معرفی کتاب؛

شناخت‌نامه شهید «جعفر شیرسوار»

کتاب شناخت‌نامه شهید «جعفر (بهروز) شیرسوار» از سوی نشر «رسانش نوین» و با حمایت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به چاپ رسیده است.
کد خبر: ۴۲۰۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴ - 05October 2020

شناخت‌نامه شهید «جعفر شیرسوار»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، کتاب شناخت‌نامه شهید «جعفر (بهروز) شیرسوار» به قلم «زین‌العابدین درگاهی» از سوی نشر «رسانش نوین» و با حمایت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به چاپ رسیده است.

در این کتاب 48 به موضوعات «تولد»، «تحصیلات»، «ازدواج»، «بازاندیشی و آغازی دیگر»، «شور انقلابی»، «عرصه جان‌فشانی»، «مجروحیت»، «شهیدان را شهیدان می‌شناسند»، «لحظه عروج»، «ویژگی‌ها» و «قسمت‌هایی از وصیت‌نامه و سخنرانی» پرداخته شد.

شهادت طلبی

یکی از ویژگی‌های بارز مبارزان و انقلابی ها آمادگی و پذیرش هرگونه خطر و سختی های راه است، نهایت مسیر را کشته شدن در راه خدا «شهادت» می‌بیند. «شهادت طلبی» یکی از عناصر مهم و اصلی بابر های مردان خدا و از مهمترین عوامل محرک عارفان مسیر حق است. مشتاق را که سر برود در وفای یار آن روز روز دولت و روز ظفر بود (سعدی)

جوانان پرشور و انقلابی به تبعیت از حماسه سازان عاشورا، اطاعت از امام و پذیرش شهادت را به شیرینی عسل پذیرا شدند و در راه دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی و مرزهای جمهوری اسلامی جانانه قدم نهادند و تا پای جان بر سر آن ایستادند شهادت‌طلبی رزمندگان یکی از کارساز ترین عوامل جهاد و مقابله با دشمن بود و این آرزوی بدیهی همه جهادگران بود، سردار شیرسوار از خیل این رزمندگان آرزومند بود.

علیرضا ذبیحی از همرزمان شهید «شهادت‌طلبی» را از «آرمان‌های بزرگ» شیرسوار می‌داند و بر آن است که شهید همیشه از خداوند درخواست شهادت می‌کرد.» (پ،۳ :۱۰۰). ملکیان همسر شهید می‌گوید شبیه پس از دیدار خانواده شهدا از کنار پایگاه سپاه عبور می‌کردیم که مزین به تصویر شهدا بود شیرسوار با دیدن عکس‌ها با حالت محزونی گفت: «تمام جایگاه ها پر شد و جایی برای عکس ما نیست» (توکلی،۱۳۸۲: ۱۹۵).

محمود قربانی همرزم می‌گوید: عراقی‌ها به هفت‌تپه بارها حمله هوایی داشتند زخمی شدن و شهادت نیروها همه را کلافه می‌کرد یک روز شیرسوار مرا به محل فرماندهی خواست سراسیمه رفتم مرا به یک لیوان شربت آبلیمو میهمان کرد از وضعیت نیروها و عملیاتی که در پیش‌رو داشتیم سخن گفت در حالیکه عرق از سر و رویش می ریخت گفتم: «روز موعود نزدیک است روزی که بچه‌های رزمنده دمار از روزگار دشمن در می‌آوردند». در جوابم گفت: «محمود دلم می‌خواهد در هجوم رویارویی و تن به تن با دشمن شهید شوم... بچه‌ها خون عاشورا را در رگهای خود دارند و هر روز از من سراغ عملیات را می‌گیرند و بچه‌ها بگو که آن روز بزرگ نزدیک است. از آن روز به بعد این شعر را زیر لب زمزمه می کرد. (پ۴: ۲):

حسرت نبرم به خواب آن مرداب

کارام درون دشت شب خفته است

دریایم و نیست باکم از توفان

دریا همه عمر خوابش آشفته است. [شفیعی کدکنی]

ناصر باباپور گل افشانی می‌گوید: «راننده آمبولانس گروهان دوم گردان مسلم بودم. با چند خمپاره ۶۰ تعدادی از بچه‌ها زخمی و شهید شدند، چند شهید و مجروح را به پشت خط انتقال می‌دادم؛ در راه شیرسوار را دیدم که با [موتور] هیوندای فرمان بلند می‌آمد. ایشان معاون گردان مسلم و شهید بهداشت فرمانده بودند. پس از ایستادن دید که گریه زاری می‌کنم، موضوع را برایش گفتم. با آرامش گفتند: «اصلاً ناراحت نباشید، ما برای شهادت آمدیم جبهه، گریه کردن و ناراحتی اصلا معنا ندارد» (پ،۴: ۸).

آن کربلا بترسد و از قتل غم خورد

او عاقل است و شیوه مجنون دگر بود

(سعدی)

علی‌اکبر خنکدار همرزم شهید می‌گوید: «روحیه شهادتطلبی [داشت] و به دنبال شهادت بود» (پ،۳: ۶۴). «اکثر اوقات که در جمع نیروهای گردان یا جمع خودی و مسئولان صحبت می‌کرد، بحث شهادت بود. همیشه مشتاق و جلودار این بود که شهادت نصیبش شود. دعاهایی که در جلسات انجام می‌داد، موید همین موضوع است» (پ،۳: ۵۹). حسن فروتن، از همرزمان شهید می‌گوید: «آرزو داشت شهید شود» (پ،۳: ۹۰). حسن قاسمی یکی از بهترین آرزوها و خواسته‌های ایشان را شهادت‌طلبی می‌داند و می‌گوید: «واقعاً می‌خواست که شهید بشود، علاقه‌مندی ایشان به شهادت بود که... پیغام داد تا شهید نشوم و نمی‌گردم»  (پ،۳: ۷۵).

خانم ملکیان، همسر شهید بر آن است که شیرسوار«در رختخواب مردن را ننگ می‌شمرد... وقتی یارانش به شهادت می‌رسیدند، ناراحت می‌شد و می‌گفت: بار الها، چرا مرا شایسته شهادت نمی‌دانی؟ ای کاش من جای نیروهایم بودم» (پ،۳ الحاقی،۱۲۳).

ولایت پذیری

یکی از ویژگی‌های اندیشه‌ای شهید شیرسوار دلدادگی به امام خمینی (ره) بود در دوره سخت و پر تب و تاب انقلاب و پس از پیروزی گوش به فرمان امام بود «امام را بسیار دوست داشتند و به امام عشق می‌ورزیدند» (پ،۳: ۷۴) به بیان حسن فروتن از همرزمانش: «ولایت فقیه را محور انقلاب [می‌دانست] و حمایت از ولایت را بدون چون و چرا پذیرفت» (پ،۳: ۸۹.) علیرضا ذبیحی، دوست و هم وزن شهید می‌گوید: «او عاشق امام بود، امام را نایب امام زمان (ع) می‌دانست و تابع محض از امام بود. ولایت فقیه را استمرار حرکت انبیا می‌دانست... و می‌گفت: از امام اطاعت کنید تا هم در دنیا سعادتمند شوید و هم در آخرت، عزیز» (پ،۳: ۹۷). یکی از توصیه‌های شهید شیرسوار به دیگران مسئله ولایت فقیه بود؛ علی اکبر خنکدار، همرزم شهید می‌گوید: «تابع محض ولایت فقیه بود... به کلیه افراد زیر دست و دوستانش توصیه می‌کرد که تابع ولایت فقیه باشند و از عوامل ولایت فقیه پیروی کنند» (پ،۳: ۶۰).

رعایت حق الناس

تربیت نفس شهید شیرسوار آنچنان بود که در مسائل شخصی تلاش می‌کرد، حق الناسی به گردن نداشته باشد مادر شهید می‌گوید: «اگر مقداری پول از دیگر را می‌گرفت در دفتر یادداشت با ذکر تاریخ می‌نوشت و در اسرع وقت این خود را پرداخت می‌کرد» (پ،۳: ۹).

او در وصیت نامه‌اش به موارد قابل تعاملی اشاره کرده است؛ مواردی از حق الله چون قضای نماز، روزه و... بر گردن داشت. پس از آن حق الناس اشاره کرده است، نام چند نفر با ذکر مبلغ یادآور می‌شود که پرداخت شود؛ جالب توجه آن است که به مواردی خاص هم اشاره کرده است: امام زمان (عج) ۳۰۰۰ تومان؛ به نیت اموات و رفتگان کسانی که به یادم نمی‌آید، پنج هزار تومان و... حتی مبلغی را به عنوان بدهی به پدرش آورده است (خاوری‌نژاد، ۱۳۸۵: ۵۲). در حفاظت از هدایایی که مردان برای جبهه به او می‌سپردند، دقت ویژه داشت و در حسابی خاص به آنها رسیدگی می‌کرد (همان: ۵۳).

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار