یادداشت/ سیروس فتح‌اله

گلوله «مکانیزم ماشه» بدون چاشنی است

فعال کردن مکانیزم ماشه از سوی آمریکایی‌ها که به‌صورت رسمی از توافق هسته‌ای برجام خارج شده‌اند، بیشتر از آنکه جنبه عملیاتی داشته باشد، کارکردی نمادین و روانی دارد و خودشان هم می‌دانند که گلوله این ماشه بدون چاشنی است.
کد خبر: ۴۱۶۹۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۳ - 21September 2020

گلوله مکانیزم ماشه بدون چاشنی استگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح‌اله‌؛ آمریکایی‌ها با استفاده از «مکانیزم ماشه» یا «اسنپ‌بک» به‌دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه کشورمان هستند؛ تحریم‌هایی که پس از حصول برجام میان کشور ما و گروه موسوم به ۱+۵ به تعلیق در آمده بودند.

تلاش بی‌وقفه آمریکا در این مسیر از زمانی صورت گرفت که این کشور در به تصویب رساندن قطعنامه‌ای که خواستار جلوگیری از انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران بود، شکست خورد؛ قطعنامه‌ای که ۲۵ مرداد سال جاری به رأی گذاشته شد، اما با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) قاطعانه رد شد.

آمریکایی‌ها از قبل اعلام کرده بودند، اگر در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران موفق نشوند، می‌خواهند بر حسب تفسیر خودشان از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق هسته‌ای برجام برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اقدام کنند؛ این در حالی است که به گفته محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان ایران بعد از صدور قطعنامه ۲۲۳۱ دیگر تحریم تسلیحاتی نبود، بلکه برای خرید و فروش سلاح نیاز به مجوز شورای امنیت داشت. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که «مکانسیم ماشه» و «اسنپ‌بک» هیچ‌یک در قطعنامه ۲۲۳۱ یا در برجام نیامده‌اند.

همه تحلیلگران معتقدند که تلاش آمریکایی‌ها برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران یک ترفند تبلیغاتی است و اجماع جهانی را نخواهد داشت؛ هرچند آمریکایی‌ها بدون اینکه اجماع جهانی را با به دست بیاورند به‌طور یکجانبه اعلام کردند که تحریم‌های شورای امنیت از ۱۹ سپتامبر (۳۰ شهریور) اجرایی شده و از تمام اعضای سازمان ملل انتظار می‌رود به‌صورت کامل به الزامات خود برای اجرای این اقدامات پایبند باشند.

هرچند آمریکا از انگلیسی‌ها، آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها انتظار داشت که یکی از این کشور‌ها قطعنامه‌ای به شورای امنیت پیشنهاد و در آن برای تمدید تعلیق تحریم‌های ایران درخواست کند تا ترامپ بتواند با وتوی ساده این پیشنهاد به‌صورت قانونی بازگرداندن تحریم‌ها را کلید بزند و اندک اعتبار خود را حفظ کند؛ اما مشاهده کردیم که نه قطعنامه‌ای پیشنهاد شد نه اجماعی صورت گرفت. بنابراین همین سیاست‌های بی‌منطق و ناهماهنگ کاخ سفید موجب شده است که در چند مرحله این کشور در شورای امنیت با پاسخ منفی اکثر اعضا روبرو شود و انزوای جهانی و دوری بیشتر واشنگتن از اروپا را رقم زند.

یکی از نشانه‌های دوری واشنگتن از اروپا این است که می‌بینیم انگلیس، آلمان و فرانسه که از متحدان کاخ سفید در اعمال فشار حداکثری به جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌روند از اقدام یک‌جانبه‌گرایی کاخ سفید حمایت نکردند و با صدور بیانیه‌ای که شبکه خبری الجزیره در توئیتر خود منتشر کرده اعلام کردند که «تحریم‌های بین‌المللی بر ایران همچنان لغو شده باقی می‌مانند و تهران نیز باید پاسخگو باشد تا زمانی که به الزاماتش عمل کند.» به نوشته توئیتر شبکه «الجزیره»، در این بیانیه آمده است: «فرانسه، آلمان و بریتانیا به اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران، متعهد می‌مانند؛ توافق هسته‌ای تنها راه به سمت مهار برنامه هسته‌ای ایران است.»

البته این مایه خوشحالی چین و روسیه نیز است که ترامپ یک بحران بزرگ دیگر را میان ایالات متحده و شرکای اروپایی آن به راه می‌اندازد. نمایندگی روسیه در سازمان ملل نیز با انتقاد از این اقدام آمریکا، گفت: «دردناک است که شاهد این باشیم که کشوری به این بزرگی، بدین شکل به خودش توهین می‌کند و لجوجانه با دیگر اعضای شورای امنیت مخالفت می‌کند. ایالات متحده با تحمیل اراده خودخواهانه خود بر دیگران، به تضعیف قوانین بین‌المللی اصرار می‌ورزد.»

در پایان می‌توان گفت که این اقدام آمریکایی‌ها بیشتر از آنکه جنبه عملیاتی داشته باشد، کارکردی نمادین و روانی دارد و آن‌ها به راهکار قلدری که راهکار همیشگیشان است، متوسل شده‌اند. خودشان هم می‌دانند گلوله این ماشه بدون چاشنی است؛ زیرا بسیاری از نهاد‌ها و افراد ایرانی مرتبط تحت تحریم‌های سخت آمریکایی‌ها قرار گرفته‌اند و این تحریم‌ها بیشتر جنبه روانی دارد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها