چهل‌سالگی سرو/ مدیرکل اداره ارشاد اسلامی یزد:

فرهنگ در چهارچوب یک دستگاه مشخص نیست

«مجید جوادیان‌زاده» مدیرکل اداره ارشاد اسلامی یزد به مناسبت هفته دفاع مقدس در دیدار با مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد گفت: وقتی صحبت از فرهنگ می‌شود فرهنگ در چهارچوب یک دستگاه مشخص نیست و مفهوم کلانی است و همه گروه‌های دولتی و غیر دولتی که نگاه بی‌طرفانه‌ای در دین دارند باید موضوع را پیگیری کنند.
کد خبر: ۴۱۸۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶ - 27September 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، سرهنگ «منصور زارع» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد در دیدار با «مجید جوادیان‌زاده» مدیرکل اداره ارشاد اسلامی یزد ضمن تشکر از حضور وی به مناسبت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همان طور که از اسمش مشخص است با شعار پیش نمی‌رود و در عمل نشان می‌دهد. از نشر آثار گرفته تا چاپ کتب مختلف که زیر نظر هر دو اداره است.

زارع افزود: تعداد کثیری رزمنده داریم که با برنامه‌ریزی مناسب  از جمع کثیری از آنها مصاحبه گرفته شده است.

وی بیان کرد: تا به حال با 2400 رزمنده در قالب 6000 ساعت مصاحبه صورت گرفته که 4000 ساعت آن پیاده‌سازی شده است.

زارع با بیان اینکه امسال جهشی در بحث تولید کتاب داشتیم افزود: امیدواریم با حمایت‌هایی که در دستگاه‌های دیگر صورت می‌گیرد آمار تولید کتب به چند برابر برسد. هر چه قدر در این زمینه تعلل صورت گیرد افرادی که در این حوزه می‌توانند به ما کمک کنند دچار فراموشی می‌شوند و ما این فرصت را از دست می‌دهیم.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: روز 31 شهریور فرمودند: «هر چقدر از جنگ دورتر می‌شویم باید به مفاهیم جنگ نزدیک تر شویم» که یکی از آنها بحث بیان خاطرات و تولید کتاب‌های مختلف است که باید جنبه ادبی و حماسی داشته باشد.

منصور زارع با اشاره به تولید کتب در حوزه کودک و نوجوان اذعان داشت: بسیاری از افراد آمادگی همکاری در این زمینه دارند که باید شناسایی شوند که استاندار یزد دستور حمایت از این موضوع را به سراسر استان دادند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد با اشاره به اهدای حدود 6000 جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس به کتابخانه مرکزی بیان کرد: معتقدیم کل کتاب‌ها بایستی در سراسر کشور توزیع شود و از آنها استفاده شود.

زارع ادامه داد: یکی از اهداف ما در حوزه نشر این است که بخش دفاع مقدس کتابخانه‌های استان را فعال کنیم و در این زمینه فعالیت‌های خوبی را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های مرجع طرفدار خاص خودش را دارد افزود: باید در کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان پراکنده گویی نکنیم و کتاب‌هایی با صفحات کم تولید و خلاصه گویی کنیم که مخاطب خسته نشود.

زارع ادامه داد: تصمیم داریم در دو حوزه خاطرات تلخ و خاطرات شیرین فعالیت کنیم و آن‌ها را جمع آوری کنیم که تصور نشود دوران دفاع مقدس فقط یادآور خاطرات تلخ است بلکه در قبال پیروزی‌هایی هم که به دنبال داشت شیرینی‌هایی هم وجود داشت.

زارع هدف از این حوزه را آشنایی نسل جوان دانست و افزود: قطعاً نقش مردم ایران در دوران دفاع مقدس و چرایی‌هایی که در این زمینه وجود دارد که چرا واژه مقدس برای جنگ به کار برده شده را باید به نسل امروز نشان داد.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: جنگ را اگر روایت نکنیم دیگران هر طور که خواستند روایت می‌کنند.

زارع با اشاره به فضای بسیار معنوی و روح‌بخش مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس یزد برای اجرای کارهای فرهنگی گفت: باید از این فضا در اجرای بسیاری از کارها استفاده کرد. کوچک‌ترین شهید کشور شهید «ذوالفقاری» از شهدای یزد است که باید این شهید دانش آموز 12 ساله یزدی را به دنیا شناساند.

وی با اشاره به رونمایی از 25 عنوان کتاب در هفته دفاع مقدس و گالری یک مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس یزد گفت: تصاویر شهدای یزد که در آینه مقرنس کار شده در دنیا بی نظیر است و یک دورهمی شهدای یزد کار شده است که اثر بسیار فاخری است که توسط هنرمندان یزدی اجرا شده است.

زارع با اشاره به اینکه دفاع مقدس برای قشر خاصی نیست گفت: همه نهادها و دستگاه‌ها اعم از دولتی و نظامی باید دست در دست هم دهند تا در کنار هم با وحدت و یکپارچگی در خدمت میهن اسلامی باشند.

مدیرکل ارشاد اسلامی ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و با یاد و خاطره همه شهیدان هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: فصل مشترکی بین فعالیت‌های این اداره و اداره‌کل ارشاد اسلامی است. که به بهانه‌های مختلف باید گفت‌وگو و هم‌افزایی صورت گیرد. از توان موجود استفاده کنیم تا یک نتیجه موثری داشته باشد. فضای بسیار خوبی در این مدت در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه جنگ یک پدیده فرهنگی است افزود: در جنگ خیلی از ارزش‌ها و باورها نمود پیدا می‌کند و خیلی از هنجارها شکل می‌گیرد. جنگ جایی است که فرهنگ جامعه در آن خودش را متجلی می‌کند از این نظر خیلی از نویسندگان و فیلم سازان و هنرمندان اهل تئاتر و شعر و به طور کلی ادبیات از مضامینی که اتفاق می‌افتد به نو احسن استفاده می‌کنند.

جوادیان زاده ادامه داد: نقش‌های کلاسیک و برجسته دنیا که مورد بررسی قرار می‌گیرد مستقیم و غیر مستقیم به حادثه جنگ متصل می‌شوند. خیلی از فیلم‌ها و رمان‌های بزرگ و حتی آثار نمایشی و آثار حجمی و تجسمی به نوعی به حادثه جنگ منتسب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جنگ ماهیت فرهنگی قوی دارد افزود: امروز با توجه به هشت سال دفاع مقدسی که داشتیم جدا از جنبه‌های متهورانه و شجاعانه که داشته است جنبه الهی نیز داشته که در واقع کامل کننده این دو است. وظیفه داریم که آثار فرهنگی جنگ را ثبت کنیم و بستر مناسبی برای تولید و ثبت آثار با کیفیت فراهم کنیم.

مدیرکل اداره ارشاد اسلامی یزد افزود: بسیاری از دوستان علاقه‌مند در حوزه هنری داریم که دوست دارند از تجربیات جنگ استفاده کنند ولی منبع کافی ندارند و باید با آنها گفت‌وگو شود و فضایی ایجاد شود که درون آن فضا زیست کنند و به برخی از ابهامات و سوالاتشان در حوزه دفاع مقدس پاسخ داده شود.

جوادیان زاده بیان کرد: باید بستری برای هنرمندان فراهم کنیم تا آن‌ها را در دل آن محیط قرار دهیم. باید فضای زیست فرهنگی ایجاد کنیم که رویکرد مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس هم همین بوده است. در کنار آن به کتابخانه تخصصی و به یک جریان رسانه‌ای قدرتمند در حوزه دفاع مقدس نیاز داریم.

وی در پایان با بیان اینکه به یک ناشر قوی در حوزه دفاع مقدس نیاز داریم گفت: همه این موضوعات نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف است. وقتی صحبت از فرهنگ می‌شود فرهنگ در چهارچوب یک دستگاه مشخص نیست و مفهوم کلانی است و همه گروه‌های دولتی و غیر دولتی که نگاه بی‌طرفانه‌ای در دین دارند باید موضوع را پیگیری کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار