چهل‌سالگی سرو/ یادداشت

«مردم» تکیه‌گاه اصیل پیروزی‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

گذشت چهار دهه از دوران باشکوه دفاع مقدس توصیه امام خمینی (ره) را بار دیگر به مقامات کشوری و لشکری تداعی می‌کند که عظیم‌ترین عامل اقتدار و موفقیت ایران سترگ و مهم‌ترین سرمایه اجتماعی نظام، مردم هستند و بدون حمایت‌های مردم شریف ایران راهبرد‌ها به سرانجام نمی‌رسد.
کد خبر: ۴۱۹۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳ - 30September 2020

عبرت‌ها و آموزه ها‌ی دفاع مقدسگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ محمد شریعت‌پناه؛ ۴۰ سال از آغاز جنگ تحمیلی می‌گذرد. در تاریخ ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ ارتش وقت عراق با زیر پا نهادن قوانین بین‌المللی و پیمان‌های حسن همجواری از زمین، دریا و آسمان ناگهان به ایران اسلامی یورش آورد و رئیس جمهور وقت عراق صدام حسین وعده داد یک هفته‌ای ایران را فتح خواهد کرد؛ در حالی که صدام تعدادی از شهر‌های مرزی در غرب و جنوب کشور را اشغال کرده بود و ده‌ها هزار نفر از هموطنانمان را به خاک و خون کشیده بود، در داخل کشور فضا بسیار ناآرام و ملتهب بود.

۱۹ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت ستم‌شاهی می‌گذشت و نیرو‌های انقلابی با هواداران حکومت طاغوت و ضد انقلاب درگیر بودند و برخی از استان‌ها شعار جدایی‌طلبی سر می‌دادند. سفارتخانه آمریکا در تهران به لانه جاسوسی و براندازی علیه انقلاب نوپای اسلامی مبدل شده بود لذا به اشغال دانشجویان انقلابی درآمد و آمریکا به تلافی آن مردم ایران را ظالمانه تحریم اقتصادی کرد. وضعیت نابسامان امنیتی و سیاسی در کنار وضعیت بغرنج فشار‌های اقتصادی و پیشروی ارتش صدام در مرز‌های غربی و جنوبی و جنگ تبلیغاتی علیه انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور دست به دست هم داده بود تا ایران در معرض خطر فروپاشی و اضمحلال کامل قرار گیرد.

در چنین موقعیت حساس و تاریخی بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) خواستار وحدت و انسجام جامعه شدند و فرمان دفاع از انقلاب و تمامیت ارضی ایران اسلامی را صادر فرمودند. بدنبال این فرمان نیرو‌های مسلح و طیف‌های مختلف مردم به ویژه جوانان محصل و دانشجو مشتاقانه به سوی جبهه‌های نبرد شتافتند و در برابر متجاوزان بعثی شجاعانه ایستادند. جنگ تحمیلی هشت سال طول کشید و خسارات سنگینی برجای گذاشت. در این جنگ طولانی ملت بزرگ ایران با مقاومت در برابر ارتش عراق و حامیان غربی و عربی آن، به دنیا نشان دادند تا پای جان از آرمان‌های انقلاب اسلامی و سرزمین مادریشان دفاع می‌کنند و متجاوزین را سخت از کرده‌شان پشیمان می‌سازند.

آموزه‌ها و تجارب گرانبهایی که متخصصان، دانشمندان و مهندسان ایرانی در دوران دفاع مقدس کسب کردند سنگ بنای توسعه و عمران وطن قرار گرفت و آبادانی و پیشرفت همه‌جانبه را به ارمغان آورد. در زمینه دفاعی نیز توان بازدارندگی ایران، در موشک‌باران مقر نیرو‌های تروریست داعش در سوریه و پایگاه نظامیان متجاوز آمریکایی در عراق، ساقط کردن پهپاد پیشرفته گلوبال هاوک آمریکا در آسمان ایران، توقیف کشتی انگلیسی در آب‌های دریای عمان، کمک مستشاری به دولت‌های عراق و سوریه، تولید تجهیزات جنگی و... و به بن بست کشاندن نقشه تجاوز و حمله به ایران و ایجاد امنیتی پایدار، با اقتدار به اثبات رسید.

جنگ تحمیلی در کنار آموز‌ه‌ها و تعالیم ارزشمند فرهنگی و اجتماعی آن به ما آموخت باید توانمند و خودکفا بوده و قدرت دیپلماسی را باور داشته باشیم. جنگ به ملت ما آموخت باید روی پای خودمان بایستیم، منافع ملی را در اولویت قرار دهیم، به دانش و استعداد جوانان به ویژه مراکز علمی و دانشگاهی اتکا کنیم، تبعیت از رهبری را سرلوحه برنامه‌ها قرار دهیم و از اختلاف و تشتت پرهیز کنیم.

گذشت چهار دهه از دوران باشکوه دفاع مقدس توصیه امام خمینی (ره) را بار دیگر به مقامات کشوری و لشکری تداعی می‌کند که عظیم‌ترین عامل اقتدار و موفقیت ایران سترگ و مهم‌ترین سرمایه اجتماعی نظام، مردم هستند و بدون حمایت‌های مردم شریف ایران راهبرد‌ها به سرانجام نمی‌رسد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار