بخش دوم/ تشریح عملکرد سال 93 نزاجا در گفت‌وگوی تفصیلی امیر محرابی با دفاع پرس

از خودروهای رنجر، مین‌پرتاب و دودزا تا اتوماسیون توپ 23 میلیمتری/ اجرای 27 رزمایش صحرایی توسط گردان‌های نزاجا

یگان‌های تخصصی نیروی زمینی با تکیه بر دانش و اعتقادات در حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه پهپاد و سلاح‌های کنترلی، خودروهای نظامی و همچنین برای کاهش هزینه‌های آموزشی با ساخت سیمیلاتورها بسترهای پیشرفت و تکامل را فراهم کرده‌اند.
کد خبر: ۴۱۵۱۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱ - 20April 2015

از خودروهای رنجر، مین‌پرتاب و دودزا تا اتوماسیون توپ 23 میلیمتری/ اجرای 27 رزمایش صحرایی توسط گردان‌های نزاجا

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یکی از ارکان نیروهای مسلح کشور از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نقش ویژهای را در راستای مقابله با تهدیدات، و حفظ و حراست از تمامیت ارضی کشور ایفا کرده است؛ این نیرو با در اختیار داشتن ظرفیتهای انسانی، زرهی، توپخانه، هوانیروز، لجستیک، و پهپاد یکی از عملیاتیترین نیروها در حوزه دفاع زمینی و هوایی محسوب میشود.

نیروی زمینی در سالی که گذشت در رزمایش مشترک ارتش با نام محمد رسولالله(ص) نمایش مطلوبی از اقتدار دفاعی خود را به منصه ظهور رسانید. بر اساس گفته فرمانده نزاجا این نیرو همواره تهدیدات را در سطح منطقه رصد کرده و مطابق با نوع و سطح آن ظرفیتهای دفاعی را در خود ایجاد میکند، بدین جهت در اسفند ماه گذشته رزمایش «علی بن مهزیار» را با محوریت «جنگهای نیابتی» که مدل جنگهای امروز منطقه است را به نمایش گذاشت؛ با توجه به مسائل عنوان شده جهت بررسی عملکرد این نیرو در سال گذشته، خدمت امیر سرتیپ دوم سید علی محرابی معاون عملیات نیروی زمینی رسیده و گفتوگویی صمیمانه را با ایشان انجام دادیم که قسمت دوم آن از منظرتان میگذرد.

قسمت اول گفتوگوی دفاع پرس با امیر محرابی را در اینجا بخوانید.

بخش دوم و پایانی این گفتوگو در ذیل آمده است.

- از تعامل و ارتباطی که با دیگر نیروهای مسلح دارید بگویید؟

این وحدت و تعامل میان نیروهای مسلح بهویژه ارتش و سپاه پاسداران که الهام گرفته از تعالیم حضرت امام(ره) مقام معظم رهبری است، که به اعتقاد بنده همین موضوع رمز پیروزی کشور است.

مسلما اگر ما بخواهیم یک کار عملیاتی را آغاز کنیم، نیازمند هماهنگی و وحدت هستیم که اگر این مهم وجود نداشته باشد ما قطعا ضربه خواهیم خورد، زیرا در دوران دفاع مقدس این تجربه را بهدست آوردیم که هرگاه وحدت و همدلی میان نیروها وجود داشت، کار به بهترین شکل پیش میرفت، و هرگاه که این وحدت کمرنگ میشد متعاقبا با تضعیف نیرو مواجه بودیم.

بحمدالله امروز این وحدت و همدلی امروز در تمامی ارکان نیروهای مسلح وجود دارد و با تقسیم کاری که صورت گرفته همه نیروها ذیل ستاد کل نیروهای مسلح به انجام وظایف محوله میپردازند و در موارد مختلفی چون رزمایشها، تجهیزات، مسائل تحقیقاتی و علمی و... با یکدیگر در تعامل و همکاری هستند.

- در حوزه جهاد خودکفایی و استفاده از طرحهای ابتکاری چه اقداماتی را انجام دادهاید؟

باید توجه داشت که واحد عملیات هم عضوی از جامعه بزرگ نزاجا است، که تاکنون در این رابطه  توانسته یک سری پایههای علمی را در جهت تحقق اهداف آینده دنبال کرده، برنامههای آن را تدوین، و براساس یک حرکت علمی و منطقی مستمر در جهت پیشبرد آمادگی رزمی تلاش کند.

استفاده از طرحهای ابتکاری در این مجموعه در جریان است، و باعث شده که این خلاقیتها در یگانهای ما ساماندهی شود، که این واقعا جای تقدیر دارد، و نشاندهنده دلسوزی، ولایتمداری، بالندگی و دانشمحور بودن این نیرو است.

برای مثال امروز یگانهای تخصصی نیروی زمینی با تکیه بر دانش و اعتقادات در حوزههای مختلف ازجمله حوزه پهپاد و سلاحهای کنترل از راه دور را ساخته و همچنین در کاهش هزینههای آموزشی با ساخت سیمیلاتورها بسترهای پیشرفت و تکامل را فراهم کرده است.

در حوزه تحرک خودروها و ساختن وسایلی که استهلاک را پایین میآورد، تلاشهای بسیاری در نزاجا صورت گرفته و اینها در مرکز جهاد خودکفایی و معاونت طرح و برنامه بهعنوان متولی جمعبندی شده، در کنار هم قرار گرفته و ساماندهی، و در نهایت به یک محصول نظامی که در آمادگی رزمی ما موثر است تبدیل میشود، و بعد از تستهای عملیاتی به تولید انبوه میرسد.

- نیروی زمینی در حوزه تجهیزاتی و تسلیحاتی چه دستاوردهایی دارد؟

نیروی زمینی امسال از چندین محصول بومی که بهدست پرتوان متخصصان خود در سازمان تحقیقات و خودکفایی ساخته شده بود رونمایی کرد، و در مناسبتهای مختلف این محصولات معرفی شدند، که برای مثال میتوان از اسنایپرها، سلاح شاهر، خودروهای رنجر، خودروی مینپرتاب، اتوماسیون توپ 23 میلیمتری که کار بسیار ارزشمندی برای محمول کردن و اتوماتیک کردن توپهای 23 میلیمتری پدافند هوایی بود نام برد؛ و همچنین انواع مدلهای تانک از نوع تانک ذوالفقار، تانک صمصام و سبلان رونمایی شد.

در بحث محصولات کوچکتر مثل زاویهیابها فعایتهای لازم در جهت تامین نیازمندیها در سطح نیرو انجام گرفته است.

همچنین زرههای کامپوزیتی و خودروهای دودزا که میتوانند کارایی لازم را در عرصه نبرد داشته باشند و محیط را با دود آلوده، و دید دشمن را نسبت به منطقه کور کنند، از دیگر دستاوردهای این نیرو است، که در طول سال 93 به آن پرداخته شده است.

- هدف از اجرای رزمایشهای متعدد را که در سطح نیروها بیان کنید؟

رزمایشها با اهداف مختلفی از جمله تست کارایی تجهیزات در میدان و عرصه نبرد حقیقی انجام میشود. در واقع اجرای این رزمایشها برکات زیادی برای ما دارد.

وقتی که ما رزمایشی را طراحی میکنیم یعنی از همان ابتدای کار آن همه نیروهای ذیربط به نوعی درگیر آن میشوند و خود طراحی یک رزمایش یک هنر ستادی و عملیاتی محسوب میشود.

در مرحله اول باید برآوردها صورت گیرد، شورهای ستادی و تصمیمسازیها باید انجام شود و بعد از این مراحل باید دادهها را به اساسنامهای مدون تبدیل شود که هیچ جای ابهامی وجود نداشته باشد، تا همه حوزهها و رستهها بتوانند در اجرای ماموریتهای محوله با همکاری و هماهنگی به اهداف مورد نظر دست یابند.

ما امسال نزدیک به 27 الی 28 مورد تمرینات صحرایی گردانی را برگزار کردیم و رزمایش گسترده محمد رسولالله(ص)را امسال داشتیم که یک رزمایش مشترک و در نوع خود کمنظیر بود، که با حضور نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی توانست توانمندی و اقتدار نیروهای مسلح را در یک منطقه دوردست و وسیع به منصه ظهور برساند.

- ارزیابی شما از عملکرد بخش آماد و پشتیبانی و ترابری نزاجا در این رزمایش چیست؟

نیروی زمینی در این رزمایش رستههای مختلفی را بهکار گرفته بود که برجستهترین آنها را رستههای توپخانه، زرهی، مکانیزه، پهپادی، جنگال و جنگهای نوین تشکیل میداد و هرکدام از این رستهها تجهیزاتمحور و از نظر وزنی سنگین هستند، از اینرو جابجایی این اداوات کار بسیار دشواری است که اجرای آن نشان از توانمندی بخش ترابری آماد و پشتیبانی ما دارد.

ما بخشی از ادوات زرهی و تجهیزات خود را از استان قزوین، آذربایجان شرقی، استان خوزستان پای کار آوردیم؛ جابهجایی 2 هزار کیلومتری ادواتی که بیش از 30 الی 40 تن وزن دارند در مواقع تست و محکی به سیستم ترابری ما بود که در این رزمایش نمره عالی را کسب کرد.

نیروی زمینی همانطوری که از نامش برمیآید باید در زمین بجنگد و خود را در زمین آماده رزم و مقابله با دشمن کند و زمین هم با توجه به شرایط جغرافیایی ممکن است باتلاقی، کوهستانی، رملی، شنی و یا ساحل دریا باشد که این موضوع با توجه به نوع زمین سخت و ناهمواری که ما در رزمایش جنوب شرق با آن مواجه بودیم، کار را برای ما تا حدودی دشوار کرده بود، اما با زحماتی که دوستان ما کشیدند توانستند زمین منطقه رزمایش را آن طوری که مورد نیاز تاکتیکی و عملیاتی بود آماده کنند؛ لذا در این رابطه نیروهای ما بیش از 1200 متر مکعب از اراضی منطقه را در مدت زمان کوتاهی حفاری کرده و شرایط لازم را جهت آرایش نظامی نیروها آماده کردند و یگانها را در این زمین جای داده و با استفاده از زمین مسطح توانستند تکنیکهای خود را به نمایش بگذارند.

با توجه به اینکه واحد عملیاتی و آمادی مکمل و همدیگرهستند در این رزمایش شاهد هماهنگی میان این دو واحد بودیم؛ به نحوی که با توجه به دوری منطقه رزمایش از پادگان های نظامی آمادرسانی ما توانست کار ویژهای را صورت دهد که به نظر من نمره عالی را در این رزمایش گرفت و شرایط لازم را برای واحد عملیاتی مهیا کرد.

ما از این جهت که ارزیابی از عملکرد نیروها داشته باشیم سختترین منطقه را به لحاظ شرایط جغرافیایی انتخاب کردیم تا سنجش آمادگی واحدهای عملیاتی و آمادی را مورد ارزیابی قرار دهیم و دستیابی به موفقیت در اجرای برنامههای خود در این منطقه برای ما این پیام را دارد که مطمئنا در مناطق دیگر کارنامه بهتری خواهیم داشت.

یکی از اهداف دیگر ما شناخت نقصها و کمبودها و موانع است و همه اینها تمرین در جهت ارتقای قابلیتهای واحدهای عملیاتی ما است و اینکه باید نیروهای عملکننده ما در این رزمایشها متوجه شوند که در چه سطحی هستند و باید به چه مرحله ای از آمادگی برسند و فاصله بین مرز آمادگی تا توانمندی را بشناسند و با تلاش و کوشش آن را پر کنند.

- ارزیابی کلی شما از عملکرد نزاجا در رزمایش اخیر چیست؟

آنچه که بنده در این رزمایش بهعنوان یک سرباز دیدم و تجربه دارم باید بگویم در مباحث عملیاتی انصافا امسال نقصها را کمتر دیدم و آمادگیها را بیشتر احساس کردم که این جای شکرگزاری دارد. و مسئله دیگری که در رزمایشها مشهود است حضور گرم مردمی است که در مناطق رزمایش میزبان ما هستند، به واقع هر منطقهای که نیروهای مسلح برای یک تمرین نظامی حضور پیدا میکند حقیقتا دلگرمی و علاقهمندی و شور و اشتیاق مردم را و شوروارادت قابل تحسین مردم عزیز را احساس میکند که این باعث قوت قلب نیروها میشود و ما را در راستای تحقق امنیت و دفاع از کشور استوارتر میکند، باید توجه داشت که همه  اینها مولفههای اقتدار یک ملت محسوب میشود و در دفاع از کیان اسلام و انقلاب و ایران کمک میکند.

امیدوارم که ارتش جمهوری اسلامی همانطوری که در دوران دفاع مقدس خوش درخشید و با تقدیم 48 هزار شهید توانست دین خود را نسبت به مردم و اسلام و انقلاب ادا کند، امروز نیز بتواند دین خود را ادا کند و پرچمدار خوبی برای شهدا و امام عزیز باشد.

- نیروی زمینی در راستای تربیت نیروی انسانی مومن و متعهد چه رویهای را اتخاذ کرده است؟

با توجه به اینکه ما در نیروی زمینی یک نیروی انسان محور هستیم لذا هیچ گاه نباید از نیروی انسانی خود غافل بشویم و آنچه که یک نیروی انسانی خوب وکارآمد برای ما به ارمغان میآورد، پرداختن به مسائل معنوی و اعتقادی این افراد است در این رابطه هم عزیزان پایور کادر ثابت ما هستند و هم عزیزانی که در کسوت سربازی وارد این دانشگاه اسلامی و نظامی دوران جوانی را سپری میکنند با عنایتی که فرماندهان ولایتمدار ما بهعنوان مسئول دارند و همچنین سازمان عقیدتی سیاسی و اداره عقیدتی سیاسی نزاجا تلاش وافری را در جهت تربیت و بستر لازم را برای خدمت این عزیزان در یک محیط معنوی و قرآنی آماده میکنند و یک ارتش متدین که طبق فرموده مقام معظم رهبری است این را بهطور کامل به منصه ظهور برسانند. حضرت آقا بارها ارتش را متدین خطاب کردند و این مدال پر افتخار را به سینه ما زدند.

این انسانهای با شرف مومن ومعتقد و ولایتمدار هستند که کارهای نشدنی را شدنی میکنند و مایه عزت و افتخار کشور در شرایط جنگ و صلح میشوند.

در مسابقات قرآنی نفرات اول معمولا ازنیروی زمینی هستند و به جهت گستردگی حضور مشتاقان در محافل انس با قرآن در این نیرو، شمارش افراد شرکتکننده آسان نیست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار