چهل‌سالگی سرو/ روزهای نخست دفاع ـ 8؛

وعده پوچ صدام که محقق نشد

وقتی در 31 شهریور 1359 به صدام حسین رییس رژیم عراق خبر دادند هواپیمای جنگنده نیروی هوایی عراق به سمت هدف‌هایشان در خاک ایران پرواز کردند گفت: تا نیم ساعت دیگر کمر ایران خواهد شکست.
کد خبر: ۴۱۶۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 17September 2020

وعده پوچ صدام که محقق نشدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران یکی از حوادث مهم تاریخ معاصر است که نه‌تنها در مناسبات دو کشور و منطقه، بلکه در اوضاع سیاسی و اقتصادی جهان اثرگذار شد. این جنگ که در واقع دولت‌های غربی آن را بر مردم ایران و عراق تحمیل کردند توانست ماهیت انقلاب اسلامی ایران را پیش از بیش آشکار کند.

جنگ تحمیلی که به‌درستی از آن با عنوان «دفاع مقدس» یاد می‌شود، در خود وقایع گفته نشده بسیاری دارد. از دفاع مقدس بسیار گفته‌اند و ناگفته‌های فراوانی نیز دارد. یکی از این وقایع که کمتر به آن پرداخته شده است، روزهای آغازین تجاوز ارتش بعث عراق به مرزهای ایران اسلامی است.

در سلسله نوشتارهای «روزهای نخست دفاع» به انعکاس وقایعی پرداخته خواهد شد که در روزهای ابتدای جنگ تحمیلی روی‌ داده است. متن زیر از کتاب «ایستاده در حصار» نوشته «آیت معروفی» گرفته شده است.

سینه ما سپر انقلاب اسلامی است

«نیمه شهریور عراق قصر شیرین را گلوله‌باران کرد. در روزهای باقی مانده از شهریور، ایرانی‌ها نتوانستند عراقی‌ها را از تهاجم‌های محدودشان پشیمان کنند و عراقی‌ها در آخرین روز شهریور 1359 هجوم سراسریشان را آغاز کردند.

«رفیق السامرایی» رئیس استخبارات عراق [می‌گوید] ظهر 22 سپتامبر 1980، 31 شهریور 1359 هواپیمای جنگنده نیروی هوایی عراق پرواز کردند سمت هدف‌هایشان در خاک ایران و هم‌زمان صدام حسین چفیه قرمز به سر و نوار فشنگ به کمر بی‌آنکه درجات نظامیش را نصب کند، وارد اتاق عملیات شد.

«عدنان خیرالله» وزیر دفاع، به او گفت: سرورم جوان‌ها بیست دقیقه قبل به پرواز درآمدند.

صدام گفت: تا نیم ساعت دیگر کمر ایران خواهد شکست.»

بسیاری از شهرهای ایران بمباران شدند. چند ساعت بعد دوازده لشکر پیاده و زرهی عراق با تانک‌ها، توپ‌ها و نفربرهایشان از مرز 1200 کیلومتری‌شان با ایران گذشتند و از سه جبهه وارد خاک ایران شدند.

در اورامانات، بین مریوان و پاوه، نیروهای کماندویی تیپ 116 پیاده کوهستان عراق با بسیاری از عناصر انقلاب از مرز گذشتند و ارتفاعات مرزی قوچ سلطان، ملخور، دالانی و مرزی نوسود را اشغال کردند.

ضد انقلاب پاوه و نوسود فعال شدند. عراقی‌ها هم ارتفاعات مسلط بر آذربایجان، کردستان، پاوه و نوسود را گرفتند تا هم پشتیبان ضد انقلاب باشند هم بخشی از نیروهای ایران را درگیر نگه‌دارند. لشکر مستقرشان در ارتفاعات مراقب مخالفان کرد عراقی هم بود تا علیه حکومت عراق فعالیت نکنند.

3 مهر مدرسه قرآن و سپاه پاوه و سازمان پیش‌مرگان مسلمان کرد و جهاد سازندگی اطلاعیه‌ای مشترک صادر کردند. «با رجای واثق به پشتیبانی و همکاری امت مسلمان، که با ایمان قوی و راسخ و قدرتی خداگونه هم‌رزم ما هستند، هم چون گذشته مصمم‌تر و ایستاده‌تر سینه‌های خویش را سپر بلای انقلاب اسلامی قرار داده و به مبارزات حق طلبانه خویش قاطعانه بر علیه کفار و مشرکین ادامه می‌دهیم.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها