پشتیبانی جنگ بر دوش زنان اسفراینی/ نقش مادری و همسری در دفاع مقدس

مادران، همسران، خواهران و دختران رزمندگان نقش به سزایی در ترویج ارزش‌ها و فرهنگ روزهای آتش و خون دارند و فرهنگ ایثار و روحیه‌ شهادت طلبی را به مردان، پسران، جوانان منتقل می‌کنند.
کد خبر: ۴۱۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶ - 22September 2020

پشتیبانی جنگ بر دوش زنان اسفراینی/ نقش مادری و همسری در دفاع مقدسبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، اگر مادران، همسران و خواهران و دختران شهدا در بین ما نبودند و شاهد افتخار آن‌ها بر شهادت عزیزان شأن نبودیم، اینک به طور قطع و یقین، فرهنگ ایثار و روحیه‌ی شهادت طلبی در میان مردان، پسران، جوانان نبود.

پس امروزه رسالت زنان بسی سنگین‌تر است! اگر دیروز، ما با تهاجمی نظامی دشمن مواجه بودیم، امروز با شبیخون فرهنگی مواجهیم، که این برای هر جامعه جامعه‌ای، سلاحی بس برنده‌تر است.

از این رو باید خود را موظف و مکلف بدانند تا با سلاح ایمان، علم، عفت، پاکدامنی، ایثار، شجاعت و شهامت و با الگوپذیری از شیر زنان دیروز و امروز و با جدیت و تلاش، شاهد بالندگی و گسترش روز افزون اسلام و انقلاب در سرتاسر جهان باشیم.

اگر از همه مسائل و جنبه‌های مختلف جنگ، ایثار و فداکاری‌های سربازان و مبارزان سخن گفته شود و از نقش پراهمیت مادران و همسران آن‌ها صحبتی به میان آورده شود، به طور قطع حق مطلب بدرستی ادا نشده است، درست است که جنگ اصولاً یک فعالیت مردانه محسوب می‌شود و بی‌باکی و شجاعت فراوانی را طلب می‌کند، اما باید توجه داشت که در پرورش این روحیه و خلقیات جنگی، زنان و همسران رزمندگان نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

در هنگام جنگ و دفاع یک ملت در برابر حمله دشمن، تنها اعزام مردان به صحنه‌ی نبرد ضامن پیروزی نخواهد بود، بلکه حمایت و پشتیبانی از نبرد، تحریک و تشویق مردان به حضور مداوم در جبهه، مراقبت از کودکان و حفظ کانون گرم خانواده، مراقبت و پرستاری از مجروحین و مداوای زخمی‌ها، قبول مسؤولیت و انجام وظیفه به جای مردان و آزادسازی شأن برای شرکت در جنگ، حفظ سنگر‌های پشت جبهه و بسیاری موارد دیگر که جز وظایف زنان محسوب می‌شوند از جمله عوامل مهمی هستند که تأثیر مستقیمی بر روحیه رزمندگان و سرنوشت جنگ داشت.

همین روحیات ناب زنان بود که در موقع اعزام نیرو‌ها به جبهه جشن و شور و شوق به راه انداخته یا به دعا و نیایش پرداخته و هنگام بازگشت نیز به استقبال آن‌ها شتافته و کانون خانواده را در خلال غیبت مردانشان گرم و با محبت نگه می‌داشتند.

فعالیت‌های زنان در جبهه‌ها؛ از خیاطی تا پرستاری

قطعاً که حضور زنان ایرانی درپشت جبهه‌های جنگ، دعوت و حرکت شأن به انجام دادن این قبیل فعالیت‌ها به نقش الگویی زنان صدر اسلام و بانوان عصر پیامبر اسلام حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بخصوص حضرت زهرا سلام‌الله‌علیه و حضرت زینب سلام‌الله‌علیه بر می‌گردد که بر اساس ایدئولوژی اسلامی و برنامه‌های اجتماعی اسلام قرار داشته است.

شرکت در عملیات‌ها، عکاسی، خبرنگاری، پرستاری و امدادرسانی از دلایل عمده حضور زنان در میدان‌های درمید ان‌های نبرد بود.

سامیه احمدزاده که آن روز‌ها دختری چهارده ساله و دانش آموزی دبیرستانی بود می‌کوشید تا نقش خود را به عنوان پشتیبان جنگ به خوبی ایفا کند.

وی که این روز‌ها در سنگری دیگر مشغول تلاش است در گفت‌وگویی گفت: ما در مدرسه خود با کمک همکلاسی‌ها و معلمانمان تلاش می‌کردیم کمک‌های مردمی را جمع‌آوری و برای رزمندگان ارسال کنیم.

احمدزاده ادامه داد: در زمان نبرد، با تهیه و جمع‌آوری مواد غذایی، غذای گرم برای سربازان اسلام تهیه می‌کردیم.

او همچنین گفت: دوختن لباس‌های گرم فعالیت دیگری از زنان حاضر درپشت صحنه بود.

احمدزاده اظهار داشت: در ابتدای جنگ، جنگ زده‌های زیادی را به شهر آورده بودند و متأسفانه وضعیت بهداشتی خوبی نداشتیم ما نیز با جمع‌آوری کمک‌های مردمی اقدام به تهیه اقلام بهداشتی می‌کردیم.

وی در ادامه گفت: مردم از سراسر شهر برای کمک میامدند، یکی اجاق خانه‌اش و دیگری فرش و دیگری تنها پتویش را برای کمک میاورد.

این فعال دوران دفاع مقدس به نقش بی‌بدیل زنان درزمان جنگ اشاره و خاطرنشان کرد: سخت‌ترین بار مسئولیت را در زمان نبرد مادران، خواهران و همسران سربازان به عهده داشتند چراکه در نبود مردان وظایف سنگینی را درجهت محافظت از زندگی به دوش می‌کشیدند.

طلعت رگبار یکی دیگر از زنان به نامِ اسفراینی که ۵ سال تمام تجربه پشتیانی از جنگ را در محدوده اسفراین به عهده داشت گفت: مادران باهمت و باغیرت اسفراینی با غرور و سربلندی پیشانی بند را به پیشانی و چفیه را برگردن فرزندانشان می‌انداختند وان‌ها را راهی جبهه‌های نبرد می‌کردند.

رگبار نیز که اکنون در جبهه بهداشت شهرستان اسفراین مشغول به خدمت است افزود: مسجد اعظم امام، مهدیه و نرجسیه، ۳ پایگاه مهم مردمی بود که زنان با جمع‌آوری کمک‌های مردمی آن‌ها را در این پایگاه‌ها بسته بندی و ارسال می‌کردند.

وی اظهار داشت: هستند مادران شهیدی که هنوز بعد از ۴۰ سال باافتخار چشم به راه پیکر فرزندانشان هستند و این انتظار برایشان شیرین است.

طلعت رگبار که خود خواهر شهیداست در پایان گفت: اسفراین با تقدیم ۴۳۰ شهیدی که همه شأن با پای دل رفتند و با تشییعی با شکوه به شهرشان بازگشتند، برگی زرین را بر خاطرات اسفراین رقم زدند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار