عامری: صلح صادق و عادلانه باید بر پایه کرامت انسانی در جهان ایجاد شود

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی طی سخنانی در جریان افتتاحیه کنفرانس «ائتلاف جهانی برای صلح عادلانه» رسالت مجمع جهانی صلح اسلامی را تبیین گفتمان صلح عادلانه و صادق در جهان بر پایه کرامت انسانی دانست.
کد خبر: ۴۱۷۰۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷ - 20September 2020

عامری: صلح صادق و عادلانه باید بر پایه کرامت انسانی در جهان ایجاد شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، داوود عامری دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی در جریان افتتاحیه کنفرانس «ائتلاف جهانی برای صلح عادلانه» یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های مجمع جهانی صلح اسلامی را در دو سال اخیر مرور و بازخوانی اندیشه‌های متفکران بزرگ در جهان به ویژه حضرت امام خامنه‌ای در موضوع صلح و عدالت دانسته و از تلاش‌های مجمع در تبیین اندیشه‌ها در قالب یک سند بین‌المللی و ارائه به مجامع جهانی و مراکز علمی پژوهشی خبر داد.

وی در ادامه از برگزاری چندین هم‌اندیشی نخبگی به عنوان پیش درآمد اجرایی شدن این سند خبر داد و کنفرانس ائتلاف جهانی برای صلح عادلانه را یکی از برنامه‌های مهم در جمع بندی و تدوین این سند مهم دانستند.

عامری همچنین از محور‌های چهارگانه این کنفرانس که با توجه به شرایط کرونا در کشور به صورت وبینار در ۴ پنل تخصصی در روز‌های ۲۹ و ۳۰ شهریور ماه برگزار می‌شود صحبت کرده و محور‌های کنفرانس را به این شرح اعلام کرد:

۱- مفهوم شناسی و مبانی نظریه صلح و عدالت با تاکید بر اندیشه‌های اسلام و مقام معظم رهبری
۲- آسیب شناسی صلح و عدالت در جهان
۳ مطالعات موردی در حوزه صلح و عدالت
۴- پیاده سازی صلح عادلانه در جهان

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم این حوزه گفتمانی مسیری برای ساخت یک گفتمان و ارزش جهانی پیدا کند، خاطرنشان کرد: از ۲ سال پیش مبتنی بر تلاش‌های گذشته و در نشست‌های مختلف نخبگی فرایندی تعریف شد تا هم موضوع را تبیین کنیم و هم از لحاظ ساختاری بتوانیم ارتباط مناسبی با دستگاه‌های موثر این حوزه در جهان بگیریم.

عامری تصریح کرد: تلاش کردیم این حوزه گفتمانی را با مشارکت اندیشمندان ایرانی مسلمان و حتی اندیشمندان جهان که مسلمان نیستند، اما عدالت را به عنوان یک ارزش قبول دارند و گفتمان صلح عادلانه را پذیرفته اند و با این گفتمان همراهی دارند مورد بحث قرار دهیم.

همچنین سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه، در افتتاحیه کنفرانس ائتلاف جهانی برای صلح و عدالت گفت: دو مفهوم صلح و عدالت مکمل یکدیگرند وهیچ کس نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن عدالت درباره صلح صحبت کند.

وی افزود: عدالت منبع اصلی استقرار صلح در جهان است. صلح و عدالت تنها مسائل منطقه‌ای نیستند؛ بلکه یک پدیده و مسئله‌ی جهانی بشمار می‌روند. رویکرد استثناء گرایانه در موضوع صلح و عدالت که اتفاقا مورد سوء استفاده شبه قدرت هایی، چون آمریکا واقع شده، می‌تواند منجر به تخریب جهانی سازی در سراسر دنیا شده و عدالت را نیز تخریب کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان، بهره گیری از تحریم‌ها را بعنوان وسیله‌ای برای تنبیه مردم توسط شبه قدرت‌ها به خصوص آمریکا، ضد جهانی سازی صلح و عدالت برشمرده و دستیابی به ساختاری جدید در حوزه صلح و عدالت، که برای تمامی ملیت‌ها قابل دسترسی باشد، تاکید نمودند.

ابوعلی حسین دیرانی نویسنده و پژوهشگر لبنانی ساکن استرالیا هم در کنفرانس ائتلاف جهانی برای صلح و عدالت گفت: رژیم صهیونیستی از زمان اشغال غاصبانه فلسطین تا کنون، هر روزه قتل عام، آوارگی، غارت و لکه دار کردن مقدسات مردم آن را در دستور کار خود داشته و در عین حال دیگر ملل را به صلح فرا می‌خواند.

وی ادامه داد، ما هم اکنون شاهد آن هستیم که بسیاری از رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس، همگام با رژیم صهیونیستی قدم بر می‌دارند.

این نویسنده لبنانی افزود: این رژیم به عنوان یک بیماری اپیسدمولوژیک و واگیر جهانی، گویی تمام جهان عرب و اسلام را آماج تاخت و تاز خود قرار داده است و از آنان برای برقراری صلح یکجانبه در داخل خاک فلسطین و به نفع خویش، حمایت خواهی می‌کند این درحالی است که ملت فلسطین با چنین صلحی از اساس مخالفند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار