یادداشت/ بهرام مرادی؛

دختران و همسران شهدا هر یک سفیری برای حفظ فرهنگ ایثار و پایداری

دختران و همسران شهدا و آزادگان و رزمندگان همواره ياد آن‎هایی كه برای هميشه در نگاه عاشقان، حماسه شدند و ياد مردانی كه حماسه پيروزی را خلق کردند را گرامی بدارند و در راه ترویج و نشر و حفظ این ارزش‌های پرافتخار دفاع مقدس با تبلیغ منفی و تحریف دشمنان مقابله بنمایند و هر یک سفیری برای این فرهنگ ایثار و پایداری باشند.
کد خبر: ۴۱۹۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰ - 03October 2020

دختران و همسران شهدا هر یک سفیری برای حفظ فرهنگ ایثار و پایداریبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تهران - بهرام مرادی؛ ضبط و ثبت صحیح و ماندگار یک واقعه در تاریخ و اذهان و اوراق، نیاز به مقدماتی دارد. اصلی‌ترین مقدمه همسویی یا ناهمگونی شدید و واضح، با مشترکات افراد زمان وقوع آن حادثه است؛ به‌گونه‌ای که توجه عام و خاص را به خود جلب کند. هر چه قدر که این مسائل مشترک مهم‌تر و اساسی‌تر باشد؛ هر چه شاهدان و درک کنندگان آن‌ها از حیث تعداد گسترده و از حیث موقعیت‌های اجتماعی دایره وسیع­تری از اقشار جامعه را به خود مشغول کرده باشد و یا این‌که جزء مسلمات عقلی باشد؛ به‌طور طبع ثبات بیشتری پیدا خواهد کرد و به اعصار دیگر بهتر منتقل می‌شود.

   ازجمله‌ حقایقی که در تاریخ اسلام این ویژگی‌ها را دارا بوده است مسئله‌ تعیین خلافت پیامبر (ص) از طرف خود ایشان، در صحنه‌های گوناگونی به‌ویژه در غدیر خم است. این موضوع ازلحاظ گستره‌ کمی و کیفی مخاطبان در غدیر خم و ابراز علاقه و تأیید و تصدیق نسبت به خلافت حضرت علی (ع) و فرزندان پاک و مطهر ایشان و از طرف دیگر ازلحاظ استدلال‌ها و براهینی که هر عقل سلیمی می‌تواند بنا بر شناخت منصفانه‌ حضرت امیر (ع) به کار ببرد، و حکم بر این موضوع کند؛ از امتیازات ویژه‌ای برخوردار‌است. حال اگر گروهی بخواهند این موضوع مسلم را انکار و یا حتی از اذهان مردم پاک کنند باید دست به دامان اعمالی شوند که به‌شدت در جهت خلاف آن باشد. این ناهمگونی، وجدان‌های بیدار و عقل‌های سلیم را راضی به پذیرش نمی‌کند؛ مگر این‌که حجاب‌هایی برآن مستولی شده باشد.

   وقوع واقعه‌ کربلا حاصل پیکار جبهه­ حق در دفاع از این حق مسلم است که به ‌خوبی در ذهن تاریخ ثبت‌شده؛ با جبهه­ باطل که از هر تلاشی برای محو این حافظه ‌قطعی دریغ نکرده است. از عللی که مؤثر در تثبیت واقعه‌ کربلا و انتقال پیام‌های آن در اذهان و قلب مردم در ورای زمان وقوع آن است، شخصیت‌های صحنه‌ کربلا، متناسب با موضوع، حضرت زینب (ع) است.

 تکمیل شهادت امام حسین (ع) با اسارت این بانوی قهرمان بود. چون اگر حضرت زینب (ع) نبود، شهادت امام علی (ع) نتیجه‌ای در برنداشت. چون تلاش‌های مکارانه‌ ابن زیاد و یزید در این راستا بود که حضرت سیدالشهدا و یاران ایشان را از خوارج و شورشیان دین خدا معرفی کنند و هدف ایشان را که جز احیای دین خدا و پیغمبر (ص) نبود، به‌گونه‌ای جلوه دهند که گویا به دنبال کسب قدرت و حکومت بودند.  البته تا حدی هم در این امر موفق شده بودند و مردم کوفه را پس‌ ازاین که خود نامه‌ بیعت را برای امام فرستاده بودند؛ از قصد خود بازگرداندند.

 شیر زن قهرمان کربلا، با افشاگری‌ها و روشنگری‌های بی‌محابا نه در خطبه‌ها و نوحه‌سرایی‌ها به تبیین اهداف امام حسین (ع) می‌پردازند. اگر کاروان سالار اسیران، صفحه‌ دیگر حادثه‌ عاشورا را به عهده نمی‌گرفت: 

  1. موج وسیع تبلیغات دشمن؛
  2. فرهنگ ضد ارزشی مردم آن زمان که ساخته‌ و پرداخته‌ نیم‌قرن بود؛
  3. فاصله‌ شهرها و اینکه هر خبری مدتی طول می‌کشید تا منتشر شود؛
  4. حاکمیت دشمن و منزوی بودن اهل‌بیت (ع)؛

   و امور دیگر زمینه‌ساز این می‌شد که امام به شهادت برسد و بعد از مدتی هم با یک خبر دروغین که خود ساخته بودند، منعکس شود که مثلاً امام در برخورد با یک کاروان سارقین درگیر شد و قضیه تمام شد. ولی برنامه‌ریزی دقیق امام و حتی دور شدن از مکه و همراه آوردن زینب (ع) و زن و بچه‌های کوچک به‌گونه‌ای بود که شهید شود. ولی کوچک‌ترین حادثه و خبری مخفی نماند.

بنابراین بر دختران و همسران شهدا و آزادگان و رزمندگان هماره ياد آن‎هايی كه برای هميشه در نگاه عاشقان، حماسه شدند و ياد مردانی كه حماسه پيروزی را خلق کردند را گرامی بدارند و در راه ترویج و نشر و حفظ این ارزش‌های پرافتخار دفاع مقدس با تبلیغ منفی و تحریف دشمنان مقابله بنمایند و هر یک سفیری برای این فرهنگ ایثار و پایداری باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار