چهل‌سالگی سرو/ فرمانده سپاه نکا:

نقش مازندران در دفاع مقدس در نمایشگاه هفت‌تپه به نمایش گذاشته شد

سرهنگ مجید شعبانی گفت: نقش مازندران در دفاع مقدس در نمایشگاه هفت‌تپه واقع در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان به نمایش گذاشته شد.
کد خبر: ۴۱۸۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷ - 27September 2020

نقش مازندران در دفاع مقدس در نمایشگاه هفت‌تپه به نمایش گذاشته شدسرهنگ «مجید شعبانی» فرمانده سپاه نکا و مسئول برپایی نمایشگاه دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در ساری با اشاره به چهلمین سالگرد دفاع مقدس و نحوه برپایی نمایشگاه بزرگ دستاوردهای دفاع مقدس اظهار داشت: اواخر مرداد از سپاه کربلا به سپاه نکا ابلاغ کرد مبنی بر اینکه نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ سالگی دفاع مقدس از سوی سپاه نکا در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس صورت پذیرد که بلافاصله هماهنگی‌های لازم با اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سپاه استان و همچنین جلسات متعددی نیز با مسئولین نهادها داشتیم.

وی افزود: در مرحله دوم در سطح استان فراخوان زده شد تا برای طراحی و اجرا از اندیشه فعالین شهرستان‌ها استفاده شود. بر اساس خروجی که داشتیم طرح و نقشه هر نمایشگاه سیر نمایشگاهی خاصی دارد، با توجه به  اینکه ما در یادمان شهدای هفت‌تپه، عقبه‌ای نیز داشتیم از انقلاب اسلامی و فعالیت‌های امام راحل و انقلابیون. پس نیاز به فضاسازی قبل از هشت سال دفاع مقدس و بعد از هشت سال دفاع مقدس بود و در ذهن خود تجسم و اجرا کردیم که در این فضاسازی‌ها جبهه بیشتر در دید است.

فرمانده سپاه نکا اذعان داشت: در بحث نیزار و اقدامات آبی و خاکی و همچنین خاکریزهایی که نماد جبهه و جنگ است و همچنین ادوات بکارگیری شده نیز مدنظر طراح بوده است. همچنین غرفه‌ها بر اساس سال‌های جنگ طراحی و تدوین شد و بر اساس نقش‌آفرینان هشت سال دفاع مقدس اولویت‌بندی شد و از اولین غرفه‌ها، گروه‌های مردمی و بسیجی بودند که به بچه‌های مهدشت و پدافند هوایی شهید ظرافتی بابلسر تحویل داده شد.

شعبانی افزود: غرفه بعدی که سال سوم جنگ است فتح خرمشهر و روز مقاومت مردم ایران نماد آن مسجد خرمشهر بوده است، این فضا فضای مسجد محوری بود و با توجه به نقش جامعه زنان در پشتیبانی جنگ و همچنین اعزام مردان به جلوی جنگ و تربیت نسل آینده مورد نیاز بوده این غرفه به بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه نکا داده شد.

این مسئول ادامه داد: از دیگر غرفه‌ها به حضور مرزبانان نیروی انتظامی در سال‌های بعد از جنگ تحویل داده شد.

وی همچنین گفت: نقش بی‌بدیل جهاد و اوج نقش‌آفرینی جهاد در احداث پل بعثت در اروند رود و عملیات افتخار آفرین والفجر ۸ و ... به غرفه جهاد تعلق گرفت.

شعبانی افزود: غرفه بعدی با توجه به نقش نیروهای امدادی و پزشکان در هشت سال دفاع مقدس و وصل شدن آن به مدافعان سلامت به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شد.

فرمانده سپاه نکا تاکید کرد: نیروی دریایی در برپایی این نمایشگاه سنگ‌تمام گذاشتند و تمامی ادوات و تجهیزات شناور را به نمایشگاه آوردند که حقیقتا حمل و نقل آن بسیار کار مشکلی است.

وی اظهار داشت: پدافند هوایی بابلسر، نیروی دریایی ارتش، حوزه هنری، حوزه هنرمندان، بسیج سازندگی، جامعه روحانیت، سازمان علمی و پژوهشی سپاه کربلا از دیگر نهادهای دارای غرفه هستند.

شعبانی همچنین با اشاره به جایگاه ویژه نیروگاه شهید سلیمی نکا افزود: یکی از نقش‌های مازندران در جنگ که نماد جنگ است نیروگاه شهید سلیمی نکا است که سه بار مورد حمله مستقیم بمب‌افکن‌های دشمن قرار گرفت و همچنان فعالیت خود را با داشتن نیروهای متعهد و روحیه جهادی و ایثارگرانه و مجاهدانه کارخانه و شرکت موتور چهل ساله را حفظ کردند.

این مسئول بیان کرد: هر ساله نیروگاه شهید سلیمی در هفت مهر یادواره شهدا برگزار می‌کند به مناسبت بمباران ۷ مهر سال ۱۳۶۴ که در آن بمباران ۳۳ شهید تقدیم کردند.

این مسئول عنوان کرد: همچنین آخرین غرفه جبهه مقاومت است، نقش رزمندگان و بسیجیان مازندرانی در جبهه‌های مقاومت و شهدای مدافع حرم و یادمان شهدای خان‌طومان نقش مازندران در این اتفاق بزرگ و در محوطه میانی المانی زده شد که نشان از ارزش والای این شهدا است.

وی در پایان با اشاره به اینکه ۱۴ غرفه در این نمایشگاه برپا شد، گفت: با توجه به وضعیت فعلی کرونا برای اینکه حضور مردم در نمایشگاه کمتر باشد فضای رسانه‌ای و مجازی را نیز طراحی کردیم که برنامه جبهه و جنگ از شبکه تبرستان با عنوان کوله پشتی هر شب در حال اکران است که از رزمندگان و فرماندهان دعوت شده و حضور یافتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار