چهل‌سالگی سرو/ سید «عباس صالحی»:

اشعار دفاع مقدس، میوه‌های پرثمر جاودانگی روایت دفاع مقدس هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تجلیل از خانواده شهید «پرنیان» در یزد با اشاره به ارتباط شعر و دفاع مقدس گفت: اشعار دفاع مقدس، میوه‌های پرثمری برای جاودانگی روایت دفاع مقدس هستند.
کد خبر: ۴۱۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶ - 16September 2020

به گزارش دفاع‌پرس از یزد، سید «عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تجلیل از خانواده شهید «پرنیان» که با حضور مجازی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس هستیم که این فرصت برای ما شده تا در سه‌شنبه‌های تکریم با خانواده شهدای کشور ارتباط برقرار کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگرچه ویروس کرونا فرصت ارتباط حضوری را از ما گرفته اما فضای مجازی، فرصتی برای ارتباط ما با خانواده شهدا ایجاد کرده که امیدواریم با نابودی کرونا این ارتباط حضوری میسر شود.

وی با اشاره به حضور در جمع خانواده شهید پرنیان در استان یزد افزود: این خانواده به عنوان خانواده‌ای اهل فرهنگ و دیانت هستند که فضای آن معطر به قرآن و مسیری برای اشاعه مسیر وحیانی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نحوه‌ی شهادت شهید پرنیان به همراه 27 شهید دیگر در جبهه غرب در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: این نحوه شهادت یک مصیبت‌نامه‌ای است که کمتر روایت شده و این که 28 شهید به شکل مظلومانه‌ای به شهادت برسند اتفاق غمباری برای ایران در دوره دفاع مقدس و بخشی از سند شهدا و مردم ما در دوره دفاع مقدس است که کمتر روایت شده و دیده می‌شود.

وی با اشاره به خانواده شهید پرنیان و قرار گرفتن در آستانه بزرگداشت شعر و ادب فارسی ادامه داد: برادر این شهید به عنوان یکی از شاعران کشور است که در فضای اشعار آیینی، اجتماعی و طنز جایگاهی ویژه دارد که یکی از دلایل این انتخاب در استان یزد نیز همین موضوع بوده است.

وی با اشاره به ارتباط شعر و دفاع مقدس افزود: از ابتدای دفاع مقدس، شاعران ما با این فضا ارتباط برقرار کردند که در همان روز آغاز جنگ، شعر معروف (خلبابان) سروده شده که شاعر و سراینده معروف جنگ «بابک رادمنش» و پدر «سامی یوسف» از همان ابتدا این شعر را سروده بدین معنی که شعر دفاع مقدس همزمان با آغاز دفاع مقدس شروع شده است.

صالحی ادامه داد: به گونه‌ای شعر دفاع مقدس از همان مقطع به عنوان بیشه، شاخه و میوه‌های پرثمر بوده که تا پایان تاریخ بشر و فضای آخرالزمانی نیز به عنوان بخشی از روایت دفاع مقدس بر جای خواهد ماند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به ویژگی‌های عزاداری یزدی‌ها با واسطه اشعار شاعران آیینی خاطرنشان کرد: شعر آیینی استان یزد پشتوانه جریان سوگواره اهل بیت (ع) است زیرا این استان را به عنوان دارالعباده و مکانی برای سوگواری اهل بیت می‌دانیم که پشتوانه این شکوه عاشورایی، شعر بلند و شعرای بزرگ استان بوده است.

وی ادامه داد: شاعران در دوران دفاع مقدس از طریق شعر و رزم در خدمت دفاع مقدس بودند و پس از دفاع مقدس در کنار شعر آیینی، شعر دفاع مقدس در استان به عنوان بخش قابل توجه بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار