یادداشت/

از بیروت تا رام الله/ گردهمایی مقاومت؛ از هم تکمیلی داخلی تا تقویت سیاسی

نشست اخیر گروه‌های مقاومت فلسطین در بیروت که یک گردهمایی تاثیرگذار بود بر قدرت همگرایی و توان مدیریت تحولات سیاسی و میدانی تاکید داشت.
کد خبر: ۴۱۵۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷ - 14September 2020

از بیروت تا رام الله/ گردهمایی مقاومت؛ از هم تکمیلی داخلی تا تقویت سیاسیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، خبر مهمی که در روزهای گذشته در رسانه‌های عربی منتشر شد اما به جز رسانه‌های محور مقاومت مورد تاکید قرار نگرفت، سفر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس و مقام‌های مهم مقاومت فلسطین به لبنان بود.

بیش از ۱۵ دبیرکل جنبش‌های فلسطینی دور هم جمع شدند تا در یک گردهمایی تأثیرگذار بار دیگر بر قدرت همگرایی و نیز توان مدیریت تحولات سیاسی و میدانی تاکید کنند. انتخاب بیروت نیز یک انتخاب هوشمندانه و تأثیرگذار و دارای پیام‌های مهم و متعددی بود که انجام گرفت.

نکته مهم اینکه در بیروت گردهمایی دبیران کل جنبش‌های مقاومت فلسطین در یک کنفرانس تصویری با رام الله یعنی مرکز تشکیلات خودگردان فلسطین برقرار شد. این موضوع نشان می‌دهد اردوگاهی که در طول این هفته در مذاکره با رژیم صهیونیستی اصرار می‌کرد و شاید این باور را پذیرفته بود که یکی از عناصر مهم مبارزه می‌تواند مذاکره باشد اما در طول سال‌های گذشته به ویژه از زمان روی کار آمدن آقای ترامپ به نتیجه ناکارآمدی سازش و مذاکره رسید.

این گروه‌ها در لبنان یعنی مرکز و قلب محور مقاومت عربی و اسلامی گرد هم آمدند و به یک نقطه اشتراک رسیدند. این نقطه اشتراک چیزی جز خود برگزاری همین نشست نیست. یعنی بدیهی‌ترین و ساده‌ترین نتیجه برگزاری این نشست، نقطه اشتراک که این گروه‌های فلسطینی نفس توافق و اجرایی شدن این نشست در بیروت بود آن هم زمانی که انفجار بیروت رخ داد و تمامی نگاه‌ها به این سمت بود.

کشوری که تصور می‌شد انفجار بیروت مانند ترور رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ بتواند تا اندکی از نگاه‌ها به مقاومت اسلامی و مقابله با رژیم صهیونیستی بکاهد.

نکته مهم دیگر این بود که در طول این سال‌ها تلاش می‌شد تا حمایت و تأثیرگذاری ایران بر محور مقاومت و نیز حمایت از مقاومت با عناوین نژادپرستانه و قومیتی توجیه شود و زمینه برای انتقاد از مقاومت اسلامی در لبنان فراهم گردد.

به کار بردن عناوینی مانند حزب الله شیعه یا حمایت ایران از هلال شیعی و دیگر واژه‌هایی که مرسوم شد تماماً برای کاستن پشتوانه مردمی و قدرت مقاومت در تحمیل معادلات جدید بود.

اما نشست دبیران کل مقاومت فلسطین در لبنان که در تمامی انواع سلیقه‌های سیاسی و رویکردهای مبارزه و نیز پسوندهای مبارزه‌ای متنوع گوناگون بود نشان داد اساس، حمایت از ملت‌های مبارز و آزادیخواه در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی است.

از سوی دیگر سفرهای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به لبنان و حضور در این نشست و نیز دیدار با دبیرکل حزب الله لبنان آن هم بعد از ۲۷ سال پیام بسیار مهم و راهبردی هم برای طرفداران جبهه مقاومت و هم برای مخالفان آن داشت آن‌هم در شرایطی که برخی کشورهای عربی تلاش می‌کردند تا جنبش‌های اسلامی و مقاومت در منطقه را با کمک‌های مالی و مقطعی یا فشارهای سیاسی تحت فشار قرار دهند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها