چهل‌سالگی سرو/

نگاهی کوتاه به زندگی شهدای «نوزدهم شهریور» استان یزد

به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، زندگی چند تن از شهدای استان یزد که در نوزدهم شهریور، مسیر شهادت در راه خدا و سرافرازی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را انتخاب کردند منتشر می‌شود.
کد خبر: ۴۱۴۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹ - 09September 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، خانواده شهدا همانگونه که امام راحلمان فرمودند، چشم و چراغ ملتند و چه در پیروزی انقلاب و چه در تداوم آن، به ویژه هشت سال دفاع مقدس و دفاع از حریم اهل بیت (ع) نقش آفرینی کردند و در این راه فرزندان خود را تقدیم این خاک کردند که در ادامه سطور زندگی چند تن از شهدای استان یزد که در نوزدهم شهریور مسیر شهادت در راه خدا و سرافرازی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را انتخاب کردند از نظر می‌گذرانیم.

شهید «محمدتقی ظریف بمانی یزدی»

نگاهی کوتاه به زندگی شهدای «نوزدهم شهریور» استان یزد

متولد: ۱۳۴۷/۰۱/۰۱

شهادت: ۱۳۶۸/۰۶/۱۹ زندان عراق

عملیات: پدافندی بیت المقدس هفت

محل خاکسپاری: عراق-رومادیه

زندگی‌نامه: یکم فروردین ۱۳۴۷، در شهرستان یزد به دنیا آمد. پدرش عباس، کارگر کارخانه بود و مادرش سکینه نام داشت. تا پایان دوره ابتدایی درس خواند. کارگری و بنایی می‌کرد. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت و سی و یکم تیر ۱۳۶۷، به عنوان تک‌تیرانداز در شلمچه به اسارت نیرو‌های عراقی درآمد. نوزدهم شهریور ۱۳۶۸، در بیمارستان تموز عراق بر اثر عوارض ناشی از اسارت به شهادت رسید. پیکر او مدت‌ها در منطقه بر جا ماندو سی‌ام تیر ۱۳۸۱، پس از تفحص در گلزار شهدای روستای محمدآباد زادگاهش به خاک سپرده شد.

شهید «حسین خدابخش موری آبادی»

نگاهی کوتاه به زندگی شهدای «نوزدهم شهریور» استان یزد

متولد: ۱۳۴۳/۰۲/۱۵

شهادت: ۱۳۶۲/۰۶/۱۹ محورسردشت-مهاباد

عملیات: اصابت گلوله ضدانقلاب

محل خاکسپاری: گلزار شهدای موری آباد

زندگی‌نامه: پانزدهم اردیبهشت ۱۳۴۳، در روستای موری آباد از توابع سبزدشت شهرستان بافق به دنیا آمد. پدرش محمد، کشاورز بود و مادرش ربابه نام داشت. تا پایان دوره ابتدایی درس خواند. کارگر کارخانه بافندگی بود. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت. نوزدهم شهریور ۱۳۶۲، با سمت تک‌تیرانداز در جاده سردشت مهاباد توسط گروه‌های ضدانقلاب بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. مزار او در زادگاهش واقع است.

شهید «اکبر رحمانی پتکوئی»

نگاهی کوتاه به زندگی شهدای «نوزدهم شهریور» استان یزد

متولد: ۱۳۴۳/۰۸/۱۴

شهادت: ۱۳۶۲/۰۶/۱۹ سردشت

عملیات: درگیری باضدانقلاب

محل خاکسپاری: گلزار شهدای علی آباد

زندگی‌نامه: چهاردهم آبان ۱۳۴۳، در روستای عزیز­آباد تابعه شهرستان بافق به دنیا آمد. پدرش حسن کشاورزی می‌کرد و مادرش هاجر نام داشت. تا پایان دوره ابتدایی درس خواند. او نیز کشاورز بود. به عنوان سرباز ژاندارمری به جبهه رفت. نوزدهم شهریور ۱۳۶۲، در نیستان حور سردشت هنگام درگیری با گروه‌های ضدانقلاب بر اثر اصابت گلوله به سر و گردن، شهید شد. مزار وی در گلزار شهدای علی آباد تنگل از تابعه شهرستان بهاباد قرار دارد.

شهید «حسن سالاری برکوئی»

نگاهی کوتاه به زندگی شهدای «نوزدهم شهریور» استان یزد

متولد: ۱۳۴۳/۰۳/۱۷

شهادت: ۱۳۶۲/۰۶/۱۹ سردشت

عملیات: درگیری محور مهاباد-سردشت

محل خاکسپاری:گلزار شهدای برکوئیه

زندگی‌نامه: هفدهم خرداد ۱۳۴۳، در روستای برکوئیه تابعه شهرستان زرند به دنیا آمد. پدرش حسین کارگر معدن بود و مادرش زهرا نام داشت. تا پایان دوره ابتدایی درس خواند. کشاورزی می‌کرد. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت. نوزدهم شهریور ۱۳۶۲، در سردشت توسط نیرو‌های عراقی بر اثر اصابت ترکش به سر، شهید شد. مزار وی در گلزار شهدای روستای برکوئیه تابعه شهرستان بافق قرار دارد.

فرازی از وصیت‌نامه:

از شهادتم ناراحت نباشید چون همه از خدائیم و بازگشت همه به سوی اوست. پس چه بهتر که بازگشت ما به سوی خدا از طریق شهادت در راه الله باشد.

شهید «احمد زارع شاهی»

نگاهی کوتاه به زندگی شهدای «نوزدهم شهریور» استان یزد

متولد: ۱۳۴۲/۰۵/۰۱

شهادت: ۱۳۶۶/۰۶/۱۹ آبادان

محل خاکسپاری: محمودآباد

زندگی‌نامه: یکم مرداد ۱۳۴۲، در روستای شاه‌­جهان­‌آباد از توابع شهرستان میبد به دنیا آمد. پدرش ولی الله، کشاورز بود و مادرش فاطمه نام داشت. تا پایان دوره کاردانی درس خواند. معلم بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. نوزدهم شهریور ۱۳۶۶، به عنوان تک‌تیرانداز در آبادان بر اثر اصابت ترکش به دست و کمر، شهید شد. مزار او در گلزار شهدای محمودآباد شهرستان میبد واقع است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار