دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تلاش امارات و بحرین برای نجات ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

پس از ناکام ماندن دونالد ترامپ در بسیاری از عرصه‌های سیاست خارجی در آستانه انتخابات آمریکا، وی برای بدست آوردن برگ برنده‌ای در سیاست خارجی خود، پروژه عادی‌سازی روابط برخی کشور‌های منطقه غرب آسیا با رژیم صهیونیستی را راه انداخت.
کد خبر: ۴۱۶۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۸ - 19September 2020

تلاش امارات و بحرین برای نجات ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پس از ناکام ماندن دونالد ترامپ در بسیاری از عرصه‌های سیاست خارجی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جمله تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، وی برای بدست آوردن برگ برنده‌ای در سیاست خارجی خود، پروژه عادی‌سازی روابط برخی کشور‌های منطقه غرب آسیا با رژیم صهیونیستی را راه انداخت.

توافق عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم اشغالگر قدس به میزبانی ترامپ در کاخ سفید برگزار شد؛ این توافق‌نامه توسط رئیس‌جمهور آمریکا، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «عبدالله بن زاید» وزیرخارجه امارات و «عبدالطیف بن راشد الزیانی» وزیرخارجه بحرین امضا شد.

ترامپ قبل از امضای این توافق در یک سخنرانی مدعی شد که این توافق‌ها مسیر را برای صلح در خاورمیانه هموار خواهد کرد؛ نتانیاهو نیز گفت که قصد دارد اسرائیل را قوی کند، چون تاریخ نشان داده که قدرت امنیت می‌آورد.

وزیرخارجه امارات هم این توافق را نشان‌دهنده «تغییر در قلب خاورمیانه» خواند و از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بابت متوقف کردن طرح اشغال بخش‌های جدیدی از کرانه باختری تشکر کرد؛ او ادعا کرد این توافق به امارات کمک خواهد کرد در کنار مردم فلسطین بایستد؛ وزیر خارجه بحرین هم از نتانیاهو، ترامپ و وزیر خارجه امارات تشکر کرد و گفت که توافق‌ها گام نخست هستند و باید به تشکیل کشور فلسطین منجر شوند.

نکته مهمی که در توافق ننگینِ امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی وجود دارد، این است که این توافق در وهله اول برای ترامپ یک موفقیت در عرصه سیاست خارجی محسوب می‌شود و در وهله دوم نیز باعث انگیزه بیشتر لابی‌های صهیونیستی برای کمک به وی می‌شود.

با پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رابطه بین رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های عضور شورای همکاری خلیج فارس حفظ خواهد شد، اما اگر این اتفاق نیفتد رابطه بین صهیونیست‌ها و این کشور‌ها نیز کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه روابط بین صهیونیست‌ها و برخی کشور‌های عربی منطقه از قبل وجود داشته، این نمایشِ توافق‌نامه فقط یک اقدام صوری و ظاهری و دست به کار شدن برخی کشور‌های عربی منطقه برای نجات ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری است.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار