چهل‌سالگی سرو/ سرهنگ «منصور زارع»:

تجلیل از ۳۲ هزار رزمنده یزدی در هفته دفاع مقدس

سرهنگ «منصور زارع» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد در جلسه شورای هماهنگی و ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس که در سالن کوثر استانداری برگزار شد از تجلیل ۳۲ هزار رزمنده یزدی در هفته دفاع مقدس خبر داد.
کد خبر: ۴۱۵۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹ - 12September 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، سرهنگ «منصور زارع» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد در جلسه شورای هماهنگی و ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس که با حضور «محمدعلی طالبی» استاندار یزد در سالن کوثر استانداری برگزار شد ضمن تبریک فرارسیدن چهلمین سالگرد دفاع مقدس و یاد و خاطره همه شهدا به ویژه سردار شهید سپهبد «سلیمانی» و با اشاره به کنگره چهار هزار شهید یزد اظهار داشت: چهار هزار برنامه متوالی در سراسر استان اجرا خواهد شد.

زارع با اشاره به شعار «ما قوی هستیم» افزود: افتخار می‌کنیم که در ۴۰ سال مقاومت به جایی رسیدیم که دنیا حتی فکر آن را هم نمی‌کرد و مدیون زحمات همه رزمندگان و شهدا هستیم که در کنار یکدیگر با پیشرفتی که داشتیم در دنیا حرفی برای گفتن داریم و روز به روز شرایط بهتر از قبل خواهد بود.
 
وی اضافه کرد: تمام ادارات و فرمانداری‌ها تا پایان سال نسبت به جمع‌آوری مجموعه فعالیت‌ها و دستاورد‌های ۴۰ ساله دفاع مقدس و ثبت خاطرات رزمندگان در دوران دفاع مقدس اقدامات شایسته‌ای را انجام خواهند داد.
 
منصور زارع با اشاره به تکمیل یادمان‌های شهدای گمنام افزود: یادمان‌های شهدای گمنام سراسر استان به دستور استاندار یزد تا پایان سال تکمیل می‌شود و در جلساتی که با فرمانداران شهرستان‌ها داشتیم این موارد پیگیری شد.
 
وی در رابطه با تکمیل موزه دفاع مقدس گفت: بخش‌هایی از موزه دفاع مقدس یزد در حال تکمیل است و قسمت تصاویر چهار هزار شهید یزد تکمیل شد و با حضور مسئولین در هفته دفاع مقدس رونمایی خواهد شد.
 
زارع با اشاره به رونمایی کتاب‌های منتشرشده توسط اداره‌کل حفظ آثار یزد گفت: تاکنون ۲۵ عنوان کتاب دفاع مقدس در شش ماهه اول امسال آماده شده که در هفته دفاع مقدس رونمایی خواهد شد.
 
وی ادامه داد: در رابطه با دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ثبت حماسه‌های مدافعان سلامت و کمک‌های مومنانه، دانشگاه علوم پزشکی دو کنگره را اختصاص به این موضوع داده است، کنگره ۷ دانشگاه تحت عنوان «بیانیه گام دوم و ترویج فرهنگ ایثار شهادت» و کنگره ۸ با بیان «ثبت حماسه‌ها و فداکاری‌ها و رشادت‌های مدافعین سلامت» که با همکاری تمام دستگاه‌ها و اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد این کار انجام خواهد شد.
 
زارع با توجه به اینکه در چهلمین سالگرد دفاع مقدس هستیم گفت: امسال رژه ۳۱ شهریور به دلایل شرایط خاصی که حاکم بر کشور است برگزار نخواهد شد و برنامه‌های متنوع‌تری برای این زمان پیش‌بینی شده است.
 
وی افزود: در ۳۱ شهریور ارتباط ویدیو کنفرانسی رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور استاندار یزد، امام جمعه و مسئولین استان برقرار خواهد شد و هم‌زمان از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت تجلیل به عمل خواهد آمد.
 
زارع با اشاره به چهل‌هزار رزمنده استان یزد گفت: ۳۲ هزار نفر رزمنده سهمیه‌ای است که به استان یزد اختصاص داده شده است، این در حالی است که در سال گذشته ۶ هزار نفر بوده است. بر اساس تعداد رزمنده هر شهرستان یک تقسیم کاری انجام شده و دستورالعمل آن به زودی اعلام خواهد شد.
 
مدیرکل حفظ آثار یزد با بیان اینکه امسال رنگ و بوی متنوع تری در برنامه‌ها داریم عنوان کرد: مهمترین اقداماتی که در دستور کار قرار دارد بحث تجلیل و برپایی نمایشگاه در مرکز استان است. با دستورالعملی که به مراکز استان‌ها داده شده است پیش‌بینی شده در این نمایشگاه بازدید کننده به صورت عام وجود ندارد و فقط مسئولین برای بازدید از این نمایشگاه می‌آیند و محصولات دستاورد ۴۰ ساله دستگاه‌ها در نمایشگاه در معرض بازدید قرار خواهد گرفت.
 
زارع با اشاره به سهمیه هر شهرستان گفت: با توجه به تعداد رزمنده‌هایی که در هر شهرستان وجود دارد، ابرکوه از ۳۷۵۰ رزمنده، اردکان ۲۵۰۰ نفر، اشکذر ۱۵۰ نفر، بافق ۲۸۵۰ نفر، بهاباد ۱۰۰ نفر، تفت ۱۴۰۰ نفر، خاتم ۵۵۰ نفر، مهریز ۱۸۰۰، میبد ۲۰۰۰ نفر و یزد ۱۶ هزار نفر که در مجموع ۳۲ هزار نفر رزمنده هستند تجلیل خواهد شد و مابقی انشاءالله در سال‌های آتی تجلیل به عمل می‌آید.
 
زارع افزود: این تجلیل در هر شهرستان، توسط فرماندار، امام جمعه، شهرداری به عمل خواهد آمد و لوح‌های تقدیر و هدایایی در خور شأن این عزیزان اهدا خواهد شد.
 
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه گفت: اقدامات لازم برای برگزاری نمایشگاه صورت گرفته است و با توجه به زمان محدود فضای بسیار خوبی را انتخاب کردیم. با توجه به شرایط خاص کرونا سالنی که متعلق به شهرداری است آماده شده است.
 
وی افزود: صدا و سیما مستقیماً در آن مکان حضور دارد و از نمایشگاه در طول هفته دفاع مقدس با متولیان غرفه‌ها مصاحبه خواهد گرفت و مهمان خانه‌های مردم خواهد بود.
 
منصور زارع با اشاره به روز شمار هفته دفاع مقدس تصریح کرد: با همکاری دستگاه‌های مرتبط در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس یزد هر شب با عناوین مربوطه به صورت زنده برنامه اجرا خواهد شد.
 
وی ادامه داد: با توجه به برگزاری نمایشگاه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال گذشته ما تجربیات بسیار خوبی را داریم و دستگاه‌ها آماده کافی را برای به معرض قرار دادن دستاورد‌های چهل ساله خود دارند و با نمایندگان دستگاه‌ها جلسه داشتیم و در حال آماده سازی محتوا‌ها هستیم.
 
وی با اشاره به برنامه‌های اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد گفت: برنامه‌های اعلامی این اداره در گرامیداشت هفته دفاع مقدس شامل تجلیل از ۴۰ خیر شاهد ایثارگر، دیدار با ۴۰ خانواده شهید و ایثارگر، برگزاری چهل یادواره شهدا به صورت مجازی، اجرای طرح خاطره‌نگاری از ۴۰ خانواده شهید، اجرای طرح سرگذشت پژوهی از چهل شهید، تماس تلفنی با ۴۰ خانواده ایثارگر و شهید در هر شهر، تهیه ۴۰ پوستر از وصیت‌نامه برگزیده شهدا و انتشار آن از طریق فضای مجازی، تجلیل از ۴۰ مدافع سلامت شاهد و ایثارگر، اجرای برنامه ورزشی از جمله دارت و پیاده روی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تجلیل از ۴۰ خانواده شهید و ایثارگر در ۴۰ مسجد، حضور فعال ۴۰ نفر از خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر در برنامه‌های صدا و سیما، تجلیل از خانواده ایثارگر و شهدا در ادارات از جمله برنامه‌های اعلامی توسط اداره‌کل بنیاد شهید یزد هستند.
 
سرهنگ زارع مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: تجلیل از ۳۲ هزار رزمنده اتفاق مبارکی است که بسیاری از این عزیزان در ادارات حضور ندارند و در طول این سال‌ها حتی با شاخه‌ای گل از آن‌ها تجلیل نشده است که از طریق محلات شناسایی می‌شوند و از آن‌ها تجلیل می‌شود و حتی پیشکسوتان عزیزی که به دلیل کهولت سن امکان حضور در برنامه‌هایی که در سراسر استان برگزار می‌شود را ندارند با حمایت مسئولین هدایا به خانواده آنان اهدا می‌شود و از نزدیک با آن‌ها دیدار می‌شود و با حضور خانواده‌ها و هم محله‌ای آنان از آن‌ها تجلیل می‌شود.
 
طالبی استاندار یزد گفت: هفته دفاع مقدس برای ما در سال جاری از دو جهت حائز اهمیت است، اول اینکه چهلمین سالگرد دفاع مقدس است و  همانطوریکه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب برنامه‌های ویژه‌ای را در سطح کشور و در سطح استان داشتیم و دهه فجر آن سال رنگ و بوی دیگری داشت قطعاً باید در هفته دفاع مقدس امسال هم با نگاه به اینکه بتوانیم تبیین مناسبی از ارزش‌های دفاع مقدس در طول ۴۰ سال گذشته داشته باشیم به صورت ویژه‌ای به آن نگاه شود.
 
طالبی ادامه داد: نکته دوم این است که در استان یزد برگزاری هفته دفاع مقدس همزمان با برگزاری برنامه‌های مختلف کنگره ملی شهدای استان است که آن هم با توجه به اینکه برنامه کنگره شروع شده و شاید یکی از فراز‌های این کنگره هم در هفته دفاع مقدس باشد پس با توجه بیشتر و جدی‌تر به هفته دفاع مقدس نگاه شود و از همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها و نهاد‌های استان خواسته می‌شود تا همکاری خوبی را در این هفته شاهد باشیم.
 
وی در پایان با اشاره به بحث کرونا که محدودیت‌هایی را به وجود می‌آورد گفت: این محدودیت‌ها باعث به وجود آمدن ظرفیت‌هایی هم شده است که ما بتوانیم برای ارتباط با مردم استفاده کنیم. در مورد نمایشگاه انرژی اصلی روی آن است که ما بتوانیم به صورت مجازی مردم را به همراه خود در برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های انقلاب و جنگ تحمیلی و دستاورد‌های دستگاه و ادارات دولتی داشته باشیم و سعی و تلاش برای این است که هزینه‌ای به دستگاه‌ها تحمیل نشود و بتوانند از منابع خودشان غرفه آرایی کنند و دستاورد‌های خود را در معرض دید مردم بگذارند.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها