گمانه‌زنی‌ها درباره تحرکات آمریکا برای کنار زدن رئیس‌جمهور مستعفی یمن

یک منبع دیپلماتیک یمنی در واشنگتن اعلام کرد، آمریکا قصد دارد «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور دولت مستعفی یمن را کنار بزند و فرد مورد نظر خود را جایگزین وی کند.
کد خبر: ۴۱۹۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹ - 28September 2020

گمانه‌زنی‌ها درباره تحرکات آمریکا برای کنار زدن رئیس‌جمهور مستعفی یمنبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، رسانه‌های محلی یمن و برخی فعالان رسانه‌ای از تحرکاتی برای پایان دادن به دوره «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن و جایگزین کردن فرد دیگری به جای وی خبر دادند.

بر اساس گزارش وبگاه «المشهد الیمنی»، منابع آگاه به نقل از یک منبع دیپلماتیک یمنی در واشنگتن از تلاش‌های آمریکا در این زمینه خبر دادند و گفتند، دولت آمریکا قصد دارد با کنار زدن هادی، «عبدالعزیز جباری» رئیس حزب موسوم به «العداله» را جایگزین وی کند.

در ادامه این گزارش آمده، آمریکا دنبال این جایگزینی برای دوره انتقالی است تا زمینه برای انتخابات ریاستی و پارلمانی آماده شود.

المشهد الیمنی در ادامه گزارش کرد، دلیل انتخاب جباری توسط واشنگتن محبوبیت مردمی وی به دلیل مواضع مخالف و انتقادی نسبت به ائتلاف متجاوز به یمن است.

منابع آگاه افزودند، دولت آمریکا جباری را به منظور بررسی بحران یمن با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به واشنگتن دعوت کرده و جباری در دیدار با ترامپ و دیگر مقامات کاخ سفید، آن‌ها را در جریان وضعیت یمن قرار داده است.

عبد ربه منصور هادی که از سال ۲۰۱۲ پست ریاست‌جمهوری را در یمن بر عهده گرفته بود در پی تحولات یمن در سال ۲۰۱۵، در ۲۱ ژانویه از این منصب استعفا کرد. وی ابتدا به عدن رفت و ۲۱ فوریه با پس گرفتن استعفای خود، عدن را به عنوان پایتخت خود اعلام کرد.

منصور هادی سپس از عدن به عربستان سعودی گریخت و برای مقابله با انصارالله از این کشور کمک خواست. پس از آن بود که ائتلاف سعودی به بهانه بازگرداندن آنچه دولت قانونی خواند، در مارس ۲۰۱۵ جنگ علیه یمن را آغاز کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها