مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان:

زبان هنر بهترین روش برای انتقال معارف دفاع مقدس به نسل جوان است

سرهنگ «حسین مصطفی پور» با بیان اینکه از زندگینامه تک تک بانوان سلحشور دفاع مقدس باید فیلم و سریال ساخت، گفت: زبان هنر بهترین روش برای انتقال معارف دفاع مقدس به نسل جوان است.
کد خبر: ۴۱۸۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳ - 26September 2020

زبان هنر بهترین روش برای انتقال معارف دفاع مقدس به نسل جوان است

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، سرهنگ «حسین مصطفی پور» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان امروز در آیین تجلیل از ۴۰ بانوی پیشکسوت و رویشی انقلاب اسلامی که به مناسبت هفته دفاع مقدس در حسینیه شاهد و ایثار رشت برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایثارگری، رشادت ، فداکاری و مقاومت های شهدا و رزمندگان، اظهار داشت: ملت ایران با ایثار و از خودگذشتگی از هشت سال دفاع مقدس برهه ای درخشان از تاریخ کشور را رقم زدند و در برابر تهاجم دژخیمان استکباری سربلند بیرون آمدند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه عزت و اقتدار و آرامش و امنیت کشور را مدیون شهدا و رزمندگان و خانواده های معزز آنان هستیم، تصریح کرد: خاصیت دفاع مقدس این بود که همه افراد، اقشار و اصناف سهم خودشان را پیدا کردند و نقش آفرین شدند، لذا دفاع مقدس متعلق به گروه، حزب و صنف خاصی نیست و همه ملت ایران در آن سهیم هستند.

وی با اشاره به حضور رزمندگان در خط مقدم جبهه، افزود: بسیاری از افراد و مجموعه ها نیز بنا بر ظرفیت ها و توانایی های خودشان از جبهه ها حمایت کردند و در پیروزی رزمندگان نقش داشتند.

«حسین مصطفی پور» با بیان اینکه دفاع مقدس همه نظریه های متداول نظامی در جهان را بر هم زد، خاطرنشان کرد: کارشناسان مسائل نظامی که جنگ های مختلف را طراحی و اجرا می کنند، هنوز در تحلیل دفاع مقدس ملت ایران باز مانده اند، زیرا دفاع مقدس در حالی به پیروزی رسید که کشور ما سال های ابتدایی انقلابش را طی می کرد و سازماندهی نظامی و ارتشی نداشت اما توانست تهاجم دشمنان جهانی خود را دفع کند و وجبی از خاکش را از دست ندهد.

وی با اشاره به حمایت ابرقدرت های جهان از صدام در حمله به ایران، تاکید کرد: دو بلوک شرق و غرب که در سال های جنگ سرد در اوج رقابت بودند نیز در همراهی صدام با هم اتفاق نظر پیدا کردند و تسلیحات نظامی خودشان را علیه جمهوری اسلامی به کار بردند، رژیم های مرتجع منطقه نیز با کمک های مالی خود از جنگ علیه ایران حمایت کردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه بیش از ۳۰ کشور جهان در جنگ هشت ساله در مقابل ایران ایستادند، افزود: آن فرهنگ و معارفی که در دوران دفاع مقدس شکل گرفت عامل پیروزی ما بود و ما باید به دفاع مقدس افتخار کنیم.

وی شهیدپروری و رزمنده پروری را مهمترین ویژگی بانوان این مرز و بوم دانست و متذکر شد: بانوان نه تنها حضور مستقیم در جبهه ها داشتند، بلکه نقش معنوی آنان در پشتیبانی از همسران و فرزندان غیر قابل انکار است.

سرهنگ «حسین مصطفی پور» با بیان اینکه تاریخ شفاهی زنان رزمنده و ایثارگر، مادران و همسران شهدا و جانبازان هزاران جلد کتاب می شود، تصریح کرد: متاسفانه به نقش زنان در دوران دفاع مقدس خوب پرداخته نشده و در ثبت تاریخ شفاهی آنان غفلت شده است. این در حالی است که براساس آمار و اطلاعات، ۶۴۲۸ شهید زن دوران دفاع مقدس داریم که ۵۰۰ نفر از آنان مستقیماً در خط مقدم به شهادت رسیدند.

وی ۵۷۳۵ جانباز زن و ۱۷۱ آزاده زن را از دیگر افتخارات شیرزنان ایران دانست و افزود: همچنین ۲۲ هزار و ۸۰۸ پرستار و امدادگر زن و ۲۲۷۶ پزشک زن در بیمارستان های مناطق جنگی حضور داشتند.

 مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه از زندگینامه تک تک بانوان سلحشور دفاع مقدس باید فیلم و سریال ساخت، تاکید کرد: زبان هنر بهترین روش برای انتقال معارف دفاع مقدس به نسل جوان است.

 وی با اشاره به صبر، استقامت و شکیبایی مادران و همسران شهدا، خاطرنشان کرد: امروز همسران جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان قهرمانان واقعی این کشور هستند و نسل جوان باید این قهرمانان واقعی را جایگزین قهرمانان پوشالی کنند.

سرهنگ «حسین مصطفی پور» نقش تربیتی مادران و همسران شهدا را الگوی مادران آینده این سرزمین دانست و افزود: مادران شهدا خودشان فرزندانشان را به جبهه فرستادند و همسران شهدا در نبود همسر شهیدشان برای فرزندان هم پدر بودند و هم مادر، لذا همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند، زنده نگه داشتن یاد و خاطره این الگوهای معنوی، کمتر از شهادت نیست.

«زهرا یعقوب نژاد» مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان نیز در آیین تجلیل از ۴۰ بانوی پیشکسوت و رویشی انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس را دوران طلایی ایثار، مقاومت، فداکاری و از خود گذشتگی دانست و اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس جلوه های زیبایی از ایثار و فداکاری بانوان را در قامت نقش مادر شهید و همسر جانباز و ... شاهد بودیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان تجلیل از بانوان پیشکسوت انقلاب را تجلیل از فرهنگ ناب و اصیل دفاع مقدس دانست نه اشخاص و تصریح کرد: امروز نیازمند ترویج و نهادینه شدن فرهنگ و معارف دفاع مقدس در جامعه هستیم و نسل جوان باید این الگوسازی را داشته باشند.

وی زبان هنر، شعر، داستان، فیلم و... را بهترین وسیله برای معرفی چهره های اصیل و قهرمان دانست و خاطرنشان کرد: بی تردید مادران و همسران شهدا و جانبازان اسوه های صبر و مقاومت هستند، زیرا سخت ترین شرایط را تحمل کرده اند و پای انقلاب ایستاده اند.

«زهرا یعقوب نژاد» مدال افتخار دفاع مقدس را شایسته مادران و همسران شهدا و ایثارگر دانست و افزود: استان گیلان ۳۴۰ زن رزمنده و ایثارگر و ۳۴ زن شهیده دارد و باید به صورت ویژه به این گنجینه ها بپردازیم.

وی خواستار نامگذاری یکی از اماکن و فضاهای عمومی شهری به نام شهدای زن شد و تاکید کرد: برای ماندگاری فرهنگ و معارف دفاع مقدس باید به معرفی شخصیت های نقش آفرین در این دوران پرافتخار پبردازیم و این خدمات باید برای جامعه بازگو شود.

مسئول کمیته زنان دفاع مقدس گیلان، از زنان جامعه خواست مادران شهدا را الگوی فرزنددوستی و فرزندپروری قرار دهند و متذکر شد: مادران شهدا به فرزندان خود زندگی کردن را آموختند و اگر این مادران قدرتمند و سلحشور نبودند چنین شهدای بزرگواری نداشتیم. امروز مادران ۹ شهید، هشت شهید، چهار شهید و سه شهید داریم که خودشان شهدا را بدرقه کردند و حتی آنان را به خاک سپردند.

«زهرا یعقوب نژاد» با بیان اینکه نباید تجلیل از مادران و همسران شهدا را به هفته دفاع مقدس بسنده کنیم، افزود: این الگوها باید برای جوانان یادآوری شود تا تبدیل به فرهنگ شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان از اجرای بیش از ۲۰۰ ویژه  برنامه هفته دفاع مقدس در حوزه زنان و خانواده خبر داد و تصریح کرد: دیدار و تماس تلفنی با خانواده های معظم شاهد و ایثارگر، رونمایی از دو عنوان کتاب دفاع مقدس در حوزه زنان، روایتگری زنان ایثارگر و خانواده های شهدا در صدا و سیما، برگزاری یادواره شهدای دانشجویی، دیدار با خانواده های شهدای سلامت و... از جمله این برنامه هاست که در گیلان اجرا می شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها