شبه نظامیان کُرد ده‌ها مدرسه در الحسکه را پادگان نظامیان اشغالگر آمریکایی کردند

شبه نظامیان کُرد عضو گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه ده‌ها مدرسه در استان الحسکه را به پادگان‌های خود و نظامیان اشغالگر آمریکایی مبدل کرده و هزاران دانش آموز را از تحصیل محروم کردند.
کد خبر: ۴۱۶۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰ - 14September 2020

شبه نظامیان کُرد ده‌ها مدرسه در الحسکه را پادگان نظامیان اشغالگر آمریکایی کردندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، ده‌ها مدرسه در شهرها و روستاهای استان «الحسکه» در شمال شرق سوریه توسط شبه نظامیان عضو گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که تحت حمایت آمریکا هستند، به زندان‌ها، مقرهای نظامی و پایگاه‌های غیرقانونی نظامیان اشغالگر آمریکایی تبدیل شده‌اند و هزاران دانش آموز را از تحصیل محروم کرده است در حالی که نهادهای بین المللی نسبت به این مسئله سکوت کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) تنها یک روز از ورود معلمان و دانش آموزان به مدارسشان در استان الحسکه نگذشته بود که شبه نظامیان قسد با حمله به این مدارس آنجا را به تصرف خود درآورده و مانع ورود دانش آموزان و معلمانشان به مدرسه شدند.

بر اساس آمار اداره کل آموزش و پرورش استان الحسکه، شبه نظامیان کُرد، ۲۲۸۵مدرسه از مقاطع مختلف تحصیلی را با زور سلاح به تصرف خود درآوردند و تنها ۱۷۹ مدرسه باقی مانده است که توسط اداره آموزش و پرورش الحسکه مدیریت می‌شود.

«الهام صورخان» رئیس کل آموزش و پرورش الحسکه در این باره گفت: «به دنبال رفتار غیرمسئولانه گروه نیروهای دموکراتیک سوریه در تصرف غیرقانونی مدارس الحسکه و تلاش برای تحمیل رویکرد آموزشی و تربیتی خود بر برخی از این مدارس پس از تبدیل آن به مدارس خصوصی، قریب به یکصد هزار دانش آموز از تحصیل بازمانده‌اند».

صورخان گفت: «تسلط نیروهای قسد بر مدارس الحسکه فشار زیادی را روی مدارس دولتی تحت مدیریت اداره آموزش و پرورش الحسکه وارد کرده و ما تلاش خود را می‌کنیم که تا حد امکان تعداد بیش‌تری دانش آموز را در مدارسمان پذیرش کنیم، اما تعداد جامانده‌ها از تحصیل بسیار بسیار بالاست».

در همین حال خانواده‌های دانش آموزان روزانه با تجمع و تظاهرات مقابل مدارس، مخالفت خود را با اقدام شبه نظامیان قسد در تصرف مدارس اعلام می‌کنند.

به گفته خانواده‌های دانش آموزان، نیروهای دموکراتیک سوریه درصدد مجازات کردن اهالی به دلیل مخالفتشان با تسلط نیروهای دموکراتیک بر شهرها و روستاهایشان است. آنها همچنین از سکوت نهادهای بین المللی در برابر محرومین هزاران دانش آموز از حق تحصیل در مدارسشان ابراز تعجب می‌کنند.

مردم الحسکه، محرومیت دانش آموزان از حق تحصیل را یک جنایت انسانی در حق هزاران نفر از اهالی منطقه الجزیره سوریه خواندند که سال‌ها با رنج جنایات گروه‌های تروریستی به سر برده بودند و حالا با کسانی روبه رو هستند که می‌خواهند کودکان و جوانان را از علم و دانش محروم کنند تا با گسترش جهل و بی سوادی آنها را به راحتی در پروژه‌های استعماری بیگانگان به کار گیرند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها