تحلیلگر یمنی:

بهانه بن سلمان برای حذف رقبای تاج و تخت/ جزایر یمن می تواند به کشتارگاه نظامیان خارجی تبدیل شود

«طالب الحسنی» کارشناس و تحلیلگر یمنی به این نکته اشاره کرد که ساخت پایگاه های نظامی از سوی کشورهای اشغالگر در جزایر یمن خطرات زیادی برای آنها به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۴۱۵۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳ - 09September 2020

بهانه بن سلمان برای حذف رقبای تاج و تخت/ جزایر یمن می تواند به کشتارگاه نظامیان خارجی تبدیل شودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، تحولات یمن طی روز‌های گذشته توجه تحلیلگران سیاسی را به خود جلب کرده است؛ از یک طرف برکناری ناگهانی «فهد بن ترکی» فرمانده نیرو‌های مشترک ائتلاف متجاوز سعودی در یمن و از طرف دیگر انتشار اخباری مبنی بر موافقت امارات و رژیم صهیونیستی بر سر ایجاد پایگاه در جزیره سقطری یمن.

به تازگی «موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» در گزارشی اعلام کرد که بعید نیست برکناری فهد بن ترکی در راستای رقابت بر سر به دست گرفتن قدرت در این کشور انجام شده باشد.

بر اساس این گزارش، متهم کردن این فرمانده سعودی به فساد مالی شایعاتی را در خصوص اینکه عامل اصلی این برکناری چیز دیگری بوده، مطرح کرده است چرا که برکناری مسئولان برجسته سعودی از پُست‌های دولتی امری نادر است.

در همین رابطه «طالب الحسنی» نویسنده و تحلیلگر یمنی در خصوص مسائل پیش آمده واکنش نشان داد که در ادامه می‌خوانید؛

اقدام مقامات سعودی در برکناری فرمانده نیرو‌های مشترک عربستان در یمن آن هم به بهانه مبارزه با فساد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این مسأله با نگرانی‌های بن سلمان در خصوص رسیدن به تاج و تخت ارتباط دارد؟

در سال ۲۰۱۷، فهد بن ترکی و پسرش عبدالعزیز جزء کسانی بودند که همزمان با برکناری و بازداشت تعدادی از فرماندهان نظامی در عربستان سعودی، ترفیع درجه گرفتند. فهد بن ترکی فرمانده نیرو‌های زمینی عربستان و پسرش معاون امیر استان الجوف شد. برکناری‌ها و عزل و نصب‌ها در آن زمان به بهانه مبارزه با فساد صورت گرفت؛ بهانه‌ای که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای رهایی یافتن از دشمنان تاج و تختش از آن استفاده کرده است.

دو دلیل در ورای برکناری فهد بن ترکی و پسرش وجود دارد و مطمئناً خارج از دایره موضوع فساد مالی است چرا که کسی، دارایی‌های خاندان حاکم در عربستان را بررسی نمی‌کند و اموال آن‌ها از شرکت‌های مختلف گرفته تا زمین و کاخ‌ها، حد و حصری ندارد.

دلیل نخست شکست ائتلاف متجاوز سعودی در حمله به یمن و تحقق پیروزی در این کشور است. بن ترکی از سال ۲۰۱۸ فرماندهی نیرو‌های مشترک در جنگ یمن را به دست گرفته و طی ۲ سال گذشته شکست‌های سنگینی در میادین نبرد متحمل شده است.

سعودی‌ها نتوانسته اند عملیات نیرو‌های یمنی را خنثی کنند و جلوی عملیات پهپادی یا موشکی آن‌ها را در عمق پادگان‌های نظامیان سعودی بگیرند. چه بسا این شکست، دلیل اصلی متشنج شدن روابط میان بن ترکی و خالد بن سلمان برادر محمد بن سلمان که در آن زمان عهده دار وزارت دفاع بوده باشد.

دلیل دوم آن است که بن سلمان و برادرش دست خود را در بازداشت و برکناری هر شاهزاده یا مسئول سعودی که مشکوک به ارتباط داشتن با شاهزادگان بازداشتی و یا شاهزادگان آزاد شده باشند باز گذاشته اند. منابع آگاه اعلام کرده اند که روابط مستحکمی میان بن ترکی با فرزندان پادشاه سابق سعودی یعنی ملک عبدالله وجود دارد و همین مسأله خشم برادر بن سلمان را برانگیخته است. فهد بن ترکی جزء شاخه خاندان السدیری در ساختار حاکمیت عربستان است و بن سلمان به همین دلیل به دنبال انتقام گرفتن از او و تمام سدیری‌ها است.

اقدامات آمریکا، امارات و رژیم صهیونیستی را در قبال جزیره سقطری یمن و دیگر جزایر این کشور با هدف اشغال آن‌ها و ایجاد پایگاه‌های نظامی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در خصوص جزیره سقطری، باید بگوییم که آمریکا و رژیم صهیونیستی چشم طمع به این جزیره و دیگر جزایر یمن دوخته اند، اما نگرانی‌های گسترده‌ای در خصوص مسائل امنیتی آن دارند چرا که جنگ همچنان در جریان است. در اینجا سؤالات جدی در خصوص اینکه آیا می‌توان در جزایر سقطری و میون با توجه به مشرف بودن آن‌ها بر تنگه باب المندب و دریای سرخ، پایگاه‌های نظامی ساخت یا خیر؟

چرا این فرصتِ به دست آمده برای تسلط نظامی بر این مناطق هنوز عملیاتی نشده است و چرا آمریکا تنها به اعزام تیم‌های نظامی به جزیره سقطری بسنده کرده حال آنکه آمریکا از سال ۲۰۰۵ به دنبال ساخت پایگاه نظامی در این منطقه بوده است؟

آیا آمریکا این مأموریت را به امارات و اخیراً به رژیم صهیونیستی سپرده است؛ رژیمی که یک تیم برای جمع آوری اطلاعات به جزیره سقطری اعزام کرده است. کاملاً آشکار است که سوالات زیادی در خصوص عملکرد و نقشه‌های آمریکا، عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی در قبال یمن و استان‌های جنوبی آن وجود دارد.

به نظر شما ساخت این پایگاه‌های نظامی خارجی در جزایر یمن چه خطراتی برای اشغالگران می‌تواند به دنبال داشته باشد؟

بی ثباتی یمن، باعث می‌شود ساخت پایگاه‌ها و انتقال نظامیان و باقی ماندن در این جزیره، بیشتری شبیه یک ماجراجویی خطرناک شود به ویژه آنکه ائتلاف سعودی در یمن شکست خورده و نیرو‌های مقاومت این کشور انبار‌های موشکی گسترده‌ای برای آزاد سازی وجب به وجب خاک یمن در اختیار دارند. این معادله، وجود نظامیان خارجی در این جزایر را خطرساز می‌کند. موشک‌هایی که به ریاض و عمق خاک عربستان می‌رسد می‌تواند به جزیره سقطری و میون رسیده و آنجا را تبدیل به کشتارگاه نظامیان خارجی کند.

به همین دلیل آمریکا و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس تاکنون به ساخت پایگاه‌های نظامی در این جزیره‌ها (با وجود اهمیت آن‌ها در تقویت نفوذ آمریکا) اقدام نکرده اند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار