چهل‌سالگی سرو/ سردار نایینی:

تاریخ‌شفاهی دفاع مقدس، سرمایه‌ای ملی است

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: نگاه ما به تاریخ شفاهی فرماندهان، نگاه به حفظ سرمایه‌های ملی است چرا که تاریخ با روایت هایش می‌ماند و افتخار به گذشته امید به آینده را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر فناوری‌های ارتباطی جدید نیز باعث شده که ما در این فضا با یک جنگ شناختی روبرو باشیم.
کد خبر: ۴۱۸۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸ - 26September 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار علی‌محمد نایینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در نشست واکاوی عملیات ثامن الائمه (ع) که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با بیان اینکه «کتاب جامع کارنامه عملیات ثامن‌الائمه (ع)» در دست تالیف و انتشار است و امیدواریم تا پایان سال منتشر شود، اظهار داشت: عنصر اصلی در مدیریت و فرماندهی جنگ عقلانیت و تدبیر بود، به عبارت دیگر این عنصر در سازماندهی نیرو‌های مردمی، اتخاذ استراتژی‌های تهاجمی، تاکتیک‌های جنگ موثر، منحصر به فرد، شجاعانه و مبتکرانه بود بنابراین اجرای عملیات ثامن الائمه (ع) بدون در نظر گرفتن این ویژگی‌ها امکان‌پذیر نبود.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از اسناد و نوار‌های ضبط‌شده راویان جنگ در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مربوط به جلسات طرح عملیات است و ۲۰ درصد دیگر مربوط به مدیریت نبرد‌ها، تصریح کرد: به عنوان مثال در عملیات والفجر ۸ که نزدیک به ۸۰ روز به طول انجامید، هفت ماه طرح عملیاتی داشتیم.

نائینی افزود: نگاه ما به تاریخ شفاهی فرماندهان، نگاه به حفظ سرمایه‌های ملی است چرا که تاریخ با روایت هایش می‌ماند و افتخار به گذشته امید به آینده را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر فناوری‌های ارتباطی جدید نیز باعث شده که ما در این فضا با یک جنگ شناختی روبرو باشیم.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ادامه با بیان اینکه دفاع مقدس برای ما بازدارندگی و اقتدار ملی ایجاد کرد، درباره جلد دوم تاریخ شفاهی سردار صفوی گفت: این اثر حاصل ۲۹ جلسه گفت‌وگو است که اغلب این گفت‌وگو‌ها را هم مرحوم اردستانی رئیس سابق مرکز اسناد و تحقیقات جنگ و بخشی هم محسن رخصت‌طلب انجام داده‌اند؛ سرلشکر صفوی در این کتاب به تشریح عملیات‌های طی سال‌های ۶۱ تا ۶۵ می‌پردازد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها