میرهاشمی:

عکاسی ایران در دوره انقلاب اسلامی به خودشناسی رسید

مدرس عکاسی مستند «گنجینه عکس دفاع‌ مقدس« را فاخر و کامل توصیف کرد و گفت: روند نگهداری این گنجینه در مسیری بینابینی قرار دارد و این اسناد باید بعنوان یک مرجع حفظ و نگهداری شود.
کد خبر: ۴۱۸۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷ - 27September 2020

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سید عباس میرهاشمی در مصاحبه با «رادیو گفت‌وگو» در خصوص هنر عکاسی در بازتاب حقیقت دفاع مقدس در داخل و خارج کشور اظهار داشت: عکاسیِ ایران در دوره انقلاب اسلامی به خودشناسی رسید که در دوره جنگ، جهشی جدی پیدا کرد.

وی نوع نگاه و عمق بخشی به سوژه را از دیگر مزیت‌های عکاسی جنگ برشمرد و افزود: آن دوران برای عکاسی ما طلایی بود و حضور عکاسان، قدم به قدمِ رزمندگان، منجر به تولیدِ آثاری ارزشمند در آن و لحظه شد.

میرهاشمی عکاسی دفاع مقدس را از چنان شاخصه‌هایی برخوردار دانست که به راحتی در اذهان رسوخ کرده و ماندگار خواهد شد.

به گفته این کارشناس عکاسی، هنرمندان عکاس در جبهه‌ها وظایف خود را بدرستی به انجام رساندند. در جایی که رزمندگان وظیفه داشتند پشت سنگر پناه گیرند، عکاسان دفاع مقدس باید سر را از سنگر بیرون می‌آوردند تا به ثبت لحظه‌ها بپردازند.

میرهاشمی ادامه داد: عکاسان جنگ خطر را به جان خریدند و لذا شهدای بسیاری از جامعه عکاسی داریم که آثاری ماندگار خلق کردند که البته وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند تا این آثار را بدرستی حفظ و نگهداری کنیم.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های عکس دفاع مقدس در کشور‌های مختلف اظهار کرد: این نمایشگاه‌ها با استقبال خوبی روبرو شد و راه‌هایی جدید را پیش روی هنر عکاسی ما قرار داد.

میرهاشمی گفت: امروز در مسیر هنر عکاسی افرادی مطرح حضور دارند که بعد از جنگ کار خود را در عرصه خبر و مستند شروع کردند و حتی در اشل جهانی افرادی بنام هستند که به واسطه تعاملات جهانی شناخته شده می‌باشند.

وی عکاسی ایران را بنا بر رخداد‌هایی نظیر دفاع مقدس کانون توجه خواند و افزود: تجربیات و داشته‌ها به نسل جوان منتقل شده و امروز افتخاری برای ماست که جهانیان، به عکاسانِ ایرانی نگاهی توأم با احترام دارند.

میرهاشمی همچنین تاکید کرد عکاسان ایرانی در حوزه دانشگاهی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و ادامه داد: عکاسی ایرانیان، ویژه این سرزمین است و تاثیرات آن بر دنیای عکاسی قطعا ثبت و ضبط می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان چشم را بر روی حمایت‌ها بست، ولی یقینا می‌توان گفت داشته‌های ما به قدری زیاد است که کار‌های بر زمین مانده بسیاری پیش رو داریم.

میرهاشمی از جمله این اقدامات را حفظ و نگهداری گنجینه عکس دفاع مقدس دانست و افزود: متریال موجود آسیب پذیر است و نگهداری از آن، نیازمند عزم ملی است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار