چهل‌سالگی سرو/ پیشکسوتان دفاع مقدس در بیان امام خامنه‌ای ـ 1؛

تکریم پیشکسوتان دفاع مقدس صیانت از هویت ملی ما است

امام خامنه‌ای در دیدار پیشکسوتان دفاع مقدس علاوه بر تاکید بر اهمیت تکریم یادگاران میدان جهاد و حماسه، دفاع مقدس را بخشی از هویت ملی قلمداد کردند. در واقع صیانت از این هویت ریشه‌دار که جوان‌های بسیاری برای حفظ آن به شهادت رسیدند همان تکریم پیشکسوتان دفاع مقدس است.
کد خبر: ۴۱۷۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵ - 22September 2020

تکریم پیش‌کسوتان دفاع مقدس صیانت از هویت ملی ماستگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ روز دوشنبه 31 شهریور 1399 بدون شک در تاریخ دفاع مقدس روزی به یادماندنی شد. در این روز، پیشکسوتان عرصه جهاد و دفاع با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند تا در بیعتی دوباره وارد چهل سال دوم دفاع مقدس شوند. در این دیدار، امام خامنه‌ای بیانات ارزشمندی را ایراد فرمودند که در واقع ترسیم نقشه راه همه فعالان این عرصه مهم بود.

البته ناگفته پیداست بیانات ایشان منحصر به رزمندگان و مجموعه نیروهای مسلح نیست و همه آحاد مردم، به خصوص اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه است که باید با غور در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی با جدیت و همت و حمیت و روحیه‌ای خستگی‌ناپذیر جبهه فرهنگی و رسانه‌ای را خالی نگذاشته و بیش از گذشته اثرگذار و کارآمد باشند.

به همین منظور تفسیر و تبیین فرمایشات امام خامنه‌ای از وظایفی اهالی رسانه و دیگر فعالان جبهه فرهنگی است تا بدانیم در تولیدات هنری کدام اولیت‌ها را در نظر بگیریم، در این صورت است که پیروزی‌های به دست آمده در هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی، در جنگ رسانه‌ای ‌معاندان انقلاب اسلامی نیز تکرار شود.

حضرت امام خامنه‌ای در سخنرانی‌ خود در دیدار پیشکسوتان دفاع مقدس به نکات ارزشمند متعددی اشاره داشتند که قسمت اول  آن را در ادامه می‌خوانید:

حضور در جبهه فرهنگی تداوم راه شهدا

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای سخنرانی خود تکریم و بزرگداشت رزمندگان و پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس را جزو وظایف ملی دانستند، وظیفه‌ای که هیچ‌کس نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. طبیعتا نوع تکریم با توجه به جایگاه و موقعیتی که هر یک از ما داریم متفاوت خواهد بود. تشکر زبانی و عملی کمترین نوع تکریم است که همه مردم می‌توانند از عهده آن برآیند. اما مهم‌ترین نوع تکریم ثبت ارزش‌هایی است که رزمندگان دیروز جبهه‌های نبرد و پیش‌کسوتان دفاع مقدس امروز همه هستی خود را نثار آن کردند.

غور در اندیشه رزمندگانی که به تعبیر امام خامنه‌ای «همه داشته‌های خودشان را بردند به مصاف دشمنی که تشخیص داده بودند باید در مقابل آن‌ها از اسلام و انقلاب دفاع کنند» مهم‌ترین نوع تکریم است. چه رزمندگانی که به کرامت شهادت نائل آمدند و چه آن‌هایی که به درجه جانبازی رسیدند باید مورد تکریم قرار بگیرند، که این تکریم، گرامی‌داشت آزادگی و انقلابیگری و بصیرتی است که امام خمینی (ره) به مردم زمانه پهلوی ارزانی داشتند.

مسلما این تکریم لوازمی دارد که یکی از آن‌ها کسب شناختی است که به ما درک چرایی تحمیل جنگ و چیستی دفاع مقدس را بدهد. این‌که نگاه امام راحل به مسئله جنگ تحمیلی چگونه بود؟ درک همین یک نکته مهم بسیاری از شبهات وارد شده به دفاع مقدس را مرتفع و زوایای پنهان آن را روشن خواهد کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی تاریخی خود بیان داشتند که «کار بزرگ امام این بود که از اول حجم واقعی این کارزار ـ جنگ تحمیلی ـ را شناخت، و معنای واقعی این جنگ را شناخت. امام از اول فهمید این یک درگیری عادی بین دو همسایه نیست؛‌ دشمن را شناخت و فهمید دشمن اصلی در این جنگ کیست و تشخیص داد صدام در این جنگ یک ابزار است.»

اگر فعالان فرهنگی و رسانه‌ای در شناخت دشمن فقط قائل به نگاه خود نباشند و دوست و دشمن را از نگاه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی تشخیص بدهند و در شرایط امروز نیز جلاد و شهید را با توجه به خط‌کشی‌ها مشخص حضرت آیت‎الله خامنه‌ای بشناسند در تکریم یادگاران دفاع مقدس دچار غفلت نخواهند شد و در این مسیر وجود بزرگ‌مردی مانند سردار شهید سلیمانی شاخصی خدشه‌ناپذیر است. شاخصی که مورد هجوم دشمنان نظام قرار گرفته که وظیفه ما در این میان ضریب دادن به این سردار شهید و مهم‌تر از آن نشر اندیشه‌های اوست.

برای آنکه بفهمیم چقدر به معیارهای امام راحل و انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی نزدیک هستیم باید خود را محک بزنیم که تا چه میزان به سردار سلیمانی شبیه هستیم.

شهید سلیمانی از خیل همان پیش‌کسوتانی بود که در مکتب امام راحل رشد کرد و تربیت یافت تبدیل به یکی از سردارانی شد که سردمداران جبهه کفر با شهید کردن او اظهار شعف کردند. در تکریم یادگاران دفاع مقدس باید به شخصیت امام خمینی، نفوذ کلام، صداق، بصیرت و جهان‌بینی ایشان توجه ویژه نشان داد. همچنین شجاعت در رفتار و قاطعیت در تصمیم‌گیری‌ها و ممارست در اقدام و عمل آن رهبر فرزانه را باید مدنظر قرار داد و باید ایمان داشت که هیچ‌ کار محالی نباید در قاموس اصحاب فرهنگ و هنر وجود داشته باشد.

اگر روزگاری دشمن بعثی به اتکای انبوه حامیان شرق و غرب خود محال‌ترین موانع را پیش روی رزمندگان قرار می‌دادند و با حجم آتشی گسترده آن‌ها را در تنگناها قرار می‌دادند، امروز نیز تفکر امپریالیسمی رسانه بر آن است تا با استعمار فرهنگی همه ارزش‌های انقلاب اسلامی را مورد هدم و هجمه قرار دهد. چنان‌که رزمندگان از آن موانع سخت گذشتند، امروز نیز افسران جنگ نرم وظیفه‌ای جز این ندارند که در جبهه فرهنگی با همه توان خود بجنگند و از همه ارزش‌های دفاع مقدس صیانت کنند.

یکی از مظاهر تکریم پیش‌کسوتان دفاع مقدس ساخت فیلم و تولید تئاتر و انتشار کتاب و ... درباره رزمندگان و شهدای جنگ تحمیلی است، بخش مهم این تکریم‌ها دفاع از دست‌آوردهای این عزیزان و پاسخ قاطع به شبهات است. همه یادگاران دفاع مقدس از این نکته نگران است که مبادا ارزش‌هایی که برای حفظ آن‌ها به صف آهنین دشمن زدند دچار تحریف و فراموشی شوند.

به تعبیر امام خامنه‌ای «دفاع مقدس بخشی از هویت ملی ماست» هویتی که سبب شد ملت ایران عظمت خود را به اثبات برساند. چگونه می‌توان نسبت به هویت ملی خود بی‌تفاوت بود و در عین حال مدعی ایرانی بودن داشت. تولید آثار هنری اگر در خدمت هویت ملی نباشد چگونه می‌تواند اثربخش و حرکت‌آفرین باشد. جای تاسف است که بسیاری از کشورهای جهان بدون داشتن پشتوانه تاریخی سعی دارند هویتی جعلی برای خود بسازند حال آنکه ایران اسلامی با این پشتوانه قوی و هویتی ریشه‌دار چنان که باید از داشته‌های خود در تولید و فیلم و دیگر کالاهای فرهنگی بهره کافی نبرده است. با این توضیح باید اذعان داشت اصحاب فرهنگ و هنر در تکریم پیشکسوتان دفاع مقدس همه سعی خود را به کار نبرده‌اند.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار