تحلیلگر عرب: اظهارات سفیر آمریکا، پیام هشدار برای محمود عباس است

سردبیر روزنامه رأی الیوم در تحلیل اظهارات جنجالی سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی نوشت که این اظهارات پیام هشدار واشنگتن به تشکیلات خودگردان و رئیس آن محمود عباس است.
کد خبر: ۴۱۶۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰ - 17September 2020

تحلیلگر عرب: اظهارات سفیر آمریکا، پیام هشدار برای محمود عباس استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» اظهارات امروز سفیر ایالات متحده آمریکا در مورد رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را «پیام هشدار و آشکار» واشنگتن به محمود عباس دانست.

«دیوید فریدمن»، امروز پنجشنبه در گفت‌وگو با روزنامه اسرائیل‌هیوم رژیم صهیونیستی گفت: «ما در حال حاضر به تغییر دحلان با عباس می‌اندیشیم ولی مهندسی مجدّد رهبری فلسطین (تشکیلات خودگردان) برای ما هیچ نفعی ندارد».

به رغم اینکه این روزنامه مجبور شده است، اظهارات فریدمن را اصلاح کند و این اظهارات را به نوعی تکذیب کند، عطوان نوشت که این «اظهارات حساب شده» فریدمن، «بمب کالیبر سنگین» علیه محمود عباس دانست.

عطوان، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی را «مهندس واقعی سیاست آمریکا در فلسطین اشغالی» دانست و نوشت که او پشت تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمرکیا مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی بوده و به عنوان پدر معنوی معامله قرن، خطوط کلی این معامله را ترسیم کرده است.

بر اساس این یادداشت، اظهارات پنج کلمه‌ای فریدمن در مصاحبه با روزنامه‌ای که به نتانیاهو و حزب لیکود رژیم صهیونیستی نزدیک است، «پیام قوی و هشدارآمیز آشکاری» برای رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دارد.

از نظر عطوان این پیام بدین شرح است: «یا اینکه به بایکوت گفت‌وگو با ایالات متحده آمریکا پایان می‌دهی و از مواضع اخیر خود در نزدیک شدن به گروه‌های مقاومت به ویژه حماس و جهاد اسلامی برمی‌گردی، یا اینکه جایگزین تو (دحلان) آماده است».

روزنامه صهیونیستی مذکور نوشته بود: «ارزیابی‌هایی وجود دار مبنی بر اینکه ایالات متحده آمریکا در واقع به دنبال جایگزین‌های عباس است و دحلان که حمایت ایالات متحده و همچنین روابط محکمی با تل‌آویو دارد، یکی از مهمترین این جایگزین‌هاست و حضور او در دولت امارات که توافق صلح را با دولت اسرائیل امضا کرده، این [تغییر] در تمایل را تقویت می‌کند».

عطوان می‌نویسد: «برای ما سخت است که بتوانیم گام بعدی آمریکا را پیش‌بینی کنیم ولی دودی که سفیر فریدمن به آسمان فرستاده، چه‌بسا پشت سر آن، آتشی باشد که فعلا در زیر خاکستر است و شاید اظهارات ترامپ در مراسم امضای توافقات بین امارات و بحرین مبنی بر اینکه تماس‌هایی از سوی فلسطینی‌ها وجود دارد و آن‌ها در نهایت به زودی به فرایند عادی‌سازی ملحق خواهند شد، مسائل زیادی را برملا خواهد کرد».

«محمد دحلان»، عضو سابق جنبش فتح فلسطین در واکنش به اظهارات امروز سفیر رژیم صهیونیستی، به طور ضمنی به «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان و رئیس این جنبش حمله کرد و خواستار «تجدید مشروعیت رهبران فلسطینی» شد.

دحلان که به اتخاذ مواضع ضد فلسطینی و هم‌سو با رژیم صهیونیستی و حکام امارات معروف است، طی توییت‌هایی در واکنش به اظهارات امروز سفیر آمریکا، تلویحا در انتقاداز محمود عباس نوشت: «کسی که مردمش او را انتخاب نکرده، هرگز نمی‌تواند رهبری کرده و استقلال ملی را محقق و تضمین کند. من، محمد دحلان عمیقاً ایمان دارم که فلسطین [امروز] نیاز مُبرمی به تجدید مشروعیت همه رهبران و مؤسسات فلسطینی دارد و این محقق نمی‌شود مگر با برگزاری انتخابات ملی فراگیر و شفاف؛ به‌گونه‌ای که دیگر کسی که خواسته و اراده خود را بر ما تحمیل کند، [از درون صندوق‌ها] متولد نشود».

«محمد دحلان» که در سال ۲۰۰۹ عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و مسئول امنیت داخلی تشکیلات خودگردان بود، اکنون در امارات به سر می‌برد. او به جرم فساد و خیانت از جنبش فتح اخراج شده است.

توافق عاد‌ی‌سازی روابط بین امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی این اواخر و امضای آن در کاخ سفید، تشکیلات خودگردان فلسطین و سایر گروه‌های فلسطینی را شدیداً خشمگین کرده و آن را خیانت و خنجر از پشت به آرمان خود دانسته‌اند.

اظهارات امروز دحلان نشان می‌دهد که امارات، رژیم صهیونیستی و آمریکا برای پیش‌برد اهداف خود در فلسطین از اجرای طرح اشغالی الحاق ۳۰ درصد از کرانه باختری گرفته تا اجرای معامله قرن آمریکا و تعمیم‌ عادی‌سازی روابط به سایر کشورهای عربی، به دنبال حذف محمود عباس هستند.

اختلاف و دودستگی گروه‌‌های سیاسی فلسطین از سال ۲۰۰۶ به بعد که جنبش حماس اکثریت کرسی‌های پارلمان را از آن خود کرد و جنبش فتح و حامیان غربی آن از پذیرش نتایج این انتخابات سر باز زدند، همچنان ادامه دارد و سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای کنار گذشتن این اختلافات و اتحاد فلسطینیان صورت گرفته است.

در همین ارتباط، «دیمیتری دلیانی»، سخنگوی جریان اصلاحات دموکراتیک در جنبش فتح اظهارات سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی را محکوم کرد و گفت که ایده جایگزینی دحلان با عباس «دخالتی آشکار و مردود» بوده و این مردم فلسطین هستند که هرکه را که بخواهند انتخاب می‌کنند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها