چهل‌سالگی سرو/ بازخوانی قدردانی رهبر معظم انقلاب از پیشکسوتان دفاع مقدس در ۴۰ سال گذشته؛

حضرت امام خامنه‌ای چگونه از یادگاران دفاع مقدس تجلیل کرده‌اند؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی با گذشت ۴۰ سال از شروع دفاع مقدس هیچ گاه از یاد یادگاران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی غافل نبودند و این موضوع در دیدار‌ها و سخنان ایشان مشهود است.
کد خبر: ۴۱۶۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰ - 17September 2020

رهبر انقلاب چگونه از یادگاران دفاع مقدس تجلیل کرد؟به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در خبر‌ها آمده است رهبر معظم انقلاب روز ۳۱ شهریور در اولین روز از هفته دفاع مقدس از یک میلیون پیشکسوت ایثار و مقاومت تقدیر خواهند کرد. ارتباطی که به واسطه شیوع ویروس کرونا و لغو تجمعات در کشور، به صورت مجازی و در ارتباطی تصویری به تجلیل از یادگاران دوران دفاع مقدس خواهند پرداخت، اتفاقی که پیش از این هم به صورت‌های مختلف و به خصوص در دیدارهای حضوری معظم له افتاده بود و ایشان با پیشکسوتان دفاع مقدس از نزدیک دیدار کردند.

چهار دهه از هشت سال دوران دفاع مقدس و روز‌های حماسه ساز مردم ایران در رویارویی با دشمن بعثی می‌گذرد، روز‌های پرالتهاب و سختی که همه طیف‌های مردم را در شرایطی سخت مقابل دشمنی واحد قرار داد تا با قدرت ایمان و توکل بر خدا دست در دست هم با عبور از موانع و مشکلات به پیروزی نهایی دست یابند و ضمن بیرون راندن دشمن از خاک کشور دستاور‌های بزرگی را حاصل کنند که در سال‌های بعد و پیش روی انقلاب اسلامی الگویی برای ادامه راه مردم باشد.

در این میان میدان جنگ همچون دانشگاهی انسان ساز صحنه رشد و رویش جوانان و مردان و زنان شد، هرکس در این میدان و  عرصه‌ای از خدمت رسانی و جانفشانی ایفای نقش کرد.

در چنین شرایطی همه اقشار مردم از اقوام، اصناف، با سنین و جایگاه های مختلف به یاری اسلام و انقلاب آمدند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از سخنان خود در دیدار با خانواده‎های شهدای کرمان به این نکته که همه آنچه داریم مرهون زحمات یادگاران دوران دفاع مقدس است اشاره کرده و بیان داشته‌اند: «ما خیلی پیشرفت کرده‌ایم؛ اما این پیشرفت‌ها مرهون آن دفاع‌ها و مجاهدت‌هاست. ملت ایران با همه‌ی وجود مرهون تلاش و مجاهدت این ایثارگران است؛ چه ایثارگرانی که شهید شدند، چه ایثارگرانی که شهید دادند - مثل شما‌ها - چه ایثارگرانی که جانباز شدند، چه ایثارگرانی که زندگی دشوار جانبازی را برای عزیزان خودشان تحمل کردند - پدران اینها، مادران اینها، همسران این‌ها - چه آن‌هایی که در بند دشمن جبار جرار اسیر شدند و پدر و مادر‌ها لحظه‌لحظه‌ی دوران اسارت را با خون دل تحمل کردند، و چه آن‌هایی که از اسارت برنگشتند و در همان‌جا شهید شدند؛ و چه آن‌هایی که به جبهه‌های جنگ رفتند و خطر را پذیرفتند و جان خودشان را کف دست گرفتند و همه‌ی نیروی خودشان را صرف کردند، اما خدای متعال خواست این‌ها زنده بمانند و برکاتشان برای کشورشان و دنیای اسلام ادامه پیدا کند.»

پیشکسوتان پای ثابت دیدار‌های رهبری

این اولین بار نیست که رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار است از یادگاران و پیشکسوتان دفاع مقدس تجلیل و تقدیر کنند. تجلیلی که ایشان بار‌ها مردم را به انجام و یادآوری آن سفارش کرده و در بسیاری از دیدار‌های حضوری با این قشر توسط خودشان اجرا شده و پیشکسوتان عرصه جهاد و ایثار پای ثابت این دیدار‌ها هستند و ایشان در بسیاری از سخنرانی‌ها و دیدار‌های خود با جانبازان، آزادگان، پاسداران و نیرو‌های ارتش به نقش اثرگذار پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در روز‌های جنگ و پس از آن اشاره کرده و از آنان تجلیل کرده‌اند؛ هرچند این‌بار به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی این مراسم به صورت ویژه و اختصاصی برای یک میلیون نفر از پیشکسوتان دفاع مقدس برگزار می‌شود.

تقدیر از ایثارگران با تجلیل از آثار آنان

حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) نه تنها در دیدار‌های خود بلکه در خصوص آثار منتشر شده از سوی پیشکسوتان و حتی به آثار مربوط به آنان نیز توجه ویژه داشته و از کتاب ایثارگران، جانبازان و آزادگانی که خاطرات خود از روز‌های دفاع مقدس و پس از آن را روایت کرده‌اند به عنوان آثاری ارزشمند عنایت کرده و جامعه را به خواندن و درس گرفتن از این خاطرات و تجربیات گرانبها دعوت کرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین بار‌ها به ارزش و جایگاه ویژه یادگاران دوران دفاع مقدس اشاره داشته و این توجه و گرامی نگاه داشتن پیشکسوتان عرصه جهاد و حماسه را از سویی وظیفه همگان و از سوی دیگر وظیفه‌ای بر دوش خود پیشکسوتان می‌دانند چنانچه دیدار سال ۱۳۹۵ با دست اندرکاران راهیان نور فرموده‌اند: «هر جانبازی که از دفاع مقدّس باقی مانده است، یک یادگاری است؛ این یادگاران دفاع مقدّس را گرامی بداریم، سرداران دفاع مقدّس را گرامی بداریم. آن‌ها هم قدر خودشان را البتّه بدانند و خودشان را حفظ کنند و آن ارزش‌ها را در خودشان نگه دارند. این راه با استقامت تأمین خواهد شد و پیش خواهد آمد.»

در مراسم دانش آموختگی و تحلیف دانشجویان دانشگاه‌های افسری در سال ۱۳۸۹ نیز عنوان کردند: «درس، تحقیق و پژوهش را در چارچوب اتکاء بر توانایی‌های خود و استفاده از تجربیات پیشکسوتان، جهت دهید و به هیچ حدی از پیشرفت نیز قانع نشوید.»

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار