چهل‌سالگی سرو/ سردار کارگر با حضور در برنامه «دست‌خط» خبر داد؛

راه‌اندازی اردوهای راهیان نور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی/ ترویج دفاع مقدس را باید از کودکستان‌ها آغاز کنیم

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به راه‌اندازی اردوهای راهیان نور، براساس رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، گفت: ما در این زمینه، طرحی را آماده کرده و با نماینده وزیر بهداشت در ستاد مرکزی راهیان نور کشور گقت‌وگوهایی را انجام داده‌ایم.
کد خبر: ۴۱۸۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸ - 26September 2020

ترویج دفاع مقدس را باید از کودکستان‌ها آغاز کنیم/ حذف معاونت «پرورشی» در آموزش و پرورش توطئه بودبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بعدازظهر جمعه، با حضور در برنامه «دست‌خط» که از شبکه تهران پخش شد، با اشاره به برگزاری برنامه‌های گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، اظهار داشت: برنامه‌های چهل‌سالگی دفاع مقدس را بعد از ماه مبارک رمضان، از سوم خرداد آغاز کرده و این برنامه‌ها را تنها به هفته دفاع مقدس محدود نکردیم؛ بلکه این برنامه‌ها برای اجرا در چهل و سه هفته آغاز شده و تا پایان سال ادامه دارند.

وی با بیان این‌که همه سازمان‌های کشوری و لشکری در اجرای برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس همکاری کرده‌اند، افزود: در این راستا ۵۰۵ ستاد در کشور تشکیل و بیش از ۲۶ هزار برنامه تعریف شد که یکی از این برنامه‌ها، مراسم تجلیل از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت بود که روز ۳۱ شهریور، همراه با سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله‌العالی) برگزار شد.

وی افزود: همچنین در دوم مهر، هشت موزه دفاع مقدس در هشت استان کشور، به همراه نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس در تهران و استان‌ها، توسط رییس مجلس شورای اسلامی افتتاح شدند.

سردار کارگر با تاکید بر اینکه طبق اساس‌نامه مصوب فرماندهی معظم کل قوا، مسئولیت جلوگیری از تحریف دفاع مقس، قانوناً بر عهده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است، تصریح کرد: برخی به اشتباه فکر کردند که این ضوابط مخصوص نویسندگان کتاب‌هاست، بلکه ما این ضوابط را برای کسانی که بر کتب دفاع مقدس نظارت دارند، تعیین کرده‌ایم؛ البته بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سال‌هاست که بر کتب دفاع مقدس نظارت می‌کند؛ اما ما امروز این موضوع را ضابطه‌مند کرده‌ایم.

وی با اشاره به انتشار اسناد دفاع مقدس، گفت: اسناد دفاع مقدس محرمانگی ندارند، مگر اینکه استثنایی وجود داشته باشد که آن هم زیر ۵ درصد بوده و فعلا وقت آن نیست که منتشر شوند.

سردار کارگر با بیان اینکه مسئولیت اجرای ۶۸ کلان‌پروژه که تمام ابعاد جنگ تحمیلی در آن دیده شده، بر عهده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار داده شده است، گفت: این ۶۸ کلان‌پروژه که به‌عنوان «جعبه سیاه جنگ» نیز شناخته می‌شود، در برگیرنده موضوعاتی نظیر چگونگی آغاز جنگ، عملیات‌ها، مسائل اقتصادی و سیاسی است که از جنگ‌های قبل از دفاع مقدس آغاز شده و مسائلی نظیر انقلاب اسلامی، غائله ضد انقلاب، چگونگی تشکیل بسیج و... را نیز در بر می‌گیرد.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به کمبود آثار فاخر حوزه دفاع مقدس خصوصاً آثار نمایشی و سینمایی، گفت: این کمبود چند علت دارد که اولین علت آن، عدم دسترسی به اسناد و مدارک دفاع مقدس بوده است و دوم این‌که در حمایت از این آثار، آن‌گونه که باید و شاید، همه دستگاه‌ها در این زمینه همت نکرده‌اند و سوم هم این‌که ساخت فیلم‌های دفاع مقدس واقعاً پُرخرج است؛ البته یک شورایی را تشکیل داده‌ایم، تا بتوانیم از این موضوع پشتیبانی کنیم.

رییس ستاد مرکزی راهیان نور کشور، با اشاره به راه‌اندازی اردوهای راهیان نور، براساس رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، تصریح کرد: ما در این زمینه، طرحی را آماده کرده و با نماینده وزیر بهداشت در ستاد مرکزی راهیان نور کشور گقت‌وگوهایی را انجام داده‌ایم؛ البته یادمان‌های دفاع مقدس تعطیل نشده‌ و بازدیدها هم‌اکنون نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی صورت می‌گیرد؛ اما اعزام کاروان‌های راهیان نور فعلاً متوقف شده است.

وی با بیان این‌که تاکنون اتفاق نیافتاده است که مسئولی ما را در زمینه ترویج دفاع مقدس یاری نکرده باشد، خاطرنشان کرد: دولت‌ها با دیدگاه‌های مختلف، می‌آیند و می‌روند؛ اما در موضوع دفاع مقدس، همه مسئولان وحدت نظر داشته و دارند؛ چراکه ما در دفاع مقدس توانستیم روی پای خود بایستیم و امروز هرچه داریم، از دفاع مقدس است؛ البته در ترویج دفاع مقدس، فاصله‌ با آن افقی که در نظر داریم، زیاد است.

سردار کارگر با اشاره به این‌که هنوز برای ترویج ارزش‌های دفاع مقدس، آن همت لازم صورت نگرفته است، گفت: من خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در سال ۱۳۹۶ عرض کردم که ما در پنج سال گذشته، در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، اندازه ۲۰ سال کار کرده‌ایم؛ ولی اندازه ۵۰ سال دیگر هم هنوز کار داریم.

 وی با تأکید بر این‌که امروز باید دفاع مقدس را درست برای جوانان تبیین کنیم، بیان داشت: باید ارزش‌های دفاع مقدس را در ضوابط و مقررات خود تعریف کنیم و از طرفی دیگر، آن را به کتاب‌های درسی دانش‌آموزان ببریم و حتی ترویج دفاع مقدس را از کودکستان‌ها آغاز کنیم؛ البته این موضوع در کتاب‌های درسی وجود دارد؛ اما به اندازه کافی نیست.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: مسئولان باید ابتدا خودشان عامل شوند؛ چراکه در دفاع مقدس نیز همین‌گونه بود؛ مثلا وقتی حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید، حدود ۲۵ میلیون نفر از اقشار مختلف مردم به صحنه آمدند؛ چراکه ایشان خودش عامل بود؛ بنابراین اگر مسئولان راه همین فرماندهان دوران دفاع مقدس را پیش روند، می‌توانیم در همه زمینه‌ها موفق شویم.

سردار کارگر گفت: ما اگر به منزل، محله، مدرسه و مسجد توجه کنیم، مشکلات‌مان حل خواهد شد؛ امروز باید مساجد ما، همان مرجعیت گذشته را داشته باشند، محله‌ها از بین رفته و منازل و خانواده‌ها را نیز دشمن دارد، تضعیف می‌کند. در موضوع مدرسه نیز، حذف معاونت «پرورشی» در آموزش و پرورش توطئه بود و وقتی هم که دوباره این معاونت را برگرداندند، دیگر قوت گذشته را پیدا نکرد؛ این در حالی است که در دوران دفاع مقدس، اکثراً مسئولان پرورشی بودند که جوانان را به جبهه می‌بردند.

وی با بیان این‌که حذف درس «رهبران آسمانی» از کتاب‌های درسی را پیگیری کرده‌ایم و مسئولان قول داده‌اند که آن را اصلاح کنند، تصریح کرد: ما در حال پیگیری این موضوع هستیم و از این مسائل به‌راحتی نمی‌گذریم؛ البته اصل را بر این نمی‌گذاریم که قصد و غرضی در کار است؛ بلکه این موضوعات ناشی از کج‌سلیقگی است. دشمن اگر بخواهد در جنگ نرم نفوذ کند، هیچ‌وقت مستقیماً وارد نمی‌شود؛ بلکه از امثال من که ادعای مذهبی بودن می‌کنم، وارد می‌شود؛ بنابراین باید در جنگ نرم، به دنبال این باشیم که ببینیم لایه‌های پشت آن چیست.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اجرای سند ۲۰۳۰، گفت: می‌گویند که سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش اجرا نمی‌شود؛ اما می‌بینیم که از سال‌های گذشته مطالبی را وارد آموزش و پرورش کردند که با این سند تطابق دارد؛ بنابراین ما باید ببینیم که لایه‌های پنهان در این موضوع کجاست. مثلا یک زمانی ابلاغ کرده بودند که دانش‌آموزان را به مزار شهدا نبرید؛ چراکه روحیه آن‌ها خراب می‌شود؛ وقتی ما پیگیری کردیم، گفتند که ما منظورمان این بود که دانش‌آموزان را به غسالخانه‌ها نبرند!

سردار کارگر با بیان این‌که جلسات ما مکرراً با آموزش و پرورش ادامه دارد، تأکید کرد: امروز در موضوع «مقاومت»، بسیاری از مطالب دارد وارد کتاب‌های درسی می‌شود؛ مثلا موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی، وارد کتاب‌ها شده است. از سویی دیگر نیز لازم است تا به نوشت‌افزارها و نظیر آن توجه کنیم که در این صورت، می‌توانیم اثرگذار باشیم.  

وی با انتقاد از افرادی که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را متهم به برخورد‌های سلبی می‌کنند، بیان داشت: گاهی‌وقت‎ها در کتاب‌ها موضوعی را می‌نویسند که اصلا وجود نداشته و انحراف و دروغ در آن وجود دارد که می‌توان گفت در ۳۰ درصد کتاب‌ها، ابهاماتی وجود دارد که قابل اصلاح هستند.

سردار کارگر ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به ما تذکر دادند که دشمنان دارند پول خرج می‌کنند تا دفاع مقدس را بدنام کرده و آن را به انحراف بکشانند. ایشان همچنین در تذکر دیگری فرمودند که حتی ممکن است دشمنان همایشی هم با عنوان دفاع مقدس برگزار کنند؛ اما آن همایش علیه دفاع مقدس باشد!

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تأکید بر این‌که خواهش من از بزرگان این است که در اظهار نظرهای خود درباره دفاع مقدس دقت کنند، گفت: ممکن است برخی موضوعات فراموش شوند؛ بنابراین باید به اسناد و مدارک مراجعه شود.

وی با اشاره به اقدامات در زمینه ثبت و ضبط مجاهدت‌های مدافعان حرم، تصریح کرد: در این زمینه از شهید حاج قاسم سلیمانی خواهشی کردم که مخالفت نکردند؛ اما با توجه به این‌که اوج عملیات‌ها و درگیری‌ها بود، ایشان ملاحظاتی داشتند؛ اما تقریباً از سال ۱۳۹۶ یا اوایل سال ۱۳۹۷، شهید حاج قاسم سلیمانی، میل به این موضوع پیدا کرده و در اوایل سال ۱۳۹۸ بود که سازمانی را برای حفظ و نشر ارزش‌های جبهه مقاومت، در نیروی قدس سپاه راه‌اندازی کردند.

سردار کارگر به موضوع استفاده از ظرفیت ورزشکاران و هنرمندان در راهیان نور اشاره کرد و بیان داشت: مرحوم «داوود رشیدی» مدتی را در زمینه اجرای تئاتر خیابانی، در راهیان نور زحمت می‌کشید؛ البته به‌دلیل محدودیت منابع، نمی‌توانیم از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده کنیم.

وی با تشکر از رسانه ملی، گفت: صدا و سیما همیشه پای نظام و ارزش‌ها ایستاده است؛ البته اشکالاتی نیز وجود دارد؛ اما یکی از پرچمداران فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس، صدا و سیماست.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، با بیان این‌که دفاع مقدس الطاف خفیّه الهی بود، بیان داشت: اگر به میزان تسلیحات ارتش عراق نگاه کنیم، خواهیم دید که مثلا عراق در ابتدای جنگ تحمیلی، ۳۰۰ هواپیمای جنگنده داشته است که ما در طول جنگ، ۳۰۰ هواپیمای آن را منهدم کردیم؛ اما در پایان جنگ ۶۰۰ هواپیما داشته است. ما تمام اعتقادمان به خدا و سپس به رهبری امام خمینی (ره) بود و از طرفی دیگر، رزمندگان گوش به فرمان امام (ره) بودند.

وی با اشاره به طرح مسائلی مبنی بر اختلاف نظرهای ارتش و سپاه در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: جنس ارتش با جنس سپاه، از نظر طراحی، تاکتیک و نوع جنگ، متفاوت بود؛ اما این دو نهاد انقلابی از ابتدا تا انتهای جنگ باهم همکاری داشتند و برخی اوقات به‌صورت ادغامی عمل می‌کردند؛ اگرچه گاهی‌وقت‌ها اختلاف نظرهایی وجود داشت؛ اما فرماندهان می‌نشستند و باهم صحبت می‌کردند.

سردار کارگر با اشاره به پایان جنگ تحمیلی و پذیرش قطعنامه ۵۹۸، خاطرنشان کرد: در ایام پایانی جنگ، از لحاظ امکانات و مسائل دیگر مشکلات زیاد شده بود؛ اما خیلی‌ها منتظر نبودند که جنگ به این صورت به پایان برسد. به هرحال تصمیم با فرمانده کل قواست و ما باید این موضوع را بپذیریم و این تصمیم هم برای مصالح کشور بود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها