«مهران» روایتی از دوران دفاع مقدس در شهر یزد

«مهران» جزو معدود فیلم‌های بلند سینمایی است که اکثر عواملش متعلق به همان شهر هستند و این حداقل در شهر یزد سابقه نداشته است.
کد خبر: ۴۲۱۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹ - 10October 2020

به گزارش دفاع‌پرس از یزد، سینمای کشور بعد از شیوع بیماری کرونا روزهای تیره‌ای را پشت سر گذاشته است، سینمایی که بعد از ماه‌های طولانی تعطیلات به امید بازگشایی مانده بود اما بعد از بازگشایی با فروش بسیار اندکی در اکران تابستان روبرو شد. 

«مهران» روایتی از دوران دفاع مقدس در شهر یزد

تیر ماه امسال سالنهای سینما بعد از چهار ماه تعطیلی بار دیگر میزبان مخاطبان شدند اما پس از سه ماه تنها عایدی بازگشایی سینماها شکست فجیع تمامی آثار در گیشه بود، اتفاقی که بدون شک تهیه کنندگان را در شرایط بدی قرار می دهد، از سویی اکثر سازندگان آثار نسبت به نبود حمایت های مالی گلایه می کنند.

شکست آثار سینمایی در اکران تابستان باعث شد تا بسیاری از منتقدین بازگشایی بدون برنامه سینما‌ها را هدف قرار دهند، اما چرخه اکران بی توجه به این انتقادات سه فیلم تازه را به عنوان نمایندگان اکران پاییزه راهی سینما‌ها کرد، آثاری که در سه روز نخست خود موسوم افتتاحیه جمعا به فروشی نزدیک به ۸۰ میلیون تومان رسیدند.

«منیر قیدی» یکی از کارگردان زن سینمای ایران است که طی سالهای گذشته با آثاری همچون فیلم سینمایی «مادری» و «ویلایی ها» توانست در میان کارگردانان سینما نامی برای خود دست و پا کند، آثاری که توانستند در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر و اکران در سینماها مخاطبان زیادی را به خود اختصاص دهند. 

وی به تازگی ساخت جدیدترین ساخته خود به نام «مهران» را به پایان برده است، فیلمی در همان حال و هوای دوران دفاع مقدس که این بار مقدس شهر یزد را برای خود انتخاب کرده است. حال قیدی با وجود شرایط سخت کرونایی پروانه نمایش فیلم سینمایی «مهران» را دریافت کرده و باید دید چه زمانی را برای اکران این فیلم انتخاب می کند. 

«مهران» روایتی از دوران دفاع مقدس در شهر یزد

داستان فیلم «مهران» در تابستان سال ۶۵ می‌گذرد. شهر مهران اشغال شده و یک خانواده کُرد جنگ‌زده‌ وارد شهر یزد می‌شود. پسربچه ۱۲ ساله یزدی با نام مهران، میزبان این خانواده است.

در دوران دفاع مقدس مردم از همه شهرهای این مرز و بوم درگیر جنگ بودند و در خلق حماسه‌های مختلف تاریخ این کشور سهم داشتند. فیلم «مهران» درباره شهری است که در مرکز کشور قرار دارد و شاید در نگاه اول به طور مستقیم درگیر دفاع مقدس نباشد اما جنگ، تأثیرات آن و مشارکت‌های اجتماعی را نمی‌توان درباره‌اش نادیده گرفت.

«مهران» جزو معدود فیلم‌های بلند سینمایی است که اکثر عواملش متعلق به همان شهر هستند و این حداقل در شهر یزد سابقه نداشته است.

توکلی درباره ساخت فیلم سینمایی مهران گفت: از زمان ساخت اولین فیلم بلند سینمایی‌ام (مادری) درگیر ایده «مهران» بودم و سرانجام پس از چندین بار نگارش های مختلف، فیلمنامه نهایی شکل گرفت و «فرشاد رضایی» زحمت نگارش آن را کشید. می‌توانم بگویم «مهران» تجربه‌ای کاملاً متفاوت از «مادری» برای من است با دنیایی متفاوت از آن فیلم و البته یک نقطه اشتراک به نام شهر یزد.

عوامل سازنده «مهران» عبارتند از: کارگردان: رقیه توکلی، تهیه‌کننده: محمد پیرهادی، مدیرتولید: مسعود یزدی، نویسنده فیلمنامه: فرشاد رضایی و رقیه توکلی، تدوین: سعید سلمان‌روغنی، صدابردار و صداگذار: طاهر پیشوایی، طراح لباس: نگارالسادات مرتضوی‌زاده، طراح صحنه: سجاد دهقان، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: جمال دهقان عکاس: محمدهادی آخوندی. بازیگران: سجاداسماعیلی، باسط رضایی، امیررضاوزیری، معصومه قاسمی‌پور.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار