چهل‌سالگی سرو/ یادداشت/ حامد افروغ

«دفاع مقدس»؛ الگویی برای رهایی جهان عرب از ذلت

دفاع مقدس به عنوان یک الگوی زنده، معاصر و کاربردی برای جهان عرب می‌تواند جای همه خلاها و نداشته‌های این کشورها را برای تقابل با استکبار و رهیدن از زیر بار خفت پر کند. الگویی که با محوریت توکل بر خدا، وحدت با اهل ایمان، غیرتمندی در برابر دشمن و اتکاء به خود مانند پتکی سنگین بر سر گردن‌کشان عالم خواهد کوبید تا راه سعادت خود را از مسیر چپاول و تحقیر سایر کشورها و ملتها نپیمایند.
کد خبر: ۴۱۶۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲ - 19September 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ حامد افروغ؛ جنگ تحمیلی مانند همه جنگ‌هایی که در طول حیات بشر رخ داده سرشار از اشک‌ها و لبخندهاست. اشک‌هایی که شوری مزه آن تا همیشه تاریخ در ذائقه نسل در نسل این مرز و بوم باقی می‌ماند تا فراموش نشود که برای اعتلا و عزت این سامان چه جان‌ها و گل‌های معطری فدا شدند؛ اما جنگ تحمیلی از آن جهت برای ما دفاعی مقدس نام گرفت، چون آن اشک‌ها لبخندهایی را در پی داشت که ثمره‌اش اقتدار امروز نیروهای مسلح برای دفاع از کیان ایران عزیز است، دفاعی که چونان سپری پولادین در برابر افاضات جنگ‌طلبانه دشمنان، ستبر و نفوذناپذیر ایستاده تا برخلاف مسئولان اقتصادی که هر روز خبر بدی را بر سر مردم آوار می‌کنند، لااقل از یک جنبه خیال مردم آسوده باشد که کار در حوزه نظامی دست کاردان هاست و قرار نیست برای تامین امنیت کلان کشور منتظر عنایت کسی بمانند.

هر چه سن یاد و خاطره دفاع مقدس بیشتر می‌شود، ثمره و برکات آن بیشتر رخ می‌نماید. در جهان امروز که امنیت گمشده بسیاری کشورهاست و همواره باید برای زنده ماندن خود از صبح تا شام نذر کنند، به برکت دفاع مقدس این نعمت الهی بر سر مردم کشور سایه انداخته و بسیاری ناملایمات را به یمن خون گرم شهدا، از آنان دور کرده است؛ اما آنچه که در این سطور محل صحبت است، عزت مردم ایران برای سر خم نکردن در برابر دشمنان بشریت است، دشمنانی که از ذبح هر قوم و نژاد و کیش و آئینی برای رفاه، استیلا و قدرت‌طلبی خود ابا ندارند.

امروزه به جهان عرب اگر نظری کنیم، علی‌رغم اینکه آنان را پر عده می‌یابیم، همواره در بدبختی و ذلت غوطه‌ورشان خواهیم یافت، ذلتی که حتی از پشت زندگی لاکچری و اشرافی برخی از آنها نیز خود را فریاد می‌زند. این ذلت است که امروز آنان را به سازشی خفت‌بار با رژیمی واداشت که در طول تاریخ با رفتار غیر انسانی خود با اعراب نوع نگاهش به رابطه با آنها را نشان داده؛ البته که سال‌هاست ملت‌های عرب دندان دیدن غیرت از سران خود را کشیده‌اند چرا که با انواع شوراها و تجمعاتشان، از شورای همکاری خلیج فارس گرفته تا اتحادیه عرب، نتوانسته‌اند اقتدار و عزتی برای خود بیافرینند چرا که محور وحدت آنان تعصبات جاهلی و نژادی است نه مشترکات فطری و انسانی.

دفاع مقدس اما به عنوان یک الگوی زنده، معاصر و کاربردی برای جهان عرب می‌تواند جای همه خلاها و نداشته‌های این کشورها را برای تقابل با استکبار و رهیدن از زیر بار خفت پر کند. الگویی که با محوریت توکل بر خدا، وحدت با اهل ایمان، غیرتمندی در برابر دشمن و اتکاء به خود مانند پتکی سنگین بر سر گردن‌کشان عالم خواهد کوبید تا راه سعادت خود را از مسیر چپاول و تحقیر سایر کشورها و ملتها نپیمایند.

اگر چه اغلب دولت‌های امروزی عربی با فریبندگی ناشی از پول مفت نفت به اغواگری و طنازی برای سایر ملتها مشغولند اما بر اهل خرد پوشیده نیست که این روزهای جهان عرب دیری نخواهد پایید که جای خود را به فقر و نداری و فلاکتی سوغات آورده از روزگار هم‌پیالگی با استکبار خواهد داد، لذا بر ملت‌های عرب است که هر چه سریع‌تر راه خود را از دیکتاتوران حاکم بر خود جدا کنند و به طریق انسانیت که همان آزاد بودن و آزاده زیستن است متعهد شوند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار