یادداشت/

این غرب دیگر آن غرب نیست!

همه این واقعیت‌ها در کنار مشکلات عدیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دیگر موجب شده است این پیام به مردم زیادی در جهان برسد که این غرب دیگر آن غرب سابق نیست!
کد خبر: ۴۱۶۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷ - 19September 2020

این غرب دیگر آن غرب نیست!به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، مهدی فضائلی در یادداشتی تحت عنوان « این غرب دیگر آن غرب نیست» آورده است: حدود پانزده سال پیش برای اولین بار به یکی از صنعتی‌ترین کشور‌های جهان و ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا که موتور اقتصادیِ حوزهٔ پولی یورو نیز به‌شمار می‌رود، یعنی آلمان سفر کردم؛ این اولین سفر من به دنیای غرب بود.
درهمان ابتدای ورود به آلمان وقتی سوار قطار شدیم تا از فرانکفورت به برلین برویم مردی با لباس‌های مندرس و کفش پاره نیز سوار قطار شد و من از دیدن او شگفت زده شدم؛ چرا؟ چون چنین صحنه‌ای با تصویر ساخته شده در ذهنم از رفاه و پیشرفت غرب و خصوصاً آلمان، هیچ سنخیتی نداشت!

طی چند روزی که این سفر طول کشید صحنه‌های مشابه و بدتر از آن را به وفور دیدم و در سفر‌های بعد و کشور‌های دیگر غربی این تصاویر تکرار و تکرار شد و این پرسش ذهنم را مشغول خود کرد که چه نسبتی بین تصویر ذهنی ما از غرب با واقعیت‌های این بخش از دنیا برقرار است؟

پاسخ اجمالی به این پرسش این است که فاصله تصویر تا واقعیت بسیار زیاد است. تصویر از غرب توسط رسانه‌های حرفه‌ای و منورالفکر‌های وابسته یا دلبسته ساخته و پرداخته شده، اما واقعیت همان است که دیده می‌شود، بدون روتوش!

معنای این سخن آن نیست که غرب رؤیایی، ویرانه‌ای تمام و کمال است که صرفاً توسط مشاطه‌های حرفه‌ای هالیوود چهره پردازی شده و هیچ بهره‌ای از واقعیت ندارد، نه، بلکه منظور آن است که پیرایشگران حرفه‌ای غربی، از سویی فقط بخش‌های زیبای آنرا نشان دیگران داده اند و بعضاً با آب و تاب و بزرگنمایی واز سوی دیگر از دیده شدن بخش‌های مهمی هم جلوگیری کرده‌اند.

به عبارت دیگر تصویر ساخته و پرداخته شده از غرب در ذهن بسیاری از مردم دنیا، تصویری است مملو از انواع مغالطات؛ از مغالطه اشتراک لفظ گرفته تا مغالطه بزرگ نمایی و مغالطه کوچک نمایی و مغالطه متوسط و تحریف و....
اما شرایط امروز دنیا تغییرات بسیاری کرده و از کنار یا لابه لای دستان مشاطه‌های جادو گر غربی، دود سیاه ناشی از سوختن جنگل‌های کالیفرنیا و ناتوانی مهار آن، اخبار تلفات کرونا وعجز آنان در مقابله با آن و سقوط اقتصادشان، رها کردن سالخوردگانشان در آسایشگاه‌های سالمندان و نمایان شدن غرب وحشی، صف‌های طولانی گرسنگان و هجوم مردم برای خرید سلاح بدلیل نگرانی از امنیت نیز دیده یا شنیده می‌شود.

امروز شعار‌های حقوق بشری، دموکراسی خواهی و حقوق زن غربی‌ها مثل گذشته طنین لازم را ندارد.

دم خروس حقوق بشر غرب از زندان گوانتانامو و ابوغریب و حتی زندان‌های خود آمریکا مانند پارچمن در ایالت می‌سی سی پی بیرون زده است.

تشت دموکراسی خواهی آمریکا و متحدان اروپایی اش در دفاع از حکومت‌های دیکتاتور و بیگانه با رای مردم حاشیه خلیج فارس از بام افتاده است؛ و پوچی ادعای حقوق زن غربی‌ها نیز در صد‌ها هزار آزار واذیت جنسی زنان و شکل گیری کمپین metoo و نابودی خانواده آشکار گردیده است.

همه این واقعیت‌ها در کنار مشکلات عدیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دیگر موجب شده است این پیام به مردم زیادی در جهان برسد که این غرب دیگر آن غرب سابق نیست!

این رسوایی‌ها و ناکامی‌های پی در پی، در حوزه اندیشه نیز این پیام مهم را دارد که هیچ مکتب ساخته و پرداخته شده توسط انسان از لیبرالیسم گرفته تا کمونیسم و هر ایسم دیگر، نه تنها سعادت آدمی را تامین نمی‌کند در ساختن دنیای انسان‌ها نیز ناکام خواهد بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها