چهل‌سالگی سرو/

برگزاری نشست بررسی فیلم «خاطرات موتور سیکلت» در مازندران

نشست نمایش و بررسی فیلم «خاطرات موتور سیکلت» در حوزه هنری مازندران برگزار شد.
کد خبر: ۴۱۹۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱ - 01October 2020

برگزاری نشست بررسی فیلم «خاطرات موتور سیکلت» در مازندرانبه گزارش دفاع‌پرس از ساری، به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس، عصر چهارشنبه (۹ مهر) فیلم مستند «خاطرات موتور سیکلت» ساخته «امیر حسین نوروزی» با گردهمایی جمعی از فعالان فرهنگی هنری و علاقمندان به نمایش گذاشته شد.

این فیلم مرور خاطرات موتور سوارانی است که ابتدای جنگ توسط دکتر چمران جهت حضور در گروه جنگهای نامنظم به مناطق جنگی فراخوان شده و به رغم روحیه و شور جوانی و استفاده تفریحی از موتور سیکلت در پیستهای اطراف تهران و شهرستان‌ها، این افراد به یکباره به نیروهای کاربردی در مناطق عملیاتی بدل شدند.

در ادامه این نشست «رضا اکبریان» فیلمساز و «حسین حسین‌زاده» فعال فرهنگی و فضای مجازی و مسئول سازمان فضای مجازی سراج استان به عنوان کارشناسان این برنامه، ویژگی‌های ساختاری مستند و همچنین مسائل محتوایی آن را مورد بررسی قرار دادند.

اکبریان خلق لحظه‌های اثرگذار را یکی از ویژگی‌های مهم فیلم برشمرد و چینش مناسب تصاویر آرشیوی جهت ایجاد یک روند منطقی و منسجم در فیلم را موفق عنوان کرد.

وی مستند «خاطرات موتور سیکلت» را واجد ساختاری تلویزیونی عنوان کرد و افزود: فیلم بیش از هر چیز به جریان موتور سوارانی می‌پردازد که با وجود روحیه خاص و مرسوم این طیف، سر از جنگ در آورده و جذب شهید چمران میشوند. اما قرار دادن سوژه محوری به نام «جلیل» از آنجا که فیلمساز تماما به وی نپرداخته و گاه فیلم او را رها می‌کند، برای مخاطب سوالی بی‌پاسخ است. (گرچه در پایان فدراسیون به افتخار جلیل مسابقه‌ای را هم طراحی و اجرا می‌کند).

همچنین «حسین‌زاده» در ادامه این نشست با اشاره به موضوع جذاب فیلم، جریان دفاع مقدس را سرشار از سوژه‌های بکر و جالبی عنوان کرد و گفت: امروزه پرداختن به این موضوعات هم از بعد سندیت حائز اهمیت است و هم به جهت توجه به لایه‌های مختلف و پنهان دوران جنگ.

وی ادامه داد: خاطرات موتور سیکلت به خوبی از سطح یک اتفاق به لایه‌های وجودی انسان رفته و با لحنی صمیمی و راحت نشان می‌دهد که چگونه عده‌ای جوان علاقمند به موتورسواری و سرعت و اکروبات تا مرز شهادت  رفته و حتی عده‌ای از آنان به این مقام نائل می‌شوند.

شایان ذکر است که برنامه فوق با همکاری واحد هنرهای تصویری حوزه هنری مازندران، سازمان فضای مجازی سراج و خانه سینمای مستند مازندران  برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها