ره) دریافته بودند که پیروی از تعالیم والای این دین بزرگ الهی، بهترین و مناسب‌ترین راه برای تأمین سعادت دنیوی و اخروی آنان است. به همین دلیل این انقلاب، انقلاب اسلامی نام گرفت؛ انقلابی که در پی تحقق آرمان‌های اسلامی است. یکی از این آرمان‌ها ایستادگی در برابر مستکبران و ستمگران و به عبارتی «استکبارستیزی» است. استکبارستیزی برخاسته از مخالفت اسلام با هرگونه ظلم و ستم علیه دیگران و همچنین ستم پذیری انسان‌هاست.

اسلام از یک‌سو با تعدی به دیگران مخالف است و از سوی دیگر به مردم توصیه می‌کند که زیر بار ظلم نروند و با آن مقابله کنند. امام خمینی (ره) در این خصوص می‌فرمایند:

برنامه این است که نه ظلم بکنیم، نه ظلم بشنویم ... نه ظلم به دیگران می‌کنیم و نه زیر بار ظلم دیگران می‌رویم.

اسلام استکبار را محکوم می‌کند؛ زیرا استکبار به معنای ظلم و عدم پذیرش حق به دلیل برتری خواهی و خودبزرگ‌بینی است. استکبار واژه‌ای قرآنی است که از این کتاب آسمانی وارد فرهنگ انقلاب اسلامی شده است. طبق قرآن اولین مستکبر عالم شیطان بود که در برابر فرمان خداوند مبنی بر سجده بر آدم دچار کبر و خودبزرگ‌بینی شد و از اجرای آن خودداری کرد. قرآن همچنین افرادی چون قارون و فرعون و هامان و همچنین برخی اقوام سرکش گذشته را مستکبر نامیده است.

خداوند در قرآن کریم از مستکبران بیزاری جسته و در آیات متعدد به آنها وعده عذاب دردناک جهنم داده شده است. خداوند در مورد نشانه‌های مستکبران می‌فرماید:

آنها چنانند که هر آیه و نشانه‌ای را ببینند به آن ایمان نمی‌آورند، اگر راه هدایت را ببینند آن را انتخاب نمی‌کنند و اگر راه گمراهی را ببینند به‌عنوان راه خود انتخاب می‌کنند. این‌ها به دلیل است که آیات ما را تکذیب کردند و از آن غافل بودند. (اعراف/ 146)

انقلاب اسلامی بر پایه چنین تفکری به مقابله با ستمگران پرداخته و همین دلیل مورد خشم و غضب آنها قرار گرفته است. در اصل 154 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است:

جمهوری اسلامی ایران در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت امور داخلی ملت‌های دیگر. از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می‌کند.

در دنیای امروز روشن‌ترین مصداق استکبار، دولت سلطه‌جو و استعمارگر آمریکاست. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در این زمینه بیانات متعدد و مستدلی دارند که از جمله آنها می‌توان به این سخنان اشاره کرد:

استکبار در گذشته هم بوده است و تا امروز هم ادامه دارد. استخوان‌بندی استکبار در همه دوره‌ها یکی است. البته شیوه‌ها و خصوصیات و روش‌ها در هرزمانی تفاوت می‌کند. امروز هم نظام استکباری وجود دارد، رأس استکبار هم در دنیا، دولت ایالات متحده آمریکاست.

آرمان استکبارستیزی انقلاب اسلامی با وجود انبوه تبلیغات منفی رسانه‌ها غربی، به‌زودی جای خود را درمیان سایر ملت‌های مسلمان و حتی غیرمسلمان، باز کرد. روشنگری امام خمینی (ره) و سپس جانشین صالح ایشان، آیت‌الله خامنه‌ای، باعث شد تا ملت‌ها، به‌ویژه غرب آسیا، برای مقابله با استکبار آمریکا روحیه و انگیزه پیدا کنند. بدین ترتیب هسته‌‌های مقاومت در فلسطین، لبنان، عراق، یمن، بحرین و برخی دیگر از کشورها شکل گرفت و نخبگان و جوانان پرشور به مقابله با سلطه‌گری و چپاول آمریکا و متحد پلیدش، رژیم صهیونیستی پرداختند.

در فلسطین گروه‌هایی چون حماس و جهاد اسلامی به وجود آمدند که مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و مبارزه با آن را تنها راه آزادی سرزمین خود می‌دانند. تجربه ناکام سازمان آزادی‌بخش فلسطین در سازش با این رژیم اشغالگر نشان داد که صهیونیست‌ها به‌هیچ‌وجه به تعهدات خود پایبند نیستند و تنها به اشغال کامل فلسطین و قدس می‌اندیشند. لذا مردم فلسطین تاکنون چندین انتفاضه علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی برپا کرده و گروه‌های مقاومت اسلامی نیز راه مقابله با این رژیم متجاوز را در پیش گرفته‌اند و جمهوری اسلامی ایران هم به‌حکم وظیفه انسانی خود، از آنها حمایت می‌کند.

حزب‌الله لبنان که این روزها به کابوسی برای رژیم صهیونیستی و مانعی برای پیشبرد سیاست‌های توسعه طلبانه آمریکا در منطقه تبدیل شده است. در سال 1981 با الهام از تفکرات ظلم ستیزانه انقلاب اسلامی تشکیل شد و با مقاومت و مبارزه‌ای طولانی توانست ارتش مجهز رژیم صهیونیستی را در سال 2000 از لبنان اخراج کند. در جنگ موسوم به 33 روزه در سال 2006 نیز نظامیان صهیونیست شکست سنگین دیگری را از حزب‌الله لبنان متحمل شدند. اکنون حزب‌الله لبنان که تحت حمایت‌های مادی و معنوی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد به الگویی برای دیگر ملت‌های تحت ستم و آزادی‌خواه منطقه تبدیل شده و در تحولات لبنان و حتی خارج از آن نقش برجسته‌ای دارد. مشارکت رزمندگان حزب‌الله در جنگ  با تروریست‌های تکفیری تحت حمایت آمریکا و عربستان در سوریه. از جمله نقش‌آفرینی‌های این عضو مؤثر جبهه مقاومت اسلامی است.

در عراق نیز اشخاص و گروه‌هایی تحت تأثیر آرمان استکبارستیزی انقلاب ایران. به مبارزه با استبداد و استعمار برخاستند. یکی از مهم‌ترین این شخصیت‌ها، سید محمدباقر صدر و خواهرش بنت‌الهدی بودند که به دلیل مخالفت‌ها با دیکتاتوری صدام در عراق، به شهادت رسیدند. خاندان حکیم و مجلس اعلای اسلامی عراق نیز با همین رویکرد به مبارزه با رژیم صدام پرداختند و شهدای بسیاری تقدیم آزادی عراق کردند و هم اکنون نقش مهمی در این کشور ایفا می‌کنند. برخی دیگر از گروه‌های عراقی چون حشدالشعبی نیز از تجربیات ایران در مبارزه با استکبار و تروریسم بهره گرفته‌اند.

برخی از ملت‌ها و گروه‌های مبارز اگر چه ارتباط مستقیمی با ایران ندارد، مجذوب آرمان‌های انقلاب  شکوه‌مند اسلامی شده‌اند. از جمله این ملت‌ها مردم مسلمان بحرین هستند که سال‌هاست در پی حقوق پایمال شده خود توسط رژیم سلطنتی و استبدادی حاکم بر این کشور هستند.

این درحالی است که آمریکا و آل‌سعود از این رژیم ظالم حمایت می‌کند. مقاومت مردم بحرین در برابر فشارهای داخلی و خارجی. نمونه‌ای از استقامت مردم ایران توطئه‌های استکبار جهانی در ابعاد کوچک‌تر است. ملت دیگری که ارزش‌های انقلاب اسلامی از جمله استکبارستیزی را الگوی خود قرار داده است، ملت یمن است. مردم یمن به‌ویژه در مناطق شمالی این کشور، با آنکه سال‌ها با تبلیغات افکار انحرافی وهابیت مواجه بوده‌اند، تفکر ناب و ظلم ستیزانه انقلاب اسلامی را پذیرفته‌اند و از آن پیروی می‌کنند.

با الهام از همین تفکر، آنها در مقابل ارتش مجهز عربستان و متحدانش که از پشتیبانی آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز برخوردار هستند، مقاومت می‌کنند و ضربات مؤثری هم بر آنها وارد کرده‌اند. این درحالی است که ارتش آل‌سعود یمن را از زمین و دریا محاصره و حتی اجازه ورود دارو و غذا برای مردم مظلوم این کشور را نمی‌دهد.

هسته‌ها و گروه‌های مقاومت از آنچه در این مختصر ذکر شد فراتر است و امروز گفتمان انقلاب اسلامی مرزهای منطقه را در نور دیده و به سایر نقاط جهان نیز تسری یافته است. اما وزن این گفتمان در میان ملت‌های اسلامی بیشتر است؛ زیرا اسلام پیوند دهنده فرهنگ و فلسفه زندگی آنان است.

از آنجا که گروه‌ها و جریان‌های مقاومت اسلامی در کشورهای مختلف از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفته‌اند. خصوصیات نسبتاً مشابهی با آن دارند. آنها همچون انقلاب ایران متکی بر مردم هستند و آموزه‌های اسلام اصیل را راهنما و نقشه راه خود قرار داده‌اند و ویژگی مهم دیگر جبهه مقاومت اسلامی استقامت و پایداری در برابر زورگویی و استکبار است که دولت‌های سلطه‌جو و استعمارگری چون آمریکا، انگلیس، آل‌سعود و همچنین رژیم صهیونیستی را به خشم و عجز درآورده است.

در پایان باید به این حقیقت اشاره داشت که بر اساس آموزه‌های قرآنی آینده درخشانی پیش روی استکبارستیزان وجود دارد. خداوند به کسانی که با اتکا بر ذات مقدس او در برابر ظالمان و مستکبران مقاومت می‌کنند چنین وعده می‌دهد.

به‌یقین کسانی که گفتند پروردگار ما خداوند یگانه است، سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنها نازل می‌شوند و می‌گویند نترسید و غمگین نباشید، و بشارت باد بر شما بهشتی که به شما وعده داده شده است. (فصلت/ 30)

منبع: ماهنامه سرو شماره 20

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها