چهل‌سالگی سرو/ معرفی کتاب؛

«زنبق‌های تکریت»

کتاب «زنبق‌های تکریت» خاطرات شفاهی «سیدجلال ابراهیمی» به قلم فاطمه کنعانی، توسط نشر زلال اندیشه به زیور طبع آراسته شد.
کد خبر: ۴۲۰۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳ - 07October 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، کتاب «زنبق‌های تکریت» در برگیرنده خاطرات شفاهی«سیدجلال ابراهیمی» از رزمندگان اطلاعات عملیات لشکر 5 نصر است که در عملیات کربلای 4 به اسارت نیروهای ارتش بعث عراق درآمد.

مصاحبه و تدوین کتاب «زنبق‌های تکریت» را «فاطمه کنعانی» بر عهده داشته که نشر «زلال‌اندیشه» با مشارکت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در شمارگان یک هزار جلد در سال 1399 این کتاب را به زیور طبع آراسته است.

این کتاب در پنج فصل معرفی، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، اسارت و آزادی تدوین شده است.

فلسفه نامگذاری کتاب زنبق‌های تکریت را می‌توان از این سخن راوی کتاب دریافت: مهندس خالدی در پاسخ به توهین‌های سرهنگ ماضی فرمانده اردوگاه تکریت گفت: «حکایت اسرای ایرانی در این اردوگاه، مثل رویش گل‌های زیبا و با طراوت زنبق است که در لجنزار روییده‌اند.»

بخشی از کتاب

یکی از فرماندهان عراقی به یکی از سربازان اشاره کرد که من را ببرد 200 متر جلوتر، پیش فرماندهی دیگر، این سرباز هم که هیکلی بسیار درشت داشت چنگ انداخت و از پشت لباس غواصی من را محکم گرفت و من را بلند کرد و تا 200 متر جلوتر مثل توپ فوتبال داخل تور به من ضربه می­زد و جلو می­رفت و همین که پایم به زمین می­رسید دوباره بلندم می­کرد و به من ضربه می­زد. وقتی من را پیش فرمانده برد؛ او یک سیلی محکم به گوشم زد و بعد اشاره کرد و گفت که دوباره برم گرداند عقب و این سرباز تمام مسیر را با همان وضعیت مرا برگرداند.

وقتی برگشتم دیدم شهید بیات با صلابت، آن جا بیرون سنگر دراز کشیده است. شهید بیات همیشه به بچه­های اطلاعات عملیات می­گفت، شب عملیات ریش­هایتان را کوتاه کنید، حتی اگر نمی­خواهید تیغ بزنید، خوب کوتاه کنید که مشخص نباشد؛ چون در اطلاعات عملیات اسارت هست و نباید معلوم شود شما پاسدارید. اما همان طور که گفتم خودش یک طرف سینه­اش، روی لباس غواصی، عکس امام(ره) را چسبانده بود و یک طرف دیگر هم آرم سپاه را. یک سرنیزه غواصی هم داشت که بالای زانویش بود و خلاصه خیلی تیپ باابهت و فرماندهی داشت.  

ما اولین گروه رسمی اسرای مفقودالاثر عملیات کربلای4 بودیم. دولت عراق بعد از کربلای4 تصمیم گرفت اسم و مشخصات اسرای ایرانی را اعلام نکند. مقامات عراقی قبول داشتند اسیر گرفته­اند، اما اسرا را به صلیب سرخ معرفی نمی‌کردند.

کتاب «زنبق‌های تکریت» که به همت مدیریت اسناد و ادبیات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی تدوین شده در 166 صفحه با قطع رقعی و به بهای 26 هزار تومان چاپ شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار