«نجلا» و «ایلدا» بهانه‌ای برای پرداختن به قومیت‌هاست

نقش قومیت‌ها در تحولات کشور غیرقابل انکار است که در رسانه ملی کمتر به آن پرداخت شده است در این میان «نجلا» و «ایلدا» قدم‌های نخست تلویزیون در این زمینه است.
کد خبر: ۴۲۱۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰ - 12October 2020

«نجلا» و  «ایلدا» بهانه‌ای برای پرداختن به قومیت‌ها استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ ایران از دیرباز مهد قومیت‌های متنوعی بوده که با وجود تفاوت‌ها و افتراق‌ها به وحدت ملی معتقد بوده و همواره به آن پایبند بوده‌اند. در حوادث مهم تاریخ نظیر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این قومیت‌ها و طوایف مرزنشین بودند که با رشادت‌های خود و تقدیم صدها شهید از تمامیت ارضی کشور خود دفاع کردند.

با این وجود در تولیدات فرهنگی بخصوص فیلم و سریال کمتر به این موضوع مهم پرداخته شده است. رسانه ملی نیز که بايد آیینه تمام نمای ایران اسلامی باشد جز در موارد معدود اثری تولید نکرده که داستان آن در شهر تهران نگذرد. اگر سازندگان سریال‌ها به اقوام ایرانی اهتمام نداشته باشند رفته رفته ارزش‌های ملی نیز از دست خواهد رفت که همین امر سبب از بین رفتن هویت ملی خواهد شد.

در چهلمین سال گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس رسانه ملی دو سریال «نجلا» و «ایلدا» را در حال پخش دارد که به زندگی مردم خوزستان و قوم لر پرداخته است. البته در اینکه عوامل دو سریال تا چه میزان به باورها، آداب و رسوم و ارزش‌های این دو قوم نزدیک شده و در انعکاس آن موفق بوده است جای بحث دارد اما همین که تیم سازنده از تهران خارج شده و دوربین خود را به فضاهای کمتر دیده شده برده‌اند قابل تقدیر است.

اقوام ایرانی مرزنشین که همواره با مخاطرات و محدودیت‌های متعددی زندگی می‌کنند و از طرفی به دلیل دسترس نبودن مراکز فرهنگی تنها به تلویزیون و رادیو متکی هستند باید زندگی خود را در آن ببینند. آثاری مثل «ایلدا» که بیشتر از «نجلا» به زندگی «مردم لُر» نزدیک شده می‌تواند الگویی برای سایر سریال‌هایی باشند که داستان آن در دل طوایف مختلف می‌گذرد. تجربه نشان داده که فیلم‌ها و سریال‌هایی که با چنین رویکردی ساخته و از رسانه ملی پخش شده با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شده است.

زندگی مبارزاتی اقوام ایرانی چون مبارزه مردم جنوب با انگلیس، مدافعان مردم آذربایجان با روس‌ها و ده‌ها حادثه دیگر سوژه‌هایی بکر هستند که هنوز فیلمسازان ما سراغ آنها نرفته‌اند و بیم فراموشی آنها می‌رود. به قول معروف کار از دست نشده باید به سمت این موضوعات رفت و با صرف وقت و هزینه در زنده نگه‌داشتن آنها قدم‌های بلندی برداشت.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار