چهل‌سالگی سرو/

شکست حصار آبادان در عملیات مشترک ارتش و سپاه+ اینفوگرافی

عملیات ثامن‌الائمه (ع) در مهر سال ۱۳۶۰ و با همکاری ارتش و سپاه به شکست حصر آبادان منجر شد.
کد خبر: ۴۱۸۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲ - 27September 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، عملیات ثامن‌الائمه (ع) اولین حرکت جدی و سازمان یافته نیرو‌های مسلح حمهوری اسلامی ایران در سال‌های آغازین جنگ تحمیلی عراق بر ایران بود که در پنجم مهر ۱۳۶۰ آغاز شد.

اولین پیام موفقیت را تیپ یک پیاده در ساعت ۸:۳۲ روز پنجم مهر اعلام کرد که جاده ماهشهر - آبادان آزاد شد. این پیام، نویدبخش آزادی تمام منطقه شرق کارون بود.

عملیات غرورآفرین ثامن‌الائمه (ع) در شمال آبادان و شرق رودخانه کارون اجرا گردید. این عملیات با شرکت لشکر ۷۷ پیاده و نیرو‌هایی از سپاه پاسداران و بسیج مردمی به اجرا درآمد و بر اثر این عملیات افتخارآفرین، نیرو‌های متجاوز عراقی که از اواخر مهر  ۱۳۵۹ قریب یک سال قسمتی از کرانه شرقی رود کارون را تا شمال جزیره آبادان اشغال و شهر آبادان را در محاصره داشتند منهدم، یا به غرب رودخانه کارون عقب رانده شدند و محاصره آبادان به کلی شکسته شد. در این عملیات بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر از نیرو‌های عراقی به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند و حدود یک لشکر عراقی از صحنه عملیات خارج شد و منطقه‌ای به وسعت ۱۵۰ کیلومتر مربع از لوث وجود دشمن پاک و آزاد شد. بدین ترتیب نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به اولین موفقیت سرنوشت‌ساز خود در طول جنگ تحمیلی دست یافتند.

اینفوگرافی این عملیات توسط مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه منتشر شده است.

شکست حصار آبادان در عملیات مشترک ارتش و سپاه+ اینفوگرافی

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها